پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 389083
۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰
پیامبر(ص)

حوزه / نتیجه توجه پیامبر (ص) به پیشنهادات مسلمین، منجر به شکوفایی نیروهای بالقوه و دیدگاه وسیع آنان در نوآوری و تحول گردید. این روش‌ها به طور فعال در پیشرفت امت اسلامی به سمت جلو سهیم است

 به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»پیامبر (ص) با اینکه خود نمونه‌ ای از اوج علم، دانایی و تمدن بود، از شنیدن نظریه‌های دیگران خودداری نمی کرد بلکه همواره از دیدگاه ها ونظرات سازنده دیگران استفاده می کرد و نتیجه توجه پیامبر (ص) به این پیشنهادات مسلمین، منجر به شکوفایی نیروهای بالقوه و دیدگاه وسیع آنان در نوآوری و تحول گردید.   

*بدر نخستین نبرد؛ مسلمانان برای پیکار آماده شدند ...

نیروهای اسلام به رهبری پیامبر(ص) به سوی دشمن آماده حرکت می‌شد، بدون اینکه توجهی به ساز و برگ و نیروی خود داشته باشد و بدون اینکه تسلیم بی رحمی طبیعت صحرای میدان نبرد شود، با آرامش به یاری خدا حرکت کرد. در بین راه «حباب بن منذر بن جموح» مقابل رسول خدا (ص) ایستاد و گفت: ای رسول خدا! آیا خدا فرموده است که در اینجا منزل کنیم و پیش و پس نرویم یا از نظر تدبیر جنگ هر جا که شایسته باشد، می‌توان فرود آمد؟

پیامبر فرمود: نه، امری در کار نیست باید طبق تدبیر و سیاست جنگ، جایی فرود آمد.

حباب گفت: اینجا جای مناسبی نیست، سپاه اسلام را حرکت ده تا در کنار نزدیک‌ترین چاه به دشمن فرود آئیم و آنگاه چاه‌های دیگر را از بین ببریم و بر سر چاهی که فرود آمدیم حوضی بسازیم و پر از آب کنیم و سپس با دشمن بجنگیم و دستشان را از آب کوتاه کنیم.

رسول خدا (ص) پیشنهاد او را پذیرفت. سپاه اسلام را به حرکت درآورد و در کنار نزدیک‌ترین چاه به دشمن فرود آمدند و دیگر چاه‌ها را انباشتند، بر سر همان یک چاه حوضی ساخته و پر از آب کردند و ظرف‌ها را در آن انداختند.

قبل از جنگ، سعد به رسول خدا (ص) عرض کرد: اجازه فرما تا سایبانی برای شما بنا کنیم تا اگر خدا ما را سرافراز کرد و در این جنگ بر دشمن پیروز شدیم چه بهتر، و اگر شکستی پیش آمد سوار مرکب شده و به مدینه نزد انصار برو؛ آنانی که با تو همراهی نکردند در دوستی تو کمتر از ما نیستند و اگر می‌دانستند که جنگی در پیش است از همراهی با ما دریغ نمی‌کردند، البته آنان هم از تو حمایت و برای تو خیرخواهی خواهند کرد و در راه تو به جهاد خواهند پرداخت.

رسول خدا (ص) در حق سعد دعای خیر کرد و سایبانی برای رسول خدا (ص) ساخته شد.[1]

این رفتار پیامبر (ص) جای تأمل دارد.پیامبر (ص) با وجود اینکه خود نمونه‌ای از اوج علم، دانایی و تمدن بود، از شنیدن نظریه‌های دیگران خودداری نکرد و چیزی از ارزش آنان را پائین نیاورد.

نتیجه توجه پیامبر (ص) به پیشنهادات مسلمین، منجر به شکوفایی نیروهای بالقوه و دیدگاه وسیع آنان در نوآوری و تحول گردید. این روش‌ها به طور فعال در پیشرفت امت اسلامی به سمت جلو سهیم است.به همین دلیل باید بدانم که اگر افکار دیگران را در نطفه از بین ببریم و نظریه‌ها و پیشنهادات آن‌ها را در خاک دفن کنیم بی شک این راه ما را به سوی استبداد رهنمون می‌کند و در نتیجه به عقب ماندگی و انحطاط می‌کشاند. هرگاه در باره موردی بیاندیشیم به طور مسلم به سوی جلو و با شتاب گام برمی‌داریم، در این صورت لازم است که پیشنهادات و مشورت افرادی را که حتی از نظر علمی و فرهنگی رتبه پائین تری از ما دارند، بشنویم همان طور که پیامبر چنین کرد.

پی نوشت ها:

[1] سیرة النبویة، ابن هشام، ۲ / ۶۲۱ - ۶۲۰.

* برگرفته از کتاب "یکصد تصویر درخشان از زندگانی حضرت رسول اکرم (ص)" نوشته ی طالب خان ترجمه ی ارسلان ایلکا

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha