سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
کشمیر

اختصاصی حوزه / کارشناس کشمیری با اشاره به حوادث تاسف بار کشمیر در روزهای اخیر گفت: از شعارهای مردم می توان فهمید که مردم علاوه بر استقلال خواهان پایه گذاری حکومت دینی و مصطفوی و اسلامی هستند.

وانی کشمیری از کارشناسان کشمیری با اشاره به آخرین تحولات و وضعیت مسلمان کشمیر در روزهای اخیر به سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، گفت : این اتفاقات در عرصه میدانی کشمیر جدید نیست و به سال 1947 م، زمانی که هندوستان از انگلیس استقلال پیدا کرده بر می گردد. بر اساس تاریخ وقتی انگلیس بر هند و پاکستان مسلط بوده کشمیر به عنوان یک کشور مستقل شناخته می شده  و بر اساس آنچه مطرح شده والبته از صحت آن به طور قطع اطلاع نداریم خرید و فروشی انجام شده و بخشی از کشمیر به هند و بخش دیگر به پاکستان ملحق شده به هرحال مردم کشمیر در حال حاضر خواهان استقلال اند .

وی ادامه داد: از شعارهای مردم می توان فهمید که مردم علاوه بر استقلال خواهان پایه گذاری حکومت دینی و مصطفوی و اسلامی هستند.

کشمیری ها 60 سال است که ندای استقلال سر می دهند

کارشناس کشمیری خاطر نشان کرد: قیام مردم از اول قیام مسلحانه نبوده و از سال 1988م مسلحانه شده تا سال 1990 م که به اوج خودش رسیده و بیش از 70 هزار تا کنون کشته شدند. ازسال 2010 م درگیری مسلحانه شکل مردمی به خود گرفته و مردم 60 سال است که می گویند ما از ابتدا وابسته هند نبودیم و کشمیر یک کشور مستقل بوده است.

وی تصریح کرد: مردم کشمیر 40 سال پیش فقط می گفتند دولت هند از کشمیر بیرون برود  اما با روشنگری علما و با توجه به اینکه 95 درصد جمعیت این کشور از مسلمان ها هستند خواهان تشکیل حکومت مستقل و اسلامی هستند.

کارشناس کشمیری ادامه داد : در حال حاضر در کشمیر روزنامه ها و  تلویزیون تعطیل است و ما از طریق دوستانمان از اخبار با خبر می شویم و از شعارهای مردم که سر لوحه آن  الله اکبر است می فهمیم که خواهان تشکیل حکومت اسلامی هستند و بر اساس حکم قرآن کریم که کافر نمی تواند بر مسلمان ها حکومت کند، خواهان بیرون رفتن هند ازکشمیرند.

وانی در ادامه گفتگو با خبرگزاری حوزه با اشاره به نقش انگلیس در درگیری های کشمیر گفت: از زمانی که انگلیس از هند بیرون رفته تقریبا این درگیری ها آغاز شده چون از همان زمان مسلمانان می گفتند ما  نمی توانیم با هندوها زندگی کنیم. دسیسه انگلیس این بود که تکلیف کشمیر را روشن نکرد و آن را معلق گذاشت تا اختلافات میان هند و پاکستان بر سر کشمیر افزایش پیدا کند. از این رو از همان زمان به بهانه دفاع از کشمیر، هند و پاکستان به سهم خواهی ازاین کشور کوچک پرداخته اند.

وضعیت مسلمانان کشمیر، بحرانی است

وی با اشاره به وضعیت بحرانی مسلمانان کشمیر گفت: در حال حاضر آمار شهدای کشمیر بیش از 50 نفر گزارش شده و تعداد زخمی ها به  2 هزار مصدوم که در حالت وخیم به سر می برند، می رسند. همچنین ارتش هند از گلوله هایی علیه مردم استفاده می کنند که اولین بار است مورد استفاده قرار می گیرد و بر اثر آن 100 نفر از مردم اعم از زنان و بچه ها و افراد دیگر نابینا شده اند .

وانی با اشاره به بافت جمعیتی کشمیر گفت: از 95 درصد جمعیت مسلمانان کشمیر حدود 15 تا  18 درصد شیعه و 5 درصد هندوهای کشمیری و باقی از اهل سنت هستند.

وی در پایان گفت: انگلیس از گذشته در قضیه کشمیر مقصر بوده که این کشور را به حالت بلاتکلیف گذاشته واز همان زمان با رفتن انگلیس از این منطقه این درگیری ها شروع شده در واقع این دسیسه انگلیس بود که دو کشور هند و پاکستان با هم اختلاف داشته باشند انگلیس می توانسته این قضیه را از ابتدا فیصل دهد تا اختلافات دو کشور زیاد نشود.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha