چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
جهاد در اسلام

حوزه/ جهاد در اسلام برای کشورگشایی و اشغال سرزمین دیگران و تسلط بر اموال دیگران و سلطه بر ملت ها و کشتن دیگران نیست، بلکه به معنای مقابله در برابر متجاوزان و دفع هجوم آنها می باشد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، مرکز رصد داعش وابسته به الازهر مصر در گزارش تازه خود در راستای مبارزه با فتواها و باورهای غلط داعش درباره اسلام و مفاهیم اسلامی به تبیین مفهوم جهاد در اسلام از منظر الازهر پرداخت و گفت: جهاد و مشتقات آن 31 بار در قرآن تکرار شده در حالی که کلمه حرب به معنای جنگ فقط 4 بار تکرار شده  و از این فراوانی کلمه جهاد در قرآن می توان به گستردگی مفهوم آن نسبت به جنگ پی برد؛ چراکه جنگ به معنای مبارزه مسلحانه است، در حالی که جهاد به معنای تلاش برای مقاومت در برابر دشمن می باشد، خواه این دشمن یک شخص یا گروه یا حتی شیطان و نفس اماره باشد که انسان را به بدی دعوت می کند.

جهاد به معنای کشورگشایی نیست

این مرکز افزود: جهاد در اسلام برای کشورگشایی و اشغال سرزمین دیگران و تسلط بر اموال دیگران و سلطه بر ملتها و تامین منافع مالی خویش نبوده و امر به جهاد در اسلام نیز به معنای امر به کشتن دیگران نیست، بلکه به معنای مقابله در برابر متجاوزان و دفع هجوم آنها می باشد.

در این گزارش آمده: برخی مدعیان اسلام (داعش) با سخنان و عملکرد خود معنای جهاد را مخدوش و اسلام را بدنام کرده اند در حالی که جهاد به معنای دفاع از خویش و عقیده و میهن است و بر این اساس است که جهاد در اسلام واجب شده و جهاد در اسلام به این معنا نیست که هر کسی سلاح به دست بگیرد و با ملاک های خود دیگران را بکشد و گردن بزند.

برداشت داعش از آیات جهاد، اشتباه است

مرکز رصد داعش در الازهر در ادامه با اشاره به آیه شریف: «وقاتلوهم حتی لا تکون فتنة و یکون الدین لله فان انتهوا فلا عدوان الا علی الظالمین» (با آنها بجنگيد تا ديگر فتنه‏اى نباشد و دين تنها دين خدا شود. ولى اگر از آيين خويش دست برداشتند، تجاوز جز بر ستمكاران روا نيست‏) گفت: تروریستهای داعش از این آیه برای متقاعد کردن افراد و جذب نیرو و فریب جوانان سوء استفاده می کنند در حالی که این آیه درباره مشرکان مکه نازل شده و نمی توان از آن برای کشتار مسلمانان استفاده کرد و از سوی دیگر امر به مبارزه و جنگ نیز به خاطر دفاع و دفع هجوم مشرکان علیه رسول خدا(ص) بوده و کسی که جنگ های پیامبر(ص) را بررسی کند می بیند که همه آنها اسباب منطقی و عقلایی داشته و برای دفع دشمنان و تامین امنیت مسلمانان بوده است، اما تروریست ها به این جوانب و معانی صحیح توجه ندارند و همچنین به این آیه نیز توجه ندارند که می فرماید: «و ان جنحوا للسلم فاجنح لها و توکل علی الله انه هو السمیع العلیم» (و اگر به صلح گرايند، تو نيز به صلح گراى. و بر خدا توكل كن كه اوست شنوا و دانا) و از این آیه نیز تغافل کرده اند که می فرماید: «لا ینهاکم الله عن الذین لم یقاتلوکم فی الدین و لم یخرجوکم من دیارکم أن تبروهم و تقسطوا الیهم إن الله یحب المقسطین» (خدا شما را از نيكى كردن و عدالت‏ورزيدن با آنان كه با شما در دين نجنگيده‏ اند و از سرزمينتان بيرون نرانده‏ اند، باز نمى‏دارد. خدا كسانى را كه به عدالت رفتار مى‏كنند دوست دارد) در حالی که این دو آیه در هر جهاد و مبارزه ای میان مسلمانان و غیر مسلمانان باید مورد توجه قرار گیرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha