پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله علیدوست

حوزه/ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: امام صادق(ع) به یک حرکت گسترده علمی و فرهنگی دست می‌زنند و دانشگاهی را تأسیس می‌کنند که متعلق به تمام انسان هاست؛ نه اسلام و تشیع.

آیت الله ابوالقاسم علیدوست در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»، ضمن تسلیت سالروز شهادت امام صادق(ع) گفت: برای پی بردن به عظمت کار پیشوای ششم شیعیان، باید به شرایط آن زمان توجه کنیم؛ این امام همام از نظر شرایط زمانی در موقعیتی بودند که از هر طرف بر ایشان فشار وارد بود.

وی با بیان اینکه در عصر امام صادق(ع) از طرفی جریان زیدیه و از طرف دیگر بن الحسن مطرح هستند، افزود: در آن دوران مسائل فرهنگی و معرفتی دچار بدعت شده و انحرافات عمیقی در اعتقادات مسلمان نسبت به خداوند، قضا و قدر، تفسیر قرآن، شریعت و احکام وارد شده بود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: در این دوران امام صادق(ع) به یک حرکت گسترده علمی و فرهنگی دست می‌زنند و دانشگاهی را تأسیس می‌کنند که متعلق به تمام انسان هاست؛ نه اسلام و تشیع و در این دانشگاه هر انسان فرهیخته‌ای از مسلمان گرفته تا غیر مسلمان و شیعه و غیر شیعه می‌توانست وارد شده و از آن فرهنگ ناب استفاده کند.

وی با بیان اینکه آنچه در اواخر امامت امام صادق(ع) یا بعد از ایشان رخ داد قابل مقایسه با قبل از امامت امام ششم شیعیان نبود، گفت: امام صادق(ع) بنیان تمدنی را گذاشتند که امروزه اگر بخواهیم دنبال تمدن نوین اسلامی باشیم باید از معارف امام صادق(ع) استفاده کنیم.

آیت الله علیدوست با اشاره به شیوه و روش امام صادق(ع) در بازگویی چهره درستی از اسلام تصریح کرد: بسیاری از روش‌ها و شیوه‌ها در دانش مربوط به زمان و مکان خاصی است اما شیوه و روش‌های امام صادق(ع) فرازمانی، فرامکانی و جاودان است و مشمول مرور زمان نمی‌شود.

وی با بیان اینکه شاگردپروری در روش امام صادق(ع) بسیار پررنگ است، گفت: امام صادق(ع) دانشگاهی را تأسیس کرده و دانشجویان را تشویق به فراگیری علوم آن هم برای خود علم نه برای مدرک می‌کنند.

انتهای پیام/313/30

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha