جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
شکاف در داعش؛ حملۀ شدید رهبر بوکو حرام به البغدادی

حوزه / سرکردۀ گروه تروریستی بوکوحرام ضمن مخالفت با انتصاب رهبر جدید این گروه تاز سوی ابو بکر البغدادی،اعلام کرد که همچنان رهبر گروه بوکوحرام است.

به گزارش خبرگزاری حوزه به نقل از العالم، در پی مخالفت «ابوبکر شیکاو»، رهبر گروه تروریستی بوکو حرام در غرب آفریقا، با تصمیم سرکردۀ داعش برای تعیین جانشین او، ممکن است بوکو حرام از داعش جدا شود و به اردوگاه القاعده باز گردد. در عین حال احتمال درگیری بین این دو گروه تروریستی نیز وجود خواهد داشت.

پایگاه اسکای نیوز نوشت داعش روز چهارشنبه «ابومصعب البرناوی» را به عنوان امیر جدید "ولایت غرب آفریقا" تعیین کرد. اما در یک فایل صوتی که روز پنجشبنه منتشر شد، شیکاو ضمن انتقاد از البرناوی، گفت که ابوبکر البغدادی هنوز نسبت به انتقاداتی که دربارۀ کافر بودن البرناوی و سخنرانی های مشتمل بر مطالب باطل او، پاسخگو نبوده است.

شیکاو، اعلامیۀ روز چهارشنبه را "سرپیچی" خواند و در بیانیه ای به دو زبان عربی و هوسایی که در شبکه های اجتماعی منتشر شد، اعلام کرد: «می خواهند یک کافر را  به جای من به رهبری گروه بگمارند. هرگز؛ من به این کار تن نخواهم داد. از کسانی که از کتاب خدا و سنت پیامبر ناآگاه اند، اطاعت نخواهیم کرد».

بیانیۀ شیکاو نشانگر اختلافات ایدئولوژیک با البرناوی است. البرناوی وعده داده است که به حملات بوکو حرام علیه مساجد و بازارهای مسلمانان پایان خواهد داد.این در حالی است که این حملات، مشخصۀ بارز بوکوحرام تحت سرکردگی شیکاو از سال 2009 است.

بوکوحرام با فرماندهی شیکاو وحشیانه ترین اقدامات را در 7 سال فعالیت خود ترتیب داده است. در حملات متعدد اسین گروه در نیجریه و کشورهای همجوار تا کنون بیش از 20 هزار نفر کشته و بیش از دو میلیون و 200 هزار نفر از خانه های خود آواره شده اند.

شیکاو در ماه مارس 2015 با البغدادی اعلام بیعت کرد و داعش اولین شاخۀ خود در جنوب صحرای غربی آفریقا را به وی سپرد.

وی در یکی از سخنرانی های اخیر خود، البغدادی را «خلیفه» نامید و دشمنانش را خیانتکارانی توصیف کرد که روابط او و خلیفه را مسموم کرده اند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha