پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله سید محمد غروی

حوزه/ بی شک انتظار مهم و جدی آحاد حوزویان به خصوص مقام معظم رهبری، مراجع تقلید و علما از مدیریت جدید حوزه های علمیه تلاش همه جانبه در راستای تحول و پویایی حوزه در عرصه ها و ابعاد گوناگون است.

آیت الله سید محمد غروی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» ضمن تقدیر از زحمات و تلاش های آیت الله حسینی بوشهری در مدیریت حوزه های علمیه اظهار داشت: در زمان مدیریت  وی به طور وسیعی کارهای بسیار خوبی در زمینه های متعدد صورت گرفته که به نظر می رسد بسیاری از آن ها برای همگان توضیح و تبیین نشده است و به اعتقاد بنده نیاز است معاونت های حوزه های علمیه، یک گزارش عمومی از این فعالیت برای عموم حوزویان و نیز مدیران ارایه دهند.

وی افزود: تا آن جا که بنده در ارتباط هستم و اطلاع دارم، کارهای بسیار خوبی به خصوص در سطح استان ها سامان گرفته و کارهایی نیز در دست انجام است که باید این فعالیت‌ها را برای اطلاع همه حوزویان به ویژه علما و مراجع معظم تقلید بیان کرد.

چند اولویت مهم در دوره جدید

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: با توجه به این که بنده در دوره های مختلف در شورای عالی حوزه های علمیه فعالیت داشته ایم به نظرم چند مساله باید در دوره جدید مدیریت حوزه های علمیه در اولویت برنامه ها قرار گیرد.

وی اضافه کرد: اولین مساله ناظر به بُعد آموزشی است، ما یک طرح اصلاحی برای سطوح مختلف حوزه اعم از یک ، دو و سه داشته ایم که مرکز مدیریت و شورای عالی به آسیب شناسی آن نیز پرداخته بودند و با توجه به آن آسیب شناسی، یک طرح اصلاحی برای سطوح مختلف ارایه شده بود که البته بحث مربوط به سطح یک از سوی مدیریت و دبیرخانه شورای عالی به دست اعضای شورا رسید و پس از اصلاحاتی تصویب شد.

ضرورت تسریع در اجرای طرح اصلاحی سطوح حوزه

آیت الله غروی افزود: با وجود این که سه سال گذشته است اما هنوز این طرح به طور کامل اجرا نشده ، البته سال گذشته در چند مدرسه اجرا شد و امسال هم بنا بر این است در سال تحصیلی جدید در مدارس بیشتری به اجرا در آید، گرچه باز هم شاید مشکلاتی برای اجرا وجود داشته باشد.

وی گفت: در همین خصوص اگر برخی از منابع و متون هنوز نیمه کاره است و نیاز به اصلاح و تقویت دارد، باید هر چه سریع تر این ها انجام  و به شورا گزارش داده شود تا تصمیمات مقتضی اتخاذ گردد و اگر جایی هم متون و منابع ندارند، ارایه تا در شورا تصویب شده سپس اجرایی گردد.

وی افزود: در سطح دو و سه نیز لازم است مرکز مدیریت و شورای عالی به طور کامل درگیر این موضوعات شوند تا نتیجه لازم به یاری خدای متعال به دست آید.

لزوم پیگیری برای تهیه و اجرای طرح جامع

عضو شورای عالی حوزه های علمیه ابراز داشت: طرح جامعی بر اساس چشم انداز و رسالت حوزه در عرصه های مختلف اعم از آموزشی ، پژوهشی، تبلیغی و غیره مشخص شده که این مساله نیز باید در دوره جدید سرعت بیشتری پیدا کند؛ البته چشم انداز تهیه شده، اما هنوز طرح جامع در دست نیست و حال آن که به دور از وضع جاری، می بایست طرح نوین و جامعی با توجه به رسالت حوزه و ماموریت های آن بنویسیم تا بر اساس چارچوب های خاص و در مقاطع مختلف بتوان آن را توسعه داد.

وی افزود: البته این طرح کلانی است و چنانچه تصویب شود، باید در یکی دو تا مدرسه اجرا شود و متغیرهای مختلف آن کنترل شود و بعد اگر توفیق داشت، فراگیر و عمومی اجرا گردد؛ قطعاً در این خصوص لازم است یک کار ریشه ای و مهمی صورت گیرد و به خصوص نقطه نظرات مراجع عظام و مقام معظم رهبری در این باره تامین شود و تلاش هم شده در هر دو موضوع یاد شده این نظرات و دیدگاه اخذ و تامین گردد.

فراهم سازی بستر حضور علما و شخصیت ها در استان های مختلف

این استاد حوزه ادامه داد: واقعیت آن است ما در گذشته بزرگانی داشته ایم در مناطق و استان های مختلف کشور که بعضاً حتی در حد مرجعیت بوده اند و حضور و فعالیت آن ها در هر نقطه ای منشا آثار و برکات فراوان بوده است؛ این علما و فرزانگان می توانند به خصوص با راه اندازی و احیای دروس سطوح بالا ، هر چه بیشتر به رونق حوزه های علمیه در مناطق مختلف کشور کمک کنند.

آیت الله غروی گفت: در دوره جدید به نظر می رسد باید طرحی ارایه شود تا بر اساس آن جمعی از مدرسین و علمای استان ها که در قم حضور دارند، زمینه مناسبی فراهم شود ضمن حفظ حرمت و جایگاه این عزیزان به استان ها و بلاد خود تشریف ببرند و در مراکز استان ها و شهرها نقشی که علمای گذشته بر عهده داشتند را ایفا کنند.

تقدیر از تلاش های صورت گرفته در مراکز استانی حوزه

وی همچنین بیان داشت: از کارهای بسیار خوب و ارزشمندی که در سال های اخیر در شهرستان ها و مراکز استانی انجام شده و بنده نیز به جهت سرکشی هایی که داشتم از آن ها اطلاع دارم این است تحول خوبی در سطح استان ها و شهرهای کشور در زمینه های دینی و حوزوی صورت گرفته است البته باید در زمینه درس خارج فقه و اصول، شاهد حرکت ها و اقدامات بهتری باشیم.

عضو شورای عالی حوزه افزود: ناگفته نماند در حال حاضر نیز در سطح استان ها بزرگانی داریم که حضور آنان منشا برکات فراوانی است و بعضاً درس های خارج فقه نیز از سوی این عزیزان دایر است، اما با توجه به گستردگی کار و توسعه حوزه ها کافی نیست و باید آیت الله اعرافی به این مقولات در دوره جدید مدیریت حوزه توجه بیشتری نمایند.

آیت الله غروی گفت: پیشنهاد می کنم برخی از این علما و شخصیت ها از سوی مراجع معظم به استان ها اعزام شوند و با دعوت مردم و فراهم سازی زمینه ها و بستر ها به خصوص در زمینه اسکان ، آحاد مردم به خصوص طلاب و فضلا در استان ها از برکات حضور این بزرگواران بهره ببرند.

وی افزود: واقعا برخی شهرهای ما به شدت از عدم وجود عالمان احساس فقر می کنند و حتی در تهران نیز گاهی با این مشکل روبرو هستیم که می بایست با حمایت مراجع و همکاری شورای عالی و مرکز مدیریت ، شاهد تحولات خوبی در این عرصه باشیم.

تلاش برای شناسایی و رفع کمبودهای مساجد کشور

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین اضافه کرد: علاوه بر این لازم است کمبودها و نیازهای مساجد در استان های مختلف شناسایی شده و برای رفع آن ها تلاش صورت گیرد به خصوص در زمینه تامین امام جماعت و مبلغ از طلابی که در سطوح مختلف هستند استفاده شود؛ خوشبختانه در این باره نیز در سال های گذشته کارهای خوبی صورت گرفته، اما با این حال نیازمند حضور برخی مدرسان و افراد شاخص به شهرها و مراکز استان ها هستیم.

آسیب شناسی برنامه تبلیغی و رفع نقاط ضعف
وی همچنین تاکید کرد: یکی از اولویت های مهم در دوره جدید ناظر به مساله آسیب شناسی فعالیت تبلیغی حوزویان و نهادهای حوزوی است؛ به هر حال در گذشته ما یک برنامه تبلیغی داشتیم که سنتی بود و به طور وسیع انجام می شد، اما بعد از انقلاب این کار عمدتاً به برخی موسسات و نهادها واگذار شد و حال آن که در هر صورت یکی از وظایف کلیدی و جدی حوزه های علمیه ، مساله تبلیغ دین و معارف اهل بیت(ع) است.

عضو شورای عالی حوزه گفت: در همین خصوص لازم است با حفظ شئون روحانیت و علما از آن ها در مناسبت های تبلیغی و نیز پنج شنبه ، جمعه ها که حوزه تعطیل است، استفاده بهتری برای تبلیغ در مناطق مختلف داشته باشیم.

 

آیت الله غروی اظهار داشت: گاهی مشاهده می شود برخی از علما و فضلای برجسته در ایام محرم و صفر و نیز ماه مبارک رمضان در قم حضور دارند و حال آن که اگر جای مناسبی برایشان فراهم شود باحفظ حرمت و جایگاه بهتر می توانند در بلاد مختلف تاثیرگذار و مفید باشند.

لزوم ساماندهی بهتر رشته های تخصصی در حوزه

وی در بخش دیگری از این گفت و گو خاطرنشان کرد: به لطف الهی رشته های تخصصی در حوزه از زمان مدیریت مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی در حوزه شروع شد و روز به روز توسعه خوبی پیدا کرد البته لازم است در مقطع زمانی فعلی ساماندهی بهتری داشته باشند تا از تشتت در آمده و نظام و سامان بهتری پیداکنند.

تقویت عرصه های اخلاقی و تهذیبی در حوزه های علمیه

وی افزود: برنامه های درس اخلاق و تهذیب در پرتو بهره گیری از بزرگان باید مورد توجه جدی بوده و توسعه بیشتری یابد آیت الله استادی نیز به عنوان دبیر شورای عالی حوزه های علمیه در جلسه تودیع و معارفه مدیر جدید حوزه بر این مساله تاکید ویژه ای داشتند، بی شک آن عالمی بیشتر و بهتر می تواند تاثیرگذار باشد که از ویژگی های اخلاقی و تهذیبی بالایی برخوردار باشد و البته به لطف الهی در حوزه این گونه است، اما نیاز به تقویت این جایگاه داریم تادر طلاب دیگر تاثیر بیشتری بگذاریم.

لزوم برنامه ریزی بهتر برای تامین نیازهای نظام اسلامی
آیت الله غروی گفت: حوزه باید برنامه ریزی مناسب برای نیازها نظام اسلامی را با حفظ نظارت تامین کند؛ از سویی حوزویان بسیاری داریم که در عرصه های مختلف نظام و دولت و کشور مشغول خدمت هستند که باید ارتباط این ها با حوزه تقویت شود ، چه آن که این ها به هر حال آبروی حوزه هستند و توفیق بیشتر آن ها می تواند به حفظ وصیانت حوزه کمک کند.

وی افزود: باید زمینه هایی که نظام به حوزویان نیاز دارد، مشخص شود تا این عزیزان با حضور خود ، زمینه حفظ و بقای انقلاب اسلامی در عرصه های گوناگون را بهتر فراهم کنند.

از اهمیت فوق العاده فقه و اصول غفلت نشود

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: از سویی باید یک برنامه ریزی خوبی صورت گیرد تا حوزه نه فقط به دروس تخصصی بلکه دروس فقهی و اصولی نیز با کمیت و کیفیت بهتر توجه ویژه ای نشان دهد به ویژه با عنایت به این حقیقت، اگر روش اجتهادی در رشته های تخصصی نیز وجود داشته باشد، این ها قابل اطمینان است؛ به عنوان مثال؛ اگر رشته کلام اسلامی داشته باشیم باید با حفظ و تقویت مبانی فقهی و اصولی و روش اجتهادی همراه باشد ، چه آن که این تحقیقات و پژوهش ها می تواند قابلیت اطمینان و وثوق بیشتری برای حوزه داشته باشد.

حفظ و تقویت روحیه انقلابی در اولویت برنامه ها باشد

وی همچنین بیان داشت: نکته حایز اهمیت دیگر این باید برنامه ای برای طلاب تازه وارد داشته باشیم تا این نسل بهتر و بیشتر با انقلاب اسلامی و تاریخ معاصر ایران آشنا باشد ؛ البته این کار هم اکنون نیز صورت می گیرد، ولی به هر حال باید شرایطی باشد طلبه جوان ما بداند نظام شاهنشاهی چه بوده و امروز ما در نظام اسلامی چه وظیفه ای بر عهده داریم این وظایف ما برای حفظ و بقای نظام و دفاع از انقلاب اسلامی برای طلاب مشخص شود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: همان طور که مقام معظم رهبری در ماه های اخیر چندین بار تاکید کرده اند، حوزه باید انقلابی باقی بماند و به لطف الهی الان انقلابی هست، اما باید این بُعد را همچنان تقویت کرد.

وی در پایان افزود: انقلابی هم یعنی مجاهدت عالمانه برای این که دستاوردهای اسلام و انقلاب حفظ شود و حقیقتاً اگر نکات فوق مورد توجه جدی واقع شود، هم دیدگاه و نظرات رهبر معظم انقلاب تامین می شود و هم خواسته های مراجع معظم تقلید از مدیریت حوزه تحقق خواهد یافت.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha