جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
بنیاد هاد

حوزه/ در حوزه اخلاق به اندازه­ای سلیقه ای و برهه ای عمل شده که تنها بازخورد اخلاقی مردم، گرایش آنان به تعدادی از کتب شرح حال علما و سیره اخلاقی و تعداد معدودی از کتاب های اخلاقی است.

حجت الاسلام والمسلمین محسن بهداد در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به نگاه گذشته و کنونی به مباحث اخلاقی در میان حوزویان، اظهار داشت: افرادی که با فضای سنتی گذشته حوزه آشنایی دارند، به نیکی می دانند نگاه خاصی به مباحث اخلاقی در حوزه حاکم بود.

وی افزود: ثمره شکل گیری منسجم ابحاث فقهی از زمان شیخ طوسی تا به امروز، منجر به نهادینه سازی احکام دینی در میان مردم و شناخت آنها به وظایف شرعی و حکم دینی خود در مواجهه با مسائل روزانه شد؛ اما در حوزه اخلاق به اندازه­ای سلیقه ای و برهه ای عمل شده که تنها بازخورد اخلاقی مردم، گرایش آنان به تعدادی از کتب شرح حال علما و سیره اخلاقی و تعداد معدودی از کتاب های اخلاقی است.

مدیر بنیاد علمی- فرهنگی «هاد» یادآور شد: متاسفانه در گذشته منبع شناسی مناسبی به عنوان جریان منسجم و یکنواخت در دانش اخلاق حوزه های علمیه صورت نگرفته و شخصیت های اخلاقی حوزه نیز مهجور بودند؛ اما اکنون به برکت انقلاب و ارشادات اخلاقی و معنوی امام(ره) و مقام معظم رهبری و فعالیت مراکز مختلف اخلاقی حوزه مانند «بنیاد علمی-  فرهنگی هاد»، نگاه مناسب تری به فعالان این عرصه وجود دارد.

وی ادامه داد: تولیت کنونی بنیاد هاد، با تشویق اساتید بزرگ اخلاق همانند مرحوم آیت الله بهجت(ره)، قدم در این مسیر گذاشت تا با استخراج و مستندسازی مسائل اخلاقی به قرآن، سنت و مکتب اخلاقی علمای سلف نجف و ارائه آن با زبان روز به حوزه های علمیه، فرهیختگان مجامع علمی و ... به سهم خویش از سیره اخلاقی ائمه هدی(علیهم السلام) دفاع کند.

وی، با اشاره تأسیس بنیاد علمی- فرهنگی هاد، اظهار داشت: با وجود آن که فعالیت های پژوهشی و فرهنگی، دغدغه طلاب است؛ بسیاری از آنان بدون برنامه ریزی و پشتوانه فکری می خواهند در مدت کوتاهی مؤسسه و مرکزی برای فعالیت های خود تأسیس کنند تا در کوتاه ترین زمان، بیشترین برداشت را از آن داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین بهداد افزود: اساس شکل گیری بنیاد علمی- فرهنگی هاد، تجربه ارزشمندی بود که منجر به موفقیت های کنونی و ثبات کار در این مرکز حوزوی گردید.

مدیر بنیاد علمی- فرهنگی هاد، تصریح کرد: جرقه شکل گیری این بنیاد در سال 1376ش توسط حجت الاسلام والمسلمین جعفر ناصری، فرزند آیت الله محمد ناصری با جمعی از طلاب علاقمند به مسائل معنوی، با هدف زمینه برای نهادینه سازی مباحث اخلاقی در میان مردم، در شهر مقدس قم زده شد. 

وی عنوان کرد: حاصل هفت سال فعالیت های اخلاقی در حوزه های علمیه و میان اقشار مختلف مردم، منجر به شروع فعالیت رسمی "مؤسسه فرهنگی دارالهدی" در سال 1382ش گردید.

حجت­ الاسلام والمسلمین بهداد، خاطرنشان کرد: مؤسسه دارالهدی، مرکزی فرهنگی در عرصه های متنوع پژوهشی، اخلاقی، معنوی و مهدویت بود که موجب تدوین آثار مکتوب بسیاری گردید که در انتشارت این مؤسسه با عنوان "خُلُق" منتشر گردید.

مدیر بنیاد علمی- فرهنگی هاد انتشار نخستین نشریه تربیتی- اخلاقی در حوزه های علمیه با عنوان "خُلُق" و راه اندازی سایت اینترنتی با مباحث اخلاقی را از دیگر ثمرات شکل گیری این مؤسسه فرهنگی برشمرد و بیان کرد: از آن جایی که تربیت کلان پژوهشگر و فقیه اخلاقی در حوزه های علمیه مغفول مانده بود، برای کارهای بنیادین اخلاقی نیاز مبرم به تربیت پژوهشگر تخصصی در این حوزه بود؛ از این رو، به همت گروهی از فضلای حوزه علمیه قم و هماهنگی دفتر مراکز تخصصی حوزه رشته تخصصی «اخلاق و تربیت اسلامی» در سال 1384ش ثبت رسمی و برگزار شد که با استقبال پرشور طلاب نیز همراه گشت.

وی، با اشاره به تاریخچه تأسیس مدرسه علمیه صاحب الزمان(عج) اصفهان خاطرنشان کرد: در سال 1385ش، اعضای "بنیاد خیریه فرشچیان تهران" به محضر مرحوم آیت الله بهجت رسیده و ساختمانی در اصفهان به ایشان اهدا کردند تا به کار خیر اختصاص دهند؛ مرحوم آیت الله بهجت(ره) آنان را به آیت الله ناصری معرفی کردند و فرمودند؛ با همکاری ایشان آن مکان را تبدیل به حوزه علمیه ای نموده و مدیریت آن را به فرزند ایشان "حجت الاسلام والمسلمین جعفر ناصری" بسپارند. در همان سال نیز این امر محقق گشت و مدرسه علمیه صاحب الزمان(عج) اصفهان شکل گرفت و از پایه اول حوزه، اقدام به پذیرش طلاب کرد.

حجت الاسلام والمسلمین بهداد یادآور شد: با توجه به تأسیس این مدرسه مبارکه در اصفهان و ظرفیت در خور توجهی که در میان طلاب مستعد اصفهانی وجود داشت، اقدام به برگزاری رشته تخصصی اخلاق در اصفهان نیز شد که در این استان طلاب حضور پررنگی در این رشته تخصصی تازه تأسیس داشتند.

مدیر بنیاد علمی- فرهنگی هاد بیان داشت: با توجه به گستردگی کار در قم و اصفهان و نیاز مبرم به انسجام ساختاری در مدارس علمیه متبوع در این دو استان، جرقه تأسیس بنیاد علمی- فرهنگی در سال 1386ش در ذهن حجت الاسلام والمسلمین جعفر ناصری شکل گرفت که پس از سه سال مطالعه، تلاش و پیگیری برای تدوین اساس نامه ساختاری و نظام اداری، این بنیاد در سال 1389ش تأسیس گشت.

وی عنوان "هاد" برای این بنیاد علمی- فرهنگی را برگرفته از آیه شریفه "انما انت منذر و لکل قوم هاد" و تناسب آن با فعالیت های این بنیاد دانست و یادآور شد: پس از آنکه نخستین دوره طلاب دانش آموخته از پایه های مقدماتی در مدرسه علمیه صاحب الزمان(عج) اصفهان، برای ادامه تحصیلات خود به شهر مقدس قم عزیمت کردند، از دست اندرکاران بنیاد هاد تقاضا کردند که با نظارت این بنیاد به تحصیل سطوح عالی خود ادامه دهند که منجر به راه اندازی مدرسه عالی فقه دارالهدی در سال 1391ش ویژه طلاب پایه 7 تا 10 حوزه گردید تا طلاب ممتاز آن، آمادگی حضور در رشته تخصصی اخلاق بنیاد را پیدا کنند.

حجت الاسلام والمسلمین بهداد در پایان با اشاره به شکل گیری پژوهشکده اخلاق در بنیاد «هاد»، ابراز داشت: در مؤسسه فرهنگی دارالهدی معاونت پژوهشی شکل گرفته بود تا در تدوین آثار اخلاقی این مؤسسه فعال باشد؛ اما از آن جایی که این معاونت با فلسفه وجودی و فرهنگی مؤسسه دارالهدی هماهنگی نداشت، از چینش مؤسسه جدا شد تا با تغییر نگاه و فعالیت کلان تر به "پژوهشکده اخلاق و تربیت اسلامی" بنیاد علمی- فرهنگی هاد تبدیل گردد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha