جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حضور هیئت حوزوی در یونان

حوزه / همایش بین المللی فلسفه ارسطو با حضور جمعی از فضلا و اساتید حوزه علمیه قم در محل دانشکده فلسفه دانشگاه آتن یونان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، جمعی از اساتید دانشگاه تهران که برخی از آنها از اساتید حوزه علمیه قم نیز می باشند در همایش بین المللی فلسفه ارسطو حاضر و به ارائه دیدگاه خود پرداختند.

این همایش زیر نظر پروکوپیس پولوپلس رئیس جمهوری یونان، نیکوس وچویس رئیس پارلمان یونان و با همکاری شهرداری شهر آتن، رادیو و تلویزیون شبکه یک دولتی (ارت)، وزارت آموزش و امور مذهب و نیز انجمن فلسفه یونان به ریاست کنستاتنیوس ودوریس و با حضور اساتید بیش از ۴۵ کشور جهان، از بیستم الی بیست و پنجم تیرماه در محل دانشکده فلسفه دانشگاه آتن یونان برگزار گردید.

بنابراعلام روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، حجج اسلام آقایان رضا برنجکار قائم مقام رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث، مسلم محمدی، محمدعلی عبداللهی و آقایان محمد ادیبی مهر، حسن زارعی متین، سیدمحمود میرخلیلی،رضا گندمی، علی جعفری، حسن مهرنیا و  منصور نصیری هیأتی از اساتید دانشگاه تهران و حوزه علمیه قم می باشند که در همایش بین المللی ارسطو حضور یافته و به ارائه مقالات خود پرداختند.

مقالات ارائه شده از سوی اساتید ایرانی که با محوریت مقایسه دیدگاه های ارسطو با متفکران اسلامی در زمینه های منطق، فلسفه، کلام، اخلاق، اجتماع و علم حقوق بود مورد استقبال حاضران در دانشکده فلسفه دانشگاه آتن قرار گرفت.

عناوین مقالات ارائه شده به شرح ذیل می باشد:

    افزوده های ابن سینا بر ارسطو در نظریه علل اربعه و تاثیر آن بر اثبات وجود خدا

    حقوق طبیعی در دیدگاه ارسطو و متفکران مسلمان

    موضوع مابعدالطبیعه در فلسفه ارسطو و متفکران اسلامی

    نظریه اعتدال یا حد وسط ارسطو و تفسیر مسکویه از آن

    استقراء و استقراء شهودی از دیدگاه ارسطو و ابن سینا

    تاثیر اراده بر کیفر جرم در ارسطو و حقوق اسلامی

    نقش استقراء حدسی در تبیین علمی.مقایسه دیدگاه ارسطو و ابن سینا

    سرمایه اجتماعی واهمیت آن از دید گاه ارسطو و فکر اسلامی

    بررسی رویکرد متفاوت اندیشمندان مسلمان نسبت به الهیات ارسطويي

    نقش شناخت و آموزش در ایجاد جامعه امن از نگاه ارسطو و ابن سینا

محمدعلی حلمی رایزن فرهنگی سفارت ایران در یونان، رضا عسگری سرپرست سابق رایزنی فرهنگی ایران و جمعی از اساتید سایر دانشگاه های کشورمان نیز در مراسم افتتاح این همایش جهانی حضور داشتند.

مراسم افتتاحیه این همایش در سالن سرباز هرودوت یکی از قدیمی ترین سالن های سرباز جهان که قدمت تاریخی آن به بیش از ۳ هزار سال می رسد و در پایین منطقه تاریخی اکروپلیس قرار دارد، برگزار شد.

دیدار اساتید حوزه با مسئولان مرکز مسیح منجی یونان

همچنین این افراد با مسئولان مرکز مسیح منجی شهر نفبکتوس یونان دیدار و به گفتگو پرداخته و در خصوص یگانگی خدا، لوگوس یا کلمه الهی، روح القدس، عبادت و معنویت در اسلام و تشیع از یک سو و مسیحیت و کلیسای ارتودوکس از سوی دیگر بحث و تبادل نظر کردند.

رئیس مرکز مسیح منجی شهر نفبکتوس یونان با استقبال از این نوع گفتگوها اظهار داشت: در شرایطی که اعتقاد به خدا و عبادت و معنویت آسیب دیده، باید از این گفتگوها به سمت همکاری ها حرکت کرد.

لازم به ذکر است رایزن فرهنگی ایران در یونان نیز در این دیدار حضور داشت.

در پایان این دیدار اساتید ایرانی از مرکز مسیح منجی شهر نفبکتوس بازدید کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
    0 0
    اینها که همه بالباس شخصی رفته اند چگونه می توانند از اساتید حوزه علمیه قم نمایندگی کنند؟؟!!!!!