جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله علیرضا اعرافی، در دومین نشست فصلی ستاد همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش

حوزه/ دومین نشست فصلی ستاد همکاری حوزه های علمیّه و آموزش و پرورش در سال ۹۵ با حضور مدیر حوزه های علمیه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، عصر امروز دومین نشست فصلی ستاد همکاری حوزه های علمیّه و آموزش و پرورش در سال 95 با حضور آیت الله اعرافی، حجج اسلام والمسلمین پارسانیا، رئیس کمیسیون تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، فرحانی، معاون آموزش حوزه، نبوی، معاون تبلیغ حوزه، ملکی، مشاور وزیر و دبیر ستاد همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش، محمدیان، معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی؛ مددی، مشاور وزیر و رئیس ستاد اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، گُرد، معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه مشارکت ها و مدارس غیردولتی، معاونان آموزشی و تبلیغی حوزه های علمیه خواهران و دیگر اعضای این ستاد در مرکز مدیریت حوزه برگزار شد.

در ابتدای این نشست پس از تلاوت آیات قرآن مجید، حجت الاسلام والمسلمین ملکی مشاور وزیر آموزش و پرورش در سخنانی اظهار داشت: عرصه توسعه مشارکت با حوزه های علمیه برای تعمیق باورهای دینی دانش آموزان شامل پیگیری تاسیس رشته تعلیم و تربیت اسلامی در حوزه های علمیه، توانمندسازی طلاب شاغل در آموزش و پرورش، برگزاری دوره آموزشی اصول و روش های تالیف کتب درسی برای مولفین حوزه، آموزش اصول و فنون مشاوره به طلاب فعال آموزش و پرورش و زمینه سازی برای ادامه تحصیل فرهنگیان در حوزه های علمیه می باشد.

همچنین در ادامه حجت الاسلام والمسلمین محمدیان، معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش در سخنانی بر لزوم طراحی کارکردهای تبلیغی روحانیون شاغل در آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت: آموزش و پرورش به لحاظ زمانی در این زمینه مساعدت خواهد داشت.

وی همچنین به راه اندازی باشگاه معلمان مؤلف اشاره داشت و گفت: تألیف کتاب درسی همانند تألیف کتب دیگر نیست و هر حوزه علمی هم برای خود روش هایی در تالیف دارد.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: این نهاد می تواند برای روحانیونی که از آمادگی لازم برخوردار باشند، دوره تألیف کتب درسی را برگزار کند.

 حجت الاسلام والمسلمین فرحانی، معاون آموزش حوزه های علمیه نیز با اشاره به مصوبه پیگیری تأسیس رشته تعلیم و تربیت اسلامی در حوزه های علمیه، گفت: این معاونت در چارچوب مطالبات مقام معظم رهبری، مأموریت پیدا کرد تا با تشکیل کمیته ای به طراحی رشته تعلیم و تربیت اسلامی بپردازد؛ بحث تدوین رشته به اتمام رسیده و قرار بود از طریق دبیرخانه شورای گسترش ابلاغ شود.

 حجت الاسلام والمسلمین نبوی، معاون تبلیغ حوزه نیز به ارائه گزارشی از اقدامات این معاونت در همکاری با آموزش و پرورش پرداخت.

وی افزود: چند سال قبل برای 2 هزار معلم استان فارس دوره هایی با هدف تقویت محتوایی، مهارت و آشنایی با فرقه های فعال در منطقه برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا، رئیس کمیسیون تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در سخنانی به تبیین نقش مشارکت حوزه در آموزش و پرورش پرداخت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: در اساسنامه دانشگاه فرهنگیان اشاره شده، هنگامی که این دانشگاه به تنهایی نمی تواند نیروهای خود را تامین کند، می تواند از مراکز دیگر حوزه و دانشگاه کمک بگیرد.

رئیس کمیسیون تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان امروز نیمی از ورودی های خود را از دانشگاه می گیرد و بیش از سی واحد به آنها برای دبیری آموزش می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا افزود: باید تدبیر جدی شود گرایش های تخصصی که می تواند متناظر با رشته های تحصیلی باشد، در حوزه های علمیه سازماندهی و گرایش دبیری داده شود تا از ظرفیت حوزه در دانشگاه فرهنگیان نیز بهره گیری صورت گیرد.

آیت الله اعرافی نیز در سخنانی به مسئولیت های حوزه نسبت به آموزش و پرورش اشاره داشت و گفت: تولید تئوری و نظریه های کلان تعلیم و تربیت مهم ترین مسئولیت حوزه است؛ البته در این زمینه کارهای خوبی شده اما هنگام بررسی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در شورای عالی انقلاب فرهنگی، خلا تئوریک و نظریه های کلان احساس می شد.

مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه تدوین متون یکی دیگر از مسئولیت های حوزه نسبت به آموزش و پرورش است، تصریح کرد: همچنین حوزه باید به تبلیغ عمومی در آموزش و پرورش توجه داشته باشد که مسئولان ستاد همکاری حوزه و آموزش و پرورش در این زمینه فعالیت های خوبی داشته اند اما باید فعالانه تر باشد.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha