جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله العظمی بروجردی

حوزه/ این عالم و عارف بزرگ گرچه عمری را در خدمت به مکتب اهل بیت(ع) و خدمت رسانی به شیعیان صرف کرد ، اما با این حال در روزهای واپسین عمر پربرکتش ، با وجود انبوه خدمات ماندگار ، دغدغه و نگرانی جدی اش این بود که اعمالش خالصانه برای خدا بوده باشد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، رسم دیرینه و حسنه ای است که مراسم بزرگداشت و تجلیل از علما و بزرگان شیعه را در مناسبت های قمری ارتحالشان ، برگزار می کنند و از این حیث، سه شنبه شب این هفته و یک روز پس از سیزدهم شوال ، سالروز ارتحال بزرگ مرجع تقلید جهان تشیع ، مرحوم آیت الله العظمی سید حسین بروجردی ، مراسم بزرگداشتی در مسجد اعظم قم- این یادگار ماندگار این عالم شهیر و با تقوا- برگزار می گردد؛ مراسمی که در آن بنا بر سنت هر ساله همه علما و مراجع تقلید شاخص که زمانی افتخار شاگردی این زعیم بزرگوار شیعه را داشته اند در آن شرکت کرده و بدین سان به سهم خود به تجلیل و تکریم از خدمات فراوان این مرجع فقید می پردازند.
گرچه 55 سال از عروج ملکوتی آیت الله بروجردی می گذرد، اما هنوز هم عموم مردم و به خصوص حوزویان برای حضور در این یادبود اهتمام ویژه ای دارند و حق نیز به راستی همین است.
این عالم و عارف بزرگ گرچه عمری را در خدمت به مکتب اهل بیت(ع) و خدمت رسانی به شیعیان و محبان آن اختران قدسی آسمان ولایت صرف کرد ، اما با این حال در روزهای واپسین عمر سراسر پربرکتش ، با وجود انبوه خدمات ماندگار ، دغدغه و نگرانی جدی اش این بود که اعمالش خالصانه برای خدا بوده باشد و مقبول درگاه رب الارباب واقع گردد.
به گواه و تأیید حاضران و نزدیکانی که در کنار بالین ایشان در لحظات واپسین عمر دنیایی شان قرار داشتند، مرحوم آیت الله بروجردی خطاب به پزشکان و اطرافیان این جملات را زمزمه می کرد:" مرگ است، مرگ... رها كنید ... یا الله... لااله الا الله..." پس از سه مرتبه تكرار این جملات نیز برای همیشه دیده از این جهان فانی فروبست تا قدم در جهانی دیگر بگذارد.
شاید اطرافیان وقتی این جملات را از حضرت ایشان می شنیدند، ناخواسته یاد تکیه کلام معروف آقا سید حسین می اُفتادند که هر گاه سخن از انبوه خدمات ایشان به جهان تشیع به میان می آمد، سری تکان داده و می فرمود: "اخلص العمل فان الناقد بصیر"
قدیمی های قم نقل می کنند که روز تشییع پیکر ایشان ، غوغایی در شهر کریمه اهل بیت(ع) برپا شده بود. بیشتر مردم سیاه پوش بودند، عده ای به سر و صورت خود گل مالیده و برخی نیز به سر خود و دیگران كاه می ‌ریختند و تابوت كه با پارچه‌ سیاه و روپوش سبزی پوشیده شده بر روی انبوه دستان مردم به حرکت در می آمد تا این که بالاخره جسم ایشان در بالاسر حرم مطهر حضرت معصومه(س) جنب در ورودی مسجد اعظم برای همیشه در دامان خاک آرام گرفت.
غم فقدان چنین عالم و عارف بزرگی چنان سهمگین و تلخ بود که در پی این واقعه از سوی علمای مطرح قم، چند روز عزای عمومی اعلام شد و بازاریان این شهر به احترام ایشان یک هفته کامل دست از کسب و کار کشیدند و حتی فراتر از این در روز تشییع جنازه ایشان همه شهرهای کشور تعطیل شد.
به جهت آن که مرحوم آیت الله بروجردی ، مرجع و زعیم کل جهان شیعه در آن مقطع زمانی بوده و از آن سو در جهان اسلام و حتی فراتر از آن در عرصه گیتی شخصیتی شناخته شده و تاثیر گذار به شمار می آمدند، ارتحال ایشان در رسانه های بین المللی نیز بازتاب وسیعی داشت تا آن جا که به عنوان مثال روزنامه معروف تایمز لندن با چاپ مقاله مفصلی به بررسی ابعاد گوناگون زندگی این عالم فرزانه شیعی پرداخت.
همچنین گذشته از پیام های تسلیت از روسا و سفرای کشورهای مختلف، حتی کشورهای شوروی، آمریکا و انگلیس نیز به نوعی مجبور شدند پرچم سفارتخانه ها و کنسولگری های خود را به نشانه عزا نیمه افراشته نگاه دارند.

سید محمد مهدی موسوی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha