چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
محمد گنجی

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه آیت الله ایروانی(ره) تهران گفت: در سال تحصیلی جدید، ۳۰ نفر از دارندگان مدرک دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی دانشگاه، به عنوان طلاب علوم دینی در مدرسه علمیه آیت الله ایروانی(ره) مشغول به تحصیل خواهند شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد گنجی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، در تهران، از ورود 5 نفر از دارندگان مدرک دکتری دانشگاه به عرصه طلبگی و ورود به مقطع پایه یک حوزه در مدرسه علمیه آیت الله ایروانی(ره) تهران خبر داد.

مدیر مدرسه علمیه آیت الله ایروانی(ره) تهران، همچنین، برنامه های دیگر این مدرسه علمیه، در سال تحصیلی 95-96 را در بخش های مختلف پاسخ به شبهات اعتقادی، سیاسی و انقلاب اسلامی و ... تشریح کرد.

مشروح گفتگو با حجت الاسلام والمسلمین محمد گنجی، مدیر مدرسه علمیه آیت الله ایروانی(ره) تهران که تولیت آن بر عهده آیت الله مجتهد شبستری، امام جمعه شهر تبریز است، در ادامه می آید:

* تدابیر اتخاذ شده در مدرسه علمیه آیت الله ایروانی(ره) تهران برای سال تحصیلی 96-95 چیست؟

امسال و در بخش ورودی های جدید و پایه اول حوزه، فقط در مقطع بالاتر از مدرک دیپلم پذیرش کردیم.

البته تا پایان سال تحصیلی گذشته حدود 160 طلبه در مدرسه علمیه آیت الله ایروانی(ره) مشغول به تحصیل بودند، اما برای سال تحصیلی جدید، در مجموع 30 نفر را به عنوان طلبه های جدید و پذیرش شده در مقطع پایه یک حوزه های علمیه خواهیم داشت که همه آنان از تحصیلکردهای دانشگاهی هستند.

*مدارک دانشگاهی این طلاب جدیدالوورود که قرار است در سال تحصیلی 95-96 به عنوان طلاب پایه یک حوزه مشغول به تحصیل شوند، به چه صورت است؟

از میان طلاب پذیرش شده برای سال تحصیلی جدید مدرسه علمیه آیت الله ایروانی(ره)، 14 نفر دارای مدرک  کارشناسی، 11 نفر دارای مدرک کارشناسی ارشد و 5 نفر نیز دارای مدرک دکتری می باشند.

این 5 طلبه که مدرک دکتری دانشگاهی دارند، تحصیلکردگان رشته های تحصیلی نانو، حقوق و جزا، شیمی، حقوق بین الملل و هوافضا بوده اند و اکنون نیز به عنوان طلبه پایه یک حوزه، مشغول به تحصیل در این مدرسه علمیه خواهند شد.

طبق برآوردهای انجام شده، اکثر قریب به اتفاق طلاب جدیدالورود مدرسه علمیه آیت الله ایروانی(ره) تهران در سال تحصیلی جدید، از جمله 5 طلبه دارای مدرک دکتری، 11 طلبه دارای مدرک کارشناسی ارشد و 14 طلبه دارای مدرک کارشناسی، به فضل الهی همگی قصد تلبس به لباس مقدس روحانیت را نیز دارند.

*دوره های میثاق طلبگی برای این تحصیلکردگان دانشگاهی هم برگزار می شود؟

بله. حوزه علمیه آیت الله ایروانی(ره) تهران، قرار است دوره میثاق طلبگی را برای این بزرگواران، با حضور اساتید بزرگ و برجسته اخلاق در حوزه از جمله حضرات آیات صدیقی، ضیاءآبادی، جاودان، اخوان و ... برگزار کند؛ همچنین کتب ارائه شده از سوی مرکز مدیریت حوزه های علمیه استان تهران را در اختیار این دانش پژوهان حوزوی قرار خواهیم داد. علاوه بر موارد مذکور، دوره اختبار و تثبیت نیز برای این طلاب پایه اول و قبل از شروع رسمی سال تحصیلی، برگزار خواهد شد.

*جدای از بحث طلاب جدیدالوورود، برنامه های کلی مدیریت مدرسه علمیه آیت الله ایروانی(ره) در سال تحصیلی پیش رو چیست؟

ما در سه بخش کار مدرسه را به صورت جدی دنبال خواهیم کرد که از آن جمله، پاسخ به شبهات روز خواهد بود؛ برای این منظور کلاس های مجزایی تشکیل شده و به صورت ویژه ای برای این بخش برنامه ریزی کرده ایم.

بخش دیگری که به صورت ویژه به آن توجه داریم، پاسخ به شبهات سیاسی و انقلاب اسلامی است که این موضوع را با توجه به مبانی فکری و نظری رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره) دنبال خواهیم کرد؛ در همین راستا کلاس های ویژه ولایت فقیه را برگزار خواهیم کرد و خیلی تأکید داریم که این بخش به صورت مطلوبی پیگیری شود.

در کنار دو بخشی که شرح آن داده شد و به صورت ویژه و منسجم دنبال خواهد شد، به بخش دروس معقول از جمله فلسفه، کلام و ... نیز توجه ویژه داریم؛ بر خلاف بسیاری از مدارس علمیه، مدرسه علمیه آیت الله ایروانی(ره) تهران، به دروس معقول همچون فلسفه، منطق، کلام و ...، به عنوان دروس رسمی نگاه کرده و برای کلاس های این دروس نیز، حضور و غیاب رسمی را پیش بینی کرده است.

رویکرد ما در مدیریت مدرسه علمیه آیت الله ایروانی(ره) به این صورت است که  هم مسائل سیاسی و انقلاب اسلامی را مورد توجه قرار دهیم و هم پاسخ به شبهات مختلف را مد نظر داشته باشیم؛ و هم این که علوم معقول حوزه را به صورت ویژه و رسمی نگاه کنیم.

در کنار این امور پیش بینی شده برای سال تحصیلی 96-95 در مدرسه علمیه آیت الله ایروانی(ره) تهران، رسالت اصلی حوزه های علمیه را که پیگیری دروس فقه و اصول باشد فراموش نکردیم و با قوت پیگیری خواهیم کرد، لکن طبق برنامه ریزی های انجام شده، همه این موارد را در کنار هم و با قدرت ادامه خواهیم داد.

*برنامه های پژوهشی و تهذیبی مدرسه علمیه آیت الله ایروانی(ره) تهران در سال تحصیلی پیش رو چگونه دنبال خواهد شد؟

در مورد مسئله تهذیب هم برنامه خاص داریم، که به مرور زمان اعلام خواهد شد.

در حوزه معاونت پژوهشی مدرسه نیز، سعی کردیم زیرساخت های پژوهشی را تا حد زیادی تکمیل کنیم و در این راستا کتابخانه مدرسه علمیه آیت الله ایروانی(ره) از یک تجهیز نسبتا قابل قبولی برخوردارد شده و برای سال تحصیلی جدید آماده است؛ فکر می کنیم در حوزه پژوهشی کارهای خوبی انجام شده و انشاءالله نتایج خوبی هم خواهد داشت.

گفتگو: صادق چهرقانی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha