جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام مهدی شب زنده دار

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین شب زنده دار گفت: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس باید به سمت طراحی نظام الگوی قوانین برود، البته نیاز نیست که سریعاً به مجلس عرضه گردد، چراکه نظام کارآمدی که براساس رهنمودهای اسلام و فهم بشری طراحی می شود، نیاز به مطالعات زیاد در زمینه های مختلف دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین مهدی شب زنده دار در بازدید از مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی، در قم، اظهار داشت: شورای نگهبان در زمینه قوانین مصوب در مجلس، فیلتر نهایی است که این قوانین با شرع و فقه مخالفت و یا مغایریتی نداشته باشد، ولی باید این قوانین به صورت ریشه ای بررسی شود.

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان این که اسلام با ارائه معیارها، طراحی نهایی را بر عهده خود ما گذاشته و ما باید براساس آن طراحی کنیم، خاطرنشان ساخت: باید صاحب نظران مختلفی گردهم آمده و احوال، خصوصیات و شرایط هر زمانی را محاسبه و بر اساس آن، قانون و برنامه خاصی طراحی کنند.

رئیس مجمع مشورتی فقهی شورای نگهبان ادامه داد: در برخی حوزه ها باید مدل های بشری و تجربیات متراکم حقوقی که بر بشر گذشته را مد نظر قرار داده؛ سپس احکام الهی را  ببینیم و مبنا قرار دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین شب زنده دار تصریح کرد: ما در اسلام رهنمودهای پزشکی داریم، اما به این معنا نیست که حوزه متکفل امر پزشکی عالم شود؛ حوزه باید رهنمودهای پزشکی را در اختیار مسئولان سلامت کشور قرار دهد.

وی بیان داشت: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس علاوه بر کارهای فوری، باید به سمت طراحی نظام الگوی قوانین برود، البته نیاز نیست که سریعاً به مجلس عرضه گردد،چراکه نظام کارآمدی که براساس رهنمودهای اسلام و فهم بشری طراحی می شود، نیاز به مطالعات زیاد در زمینه های مختلف داشته و ممکن است چندین سال طول بکشد.

عضو فقهای شورای نگهبان در پایان اظهار داشت: در این زمینه نیروهایی باید آموزش داده شوند تا بتوان نظام الگوی قوانین مناسبی تولید کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha