پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام خطاط - حوزه اصفهان

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین خطاط گفت: در دین اسلام اولویت با تهذیب است و با توجه به سیره پیامبر اسلام(ص) نیز متوجه می شویم که ایشان رسالت خود را این گونه بیان می فرمایند «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ ».

حجت الاسلام والمسلمین عبدالامیر خطاط، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، در اصفهان در خصوص جایگاه اخلاق در حوزه های علمیه بیان داشت: اخلاق و تهذیب اساس شکل گیری حوزه های علمیه بوده است، با بررسی تاریخ نیز به این نتیجه می‌رسیم که هدف انبیا قرار گرفتن تزکیه در کنار تعلیم بوده است.

وی ادامه داد:  اگر تزکیه نباشد همچون دادن تیغ به دست زنگی مست بوده، در دین اسلام اولویت با تهذیب است و با توجه به سیره پیامبر اسلام(ص) نیز متوجه می شویم که ایشان رسالت خود را این گونه بیان می فرمایند  «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ »، با توجه در این حدیث به سادگی نتیجه می گیریم، هدف بعثت به مکارم اخلاق بر می گردد.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) اصفهان در خصوص بررسی وضعیت اخلاق در مدارس  گفت: در نظام آموزشی برنامه هایی وجود دارد که کیفیت را تبدیل به کمیت می کند و این عمل سنجش و اندازه گیری را امکان پذیر می کند، علم به مانند کیفیت است و با سیستم نمره گذاری سنجش آن صورت می گیرد، اما مسائل اخلاقی کیفیتی است که تا امروز تبدیل به کمیت نشده و هیچ پارامتری برای سنجش آن تعریف نشده است.

وی در مورد جایگاه اخلاق اظهار داشت: چنانچه هر قشری از اخلاق فاصله بگیرد نمی تواند ادعای انجام رسالت دینی را داشته باشد، اگر علمی هم هست باید به تکمیل اخلاق بپردازد، اخلاق به عنوان یک کار زیر بنایی باید مورد توجه قرار گیرد و در حوزه های علمیه توجه و دید ویژه ای نسبت به آن انجام بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین خطاط در مورد رابطه و اولویت بندی در مورد علم آموزی و توجه به اخلاق گفت: ما باید نسبت به مسئله اخلاق همان گونه که دین اقتضا می کند، عمل نماییم، خداوند در قرآن کریم هرگاه به توصیف پیامبر(ص) می پردازد و پیغمبر را دارای « خلق عظیم » معرفی می کند، این نکته ظریف ما را به سویی هدایت می کند که رابطه علم و اخلاق در آن مشخص می شود، پیامبر اکرم(ص) در قرآن با اخلاق حسنه معرفی می شود تا اولویت جایگاه اخلاق مشخص شود، ما هم اگر دنبال ارتقایی در زندگی هستیم بهتر است در حوزه اخلاق باشد .

انتهای پیام/۳۱۳/۳۸

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha