جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله ابوالقاسم علیدوست

حوزه/ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: متأسفانه بسیاری از رسانه ها قبل از این که خبرنگار باشند، آمارگیر و گزارش ساز هستند.

آیت الله ابوالقاسم  علیدوست در گفتگو  با خبر نگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به 17مرداد روز خبرنگار گفت: در آیات و روایات نهادی به نام تبلیغ وجود دارد این نهاد قبل از اینکه شرعی باشد عقلی و عقلائی است.

 عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم  اظهار داشت: نسبت به ابلاغ، ترویج و تبلیغ معارف دین در موضوعات مختلف  اخلاقی، سیاسی و اجتماعی به مردم سفارش و تاکید فراوانی شده و حتی روایات زیادی درباره مقام عالم مطرح شده به خاطر تبلیغ دین به وسیله عالم است نه سواد و عبادت او.  

این استاد حوزه با تاکید بر نقش و رسالت سنگین رسانه برای تبلیغ دین و ارزش های دینی افزود: این نقشی که برعهده رسانه گذاشته شده بسیار مهم است و باید از هرلحاظ خبرنگار و رسانه، تلاش خود را به کار گیرند تا بتوانند  در عرصه های مختلف اخلاقی و اجتماعی نقش آفرینی کنند و وظیفه خود را درست انجام دهند.

وی به مؤلفه و شاخصه های رسانه و خبرنگار موفق اشاره کرد و گفت: از جمله خصوصیات کسی که در عرصه اطلاع رسانی فعالیت می کند، باید خبر نگار باشد نه خبر ساز؛ ولی متأسفانه بسیاری از رسانه ها قبل از اینکه خبرنگار باشند خبر و آمارساز و گزارش می سازند که این مسئله باعث بروز مشکلاتی در جامعه و نظام می شود.

آیت الله علیدوست عنوان کرد: از جمله خصوصیات خبرنگار، امانتداری و صدق درگفتار و قلم است و حتی راست ناقص نباید بگوید، ولی متاسفانه بعضی از خبرنگاران این جهات را رعایت نمی کنند و با نقل خبر وجدان خود را قانع می کنند که دروغ نگفتم در حالی که راست ناقص خود می تواند دورغ  بزرگ باشد.

عضو جامعه مدرسین ابراز داشت: باید خبر نگار خبر را کامل و درست نقل کند و از انتخاب گزینشی مطالب پرهیز کند و  در عنوان دادن مباحث به صورت القائی به مخاطب دقت لازم را انجام دهد.

وی گفت: خبرنگار و رسانه نباید اهل خیانت باشد و حتی باید در نقل اخبار این که خبر کذب است یا صدق و یا یقینی است یا مشکوک، دقت کند.

رئیس انجمن فقه و حقوق اسلامی  افزود:  گاهی اوقات خبر نگار به خاطر انگیزه مقدس خبر می سازد و آن را پردازش می کند که در اسلام، هدف وسیله را توجیه نمی کند، ممکن است خبر غلطی باشد، ولی من در آن تصرف کنم این توجیه کردن است و باید از این کار دوری کرد.

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha