جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کتاب تار و پود (كارگاه شعر و شاعری)

حوزه / کتاب تار و پود (كارگاه شعر و شاعری) تالیف سيد مهدي موسوي که از سوی بوستان کتاب به چاپ رسیده در همایش هفدهم کتاب سال حوزه و در گروه علمی: ادبيات و هنر به عنوان اثر شایسته تحسین برگزیده شد .

 به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»هدف اصلی کتاب، آن است با بیانی ساده و صمیمی به واکاوی مؤلفه های سازنده شعر، که چون تار و پود در هم تنید ه اند، بپردازد و با اسلوب تعلیمی و کارگاهی و البته به پشتوانه مثا ل های ملموس، اصطلاحات رایج در عالم

شعر را شفا ف سازد.

مؤلف، برای رسیدن به این هدف، چندین گام را بدین شرح برداشته است:

* تلاش کرده است صور تبندی مطالب، ساده و به خاطرسپردنی باشد و فقط بنا به ضرورت، تقسیم بندی جدیدی ارائه شود.

* در پایانِ بیشتر درس ها، به ارائه «بررسی و تحلیل » و «تمرین » پرداخته است که بعُد کارگاهی این مجموعه را پرُرنگ تر سازد.

* برای فراگیری آسا نتر مسائل، از شعر معاصر که زبان مردم این روزگاراست، مثا لهای بیشتری آورده است؛ البته همواره نیم نگاهی هم به شعر غنی گذشته افکنده و در شعر معاصر نیز، بیشتر به قالب های سنتی )غزل، مثنوی و...( پرداخته است؛ زیرا آشنایی عمیق و دقیق با چند و چونِ قالب های نوین )نیمایی و سپید( به نگارش مجموعه ای مستقل نیاز دارد.

* مسائلی مانند «عاطفه » و «اندیشه » را که در دیگر کتا بهای تعلیمی به اختصار آمده، قدری گسترش داده است.

* مطالبی از قبیل «لغز شها و آسیب های زبانی، موسیقیایی و صور خیال » را که دیگر کتا بها ضروری نینگاشته اند، به این مجموعه افزوده است.

* مباحثی همچون: «آشنای یزدایی « ،» کشف شاعرانه « ،» عینیت و ذهنیت ،» «نماد « ،» اسطوره « ،» روایت « ،» سوژه یابی » و «تنوع و تأثیر لحن ها » در فصلی مستقل، باعنوان «مباحث تکمیلی شعر »، طرح شده است. به باور

نگارنده، اینگونه مسائل، برای افق گشایی فکری شاعران سودمند است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha