جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با تاکید بر این که فقه در تمام شئون زندگی جاری است، گفت: برخی در لباس دین معتقدند دین در زندگی اجتماعی نباید تأثیر داشته باشد، اما اسلام می گوید دین پاسخ‌گوی تمام نیازهای انسان است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی، امروز دوشنبه 28 تیرماه، در همایش فرماندهان نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مشهد مقدس، عامل برتری مومنان بر غیرمومنان را نیروی عبودیت و ظرفیت الهی دانست و گفت: نیروی عبودیت، بندگی و ظرفیت معنوی همان دست برتر خداوند و رمز پیروزی مومنان بر غیرمومنان است و همین نیروی معنویت بود که کشور ما را از معرکه‌ها، تنگه‌ها و فتنه‌هایی همچون هشت سال جنگ تحمیلی به سلامت گذر داد.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری تنها راه مصونسازی جوانان در برابر هجمه‌ها و توطئه‌های خارجی را تقویت ظرفیت عبودیت در آنها خواند و افزود: امروز مغرب زمین از تقابل نظامی با ایران ناامید شده و هجوم بی‌رحمانه‌ای را برای تغییر ذائقه و سبک زندگی اسلامی و ایرانی آغاز کرده که تنها راه مقابله با این هجمه گسترده، بالا بردن ظرفیت معنوی جوانان است.

صبر و شرح صدر؛ بالاترین مدال و نعمت الهی

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه بالاترین مدال و نعمتی که خداوند به پیامبر اکرم(ص) به عنوان بهترین خلق خود عنایت کرده، صبر و شرح صدر بوده است، تصریح کرد: صبر و ظرفیت معنوی می‌تواند از مشکلات و مصائب زندگی فرصت بسازد، به عنوان نمونه فقر تهدیدی بزرگ است که می‌تواند انسان را حتی به کفر بکشد، اما اگر ظرفیت معنوی و صبر وجود داشته باشد، فقر به فرصتی برای تکامل انسان تبدیل میشود.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به این روایت از امیرالمؤمنین علی(ع) که می‌فرمایند "قلب‏ها مانند ظرف‏هایند، پس بهترین آن‌ها با ظرفیت‏ترین آن‌هاست"، خاطرنشان کرد: این ظرفیت آن چنان مهم است که آدمی برای حضور در همه جایگاه‌های سیاسی، نظامی و اجتماعی به آن نیاز دارد و این ظرفیت باعث می‌شود انسان فراز و نشیب‌های زندگی را به سلامت پشت سر گذارد.

مشاور عالی رئیس قوه قضائیه با تاکید بر این که تنها راه نجات آدمی از تهدیدات و مشکلات زندگی، ظرفیت سازی است، گفت: این ظرفیت جز در پرتو بندگی پروردگار حاصل نمی‌شود و انسان تنها با عبودیت خداوند می‌تواند ظرفیت معنوی خود را بالا ببرد.

چهار شاخص نظام سازی اسلامی

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود، با توجه به عنوان این نشست که "نهضت امر به معروف و نهی از منکر" بود، نظام سازی اسلامی را بر 4 بنیاد "رابطه انسان با خدا"، "رابطه انسان با مردم برای خدا" و "امر به معروف و نهی از منکر" استوار دانست و ابراز کرد: تمام عرصه‌های زندگی بشری به این 4 شاخص منتهی می‌شود که در این میان، امر به معروف و نهی از منکر به نوعی زیربنای همه‌ حرکات اجتماعی اسلام است.

تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: اگر فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اشاعه یابد، قطعاً در کشور تحولی بزرگ ایجاد خواهد شد.

خطر کسانی که در لباس دین، نگاه سکولار دارند

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، کسانی که در لباس دین، نگاه سکولار دارند را خطرناکترین‌ها برای جامعه اسلامی خواند و گفت: این افراد با وجود داشتن کسوت دینی، معتقدند دین در زندگی اجتماعی نباید تأثیر داشته باشد، اما اسلام می گوید، دین پاسخ‌گوی تمام نیازهای اجتماعی انسان است و فقه می‌تواند در تمام شؤون زندگی آدمی جاری باشد.

وی با اشاره به اینکه فقه در معنای کامل آن، شامل فقه اکبر به معنای علم به عقاید و باورهای دینی، فقه اوسط به عنوان علم به اخلاق فاضله و کریمه و فقه اصغر به معنای علم به احکام واجب و محرمات است، عنوان کرد: اگر فقه به معنای آنچه در اسلام وجود دارد، در جلوه‌های فکری، اخلاقی، عملی و اجرایی فردی متجلی شد، آن‌گاه او مثل امام خمینی(ره) فقیه هدایتگر و جامع الشرایطی می‌شود که کلام و عمل او تأثیرگذار و روشنگر است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha