سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
جنبش اسلامی نیجریه گزارش کمیته تحقیق را مغرضانه و منحرف دانست

حوزه/سخنگوی جنبش اسلامی نیجریه درباره عدم دعوت از شیخ زاکزاکی برای حضور در جلسات کمیته تحقیق گفت: آن‌ها حتی در هفت ماه گذشته به خود زحمت ملاقات با شیخ زاکزاکی در بازداشتگاه ابوجا را نداده‌اند و این مسئله به وضوح نشان می‌دهد که این کمیته از همان آغاز برخورد عادلانه نداشته است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری«حوزه» به نقل از icirnigeria.org، جنبش اسلامی نیجریه، گزارش کمیته تحقیق در رابطه با فاجعه کشتار شیعیان و اعضای جنبش نیجریه را مغرضانه، تبعیض آمیز و پر از انحرافات اعلام کرد. این جنایت هولناک در دسامبر 2015   اتفاق افتاده و منجر به قتل عام حدود هزار تن از شیعیان این کشور بدست ارتش نیجریه شده بود، درحالی که گزارش کمیته تحقیق تنها به کشته شدن 348 نفر از شیعیان اذهان کرده است.

در این گزارش آمده است که شیخ ابراهیم زاکزاکی رهبر شیعیان نیجریه مسئول حمله و مقصر شناخته می‌شود زیرا پیروانش را فرانخوانده است. این گزارش همچنین با وجودی که نظامیان ارتش نیجریه را به دلیل استفاده بی‌رویه و غیرضروری از نیروی نظامی مقصر دانسته است اما به هیچ وجه انعکاس دهنده شدت جنایات انجام شده بدست نظامیان ارتش نیست.

ابراهیم موسا سخنگوی جنبش اسلامی نیجریه نیز دلیل کیفرخواست کمیته تحقیق از این گروه و درنظر گرفتن آن‌ها به عنوان یکی از طرفین مسئول درگیری خونین در زاریا را زیر سئوال برده و اعلام کرد: رهبرشان شیخ ابراهیم زاکزاکی حتی فرصت حضور در کمیته تحقیق و دفاع از خودش را نداشته است و در نتیجه این نتیجه گیری بی‌اساس است.

موسا همچنین عدم دعوت کمیته تحقیق از شیخ ابراهیم زاکزاکی برای حضور در جلسات و دفاع از خودش را شکست و ناکامی این کمیته دانسته و گفت: آن‌ها حتی در هفت ماه گذشته به خودشان زحمت ملاقات با شیخ زاکزاکی در بازداشتگاه ابوجا را نیز نداده‌اند و با او مستقیما صحبت نکرده‌اند و این به وضوح نشان می‌دهد که این کمیته از همان آغاز کار نسبت به جنبش اسلامی نیجریه عادلانه برخورد نکرده است.

سخنگوی شیعیان در ادامه خواستار آزادی سریع و بی‌قید و شرط رهبرشان از بازداشتگاه شده و اضافه کرد: این گزارش جنبش را از دادخواهی علیه ارتش و دولت فدرال بازنخواهد داشت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha