شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
فضای مجازی

حوزه/ هویت به تعبیر رهبر معظم انقلاب همه حیات یک مجموعه و یک ملّت است و چنانچه از یک ملّتى گرفته شود، آن ملّت در هاضمه خطرناک فرهنگی جهانی هضم و به معناى حقیقى کلمه نابود خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، به نقل از تابش کوثر از دیرباز ایرانیان در تمام عرصه های ملی و بین المللی بسیار فعال و رتبه دار بوده اند که از جنبه مثبت، این فعالیت ها در عرصه های علمی، تحقیقاتی، مذهبی، هنری و فرهنگی بروز پیدا کرده است و از جنبه منفی این فعالیت های بی بدیل که فرهنگ و هویت ملی را هدف گرفته و در دو دهه اخیر بسیار شاهد آن بوده ایم عبارت است از: فحاشی، توهین و هتک حرمت به اشخاص سرشناس در داخل و خارج از کشور.

نمونه های متداوم و متداول این هتک حرمت های خارجی مربوط به فضای مجازی و صفحه شخصی ورزشکاران و بازیگران معروفی مانند: لیونل مسی آرژانتینی، کریستیانو رونالدو پرتقالی و دیمیتری پایت فرانسوی هستند که پیام های بسیار غیراخلاقی و توهین آمیزی را تنها از کاربران ایرانی دریافت کرده اند.

از طرفی برخی از کاربران فضای مجازی پا را از گلیم خود فراتر گذاشته و به اشخاص و شخصیت های مهم و مورد احترام کشور نیز هتک حرمت می کنند که این توهین ها در برابر قانون مجازات هایی را به دنبال دارد که به نوبۀ خود در صورت اجرا، مانعی مهم در خدشه دار شدن هویت فرهنگی است. هویتی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب همۀ حیات یک مجموعه و یک ملّت است و چنانچه از یک ملّتى گرفته شود، آن ملّت در هاضمۀ خطرناک فرهنگی جهانی هضم و به معناى حقیقى کلمه نابود خواهد شد. ( ۱۳۹۳/۰۴/۲۱)

طبق ماده 16 قانون جرایم رایانه ای، مرتکبان به این جرم به عنوان یکی از مصادیق هتک حرمت، به حبس از 91 ماه تا 2 سال یا جزای نقدی 5 میلیون ریال تا 40 میلیون ریال در پیش خواهند داشت که البته بر طبق ماده 608 قانون مجازات اسلامی به توهین ساده و ماده 609 این قانون به توهین مشدد توجه شده که بر طبق آن 74 ضربه شلاق یا 50 هزار ریال تا یک میلیون ریال جزای نقدی وحبس از 3 تا 6 ماه در نظر گرفته شده است.

در صورت اجرای چنین احکامی قطع به یقین از تعداد این فحاشی ها کاسته شده و هویت به خطر افتادۀ کشور از دست این غافلان و جاهلان نجات خواهد یافت.

امید است شورای عالی فضای مجازی با تدابیری مناسب در فرهنگ سازی نحوه استفاده از فضای مجازی و قوه قضائیه با ورود قاطعانه به این مسئله برای جلوگیری از این هتک حرمت ها اقدام کنند.

عطیه حاجی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha