پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
بازدید حجت الاسلام مبلغی از رسانه خبری حوزه

حوزه/ رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: نکته ای که خیلی باید در جامعه به آن توجه کرد، تقویت، حفظ و انسجام وحدت در جامعه اسلامی و به خصوص در میان حوزویان است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام و المسلمین احمد مبلغی صبح امروز در بازدید از خبرگزاری حوزه و هفته نامه افق حوزه، اظهار داشت: خبرگزاری حوزه باید دارای شاخصه هایی باشد که یکی از آن شاخصه ها، دین بنیان بودن است؛ چراکه حوزه متعلق به دین بوده و باید قوی ترین نهادی باشد که در خدمت دین قرار می گیرد.

*ولایت فقیه برخواسته از درون نهاد حوزه است

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ابراز داشت: موضوعاتی همچون ولایت فقیه از درون نهاد حوزه به جوشش در آمده و بر می خیزد که محور اصلی و اساس دین بوده و بدون عملیاتی سازی آن، دین معنا پیدا نمی کند.

وی یادآور شد: این رکن مهم از دین، از حوزه برخاسته که نشان از جایگاه عظیم این نهاد علمی و اخلاقی می باشد.

عضو خبرگان رهبری خاطرنشان ساخت: دین بینان بودن رسانه دینی به این معناست که خود را بر اساس دین و تطبیق واقعی آن تعریف نموده؛ حرکت کرده و به معرفی اخبار و دیدگاه های مختلف که کمکی در جهت تطبیق دین در جامعه معاصر و آینده است، بپردازد؛ چراکه زعام مسائل نوپیدا به دست کسی نیست و روز به روز شاهد مسائل جدیدتری در دنیا و عالم واقع هستیم.

حجت الاسلام و المسلمین مبلغی تصریح کرد:‌ وقتی از دین بنیان بودن یک رسانه سخن به میان می آید، طبیعتا باید بپذیریم که آن خبرگزاری باید دانش بنیان نیز باشد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس بیان داشت:‌ طبیعتا اگر رسانه ای بر اساس اندیشه سطحی بنا شده؛ ظاهری خشک، غیر علمی و غیر منعطف داشته ؛ جامعه و بازتاب اخبار خود را نشناخته و نداند، نه تنها اثری برای دین و جامعه نخواهد داشت، بلکه بدون اینکه متوجه شود، به تخریب دین نیز می پردازد.

*ویژگی های رسانه موفق

عضو خبرگان رهبری اظهار داشت: از دیگر ویژگی رسانه موفق، رعایت قوائد تکنیک علمی، رصد اخبار خود در جامعه، تقویت دین، حرکت در مسیر تولید علم و دانش های حوزوی و در خدمت دین بودن از لحاظ کمی، کیفی و شکلی مبتنی بر اصول علمی است.

حجت الاسلام و المسلمین مبلغی با تأکید بر اینکه خصوصیت دیگر رسانه، اجتماعی اندیشی است؛ نه فردی نگری و زهدگرایانه کاذب، ابراز داشت: نکته ای که خیلی باید در جامعه به آن توجه کرد، تقویت، حفظ و انسجام وحدت در جامعه اسلامی و به خصوص در میان حوزویان است.

*تولید علم باید نقطه محوری رسانه حوزه باشد

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس خاطرنشان ساخت:‌ از دیگر ویژگی های رسانه موفق، بین المللی اندیشی است و با توجه به جایگاه قم در آخرالزمان که انتقال علوم به سراسر دنیا از این شهر مقدس صورت خواهد گرفت، رسانه می تواند ابزار مهمی برای تولید علم، انتقال مفاهیم دینی، برجسته کردن رخدادها و آثار علمی و سوژه و بستر سازی باشد؛ بدین معنا که تولید علم باید نقطه محوری در هر رسانه ای بوده و این مسئله نیز نیازمند به اصلاح در ابعاد مدیریتی و پژوهشی است.

وی تصریح کرد: اندیشه بین المللی در حوزه به معنای داشتن نگاه بین المللی است و اگر کسی فکر کند که می تواند در فضای خود و در گوشه ای باشد، اشتباه می کند.

*راه نرفته در عرصه بین الملل بسیار داریم

حجت الاسلام و المسلمین مبلغی با بیان اینکه راه نرفته زیادی در ارتباط با مسائل بین الملل و جهان وجود دارد که هنوز حوزه به سمت آن حرکت نکرده، اظهار داشت: نقش رسانه در این عرصه بسیار پررنگ است؛ چراکه می تواند در این رابطه سیاست گذاری و برنامه راهبری جدیتری ارائه و بر اساس آن اقدام کند؛ چراکه راهبرد به ما نشان خواهد داد که باید چه گزینش هایی نسبت به اخبار داشت؛ چگونه حرکت کرد و در کجا دخالت هوشمندانه داشت تا بُعد اصلی مسئله برجسته شود.

عضو خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه باید راهبرد مبتنی بر مبانی داشته  و بر اساس آن برنامه ریزی و حرکت کنیم، عنوان کرد: هر چه به جلوتر می رویم نقش رسانه در متن جامعه پررنگ تر و بیشتر می شود.

وی بیان داشت: بعضی ها فکر می کنند رسانه در حاشیه و در کناری نشسته و از دور، دستی بر آتش دارد؛ در حالیکه اینگونه فکر کردن،‌ خیالی باطل است؛ چراکه رسانه در درون و متن آتش قرار دارد.

حجت الاسلام و المسلمین مبلغی گفت: اگر می خواهیم رسانه موفقی باشیم باید در خدمت دین و جامعه اسلامی و برای شکوفایی علم و اعتلای بلند حوزه حرکت کنیم و سامانه خبری حوزه نیز با این فعالیتی که تاکنون داشته، نشان داده که در این عرصه خوب درخشیده است.

عضو خبرگان رهبری در پایان تأکید کرد: نباید از حوزه های علمیه با قدمت و تاریخی خارج از کشور همچون نجف و لبنان غلفت کرد؛ بلکه انتشار و انتقال اخبار آنان نیز مهم می باشد.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha