شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
پارلمان مصر

حوزه/ محمد عبدالعال گفت: کمیته دینی پارلمان با ارائه مکتوب خطبه نماز جمعه موافق است و توضیحات وزیر اوقاف در این زمینه را قانع کننده می داند و از سوی دیگر باید توجه داشت که خطبه نماز جمعه یک خطابه اجتماعی است و مساله ای فردی نیست.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، چند صباحی است که بحث یکسان سازی خطبه های نماز جمعه که طرح وزارت اوقاف است در مصر جنجال برانگیز شده و با مقاومت و مخالفت برخی علمای الازهر و ائمه جمعه روبرو شده؛ چراکه ارائه خطبه نماز جمعه به صورت مکتوب به امام جمعه را توهین کننده می دانند و بر این باورند که خطبه های نماز جمعه بایدا متناسب با مخاطب و توسط امام جمعه تهیه و تنظیم شود.

البته این طرح موافقانی نیز در میان ائمه جمعه دارد و وزیر اوقاف نیز ادله خود را برای لزوم اجرای این طرح مطرح کرده است.

اما به تازگی این بحث به پارلمان مصر نیز کشیده شده و نمایندگان مخالفان و موافقان این طرح نظر خود را درباره آن مطرح کرده اند.

نماز جمعه مساله ای فردی نیست

محمد عبدالعال از نمایندگان پارلمان و عضو کمیته دینی پارلمان در این زمینه گفت: کمیته دینی پارلمان با ارائه مکتوب خطبه نماز جمعه به ائمه موافق است و توضیحات وزیر اوقاف در این زمینه قانع کننده است و از سوی دیگر باید توجه داشت که خطبه نماز جمعه یک خطابه اجتماعی است و مساله ای فردی نیست.

وی افزود: البته این وظیفه وزارت اوقاف است که الازهر و علمای آن را در این زمینه قانع کند و از سوی دیگر ائمه هم باید توجه داشته باشند که خطبه مکتوب به گونه ای نیست که امام جمعه ملزم باشد تمام آن را بیان کند، بلکه امام اجازه اجتهاد در آن را خواهد داشت و می تواند به متن آن پایبند نباشد.

هدف اوقاف، ساماندهی به نماز جمعه است

سامی رمضان از دیگر نمایندگان پارلمان و عضو کمیته قانونگذاری و عضو فراکسیون المصریون الاحرار گفت: خطبه مکتوب نماز جمعه از شان و جایگاه ائمه جمعه و علمای الازهر نمی کاهد و هدف از آن فقط یکسان سازی و منظم ساختن خطبه ها است تا اوقاف بتواند محتوای ارائه شده به مردم در نماز جمعه را ساماندهی کند و اندیشه سلفی را نیز از این طریق کنترل کند.

وی افزود: علمای الازهر می توانند اجتهاد داشته باشند و در این متن ارائه شده تصرف کنند و هدف وزارت اوقاف از این طرح جلوگیری از انتشار اندیشه اشتباه و افراطی از طریق منابر عمومی است.

این طرح هنوز نهایی نشده و قابل تعدیل است

شکری الجندی نماینده دیگر پارلمان و عضو کمیته امور دینی پارلمان نیز گفت: این احتمال وجود دارد که به خاطر اعتراض علمای الازهر این طرح وزارت اوقاف اجرا نشود و البته وزیر اوقاف نیز در گفتگو با کمیته امور دینی پارلمان به ما توضیح داده که این طرح هنوز در دست تنظیم است و نهایی نشده است و با وجود اهمیتی که خطبه های نماز جمعه دارد، نمی توان کسی را مجبور کرد این خطبه مکتوب را بخواند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha