شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
پارسانیا

حوزه/ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ضمن فراگیری نظام آموزشی، باید شناسنامه علوم انسانی را نیز بشناسیم، گفت: باید رویکرد مجتهدانه ای به این علوم داشته باشیم و در بازخوانی و بازسازی آنها متناسب با جامعه ایران، جهان اسلام و بشریت اقدام کنیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا عصر امروز در مراسم افتتاحیه دومین دوره گفتمان نخبگان علوم انسانی که در مرکز همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه آینده علوم انسانی در دست نخبگان این علوم است، اظهار داشت: دانشجویان نخبه علوم انسانی با سرمایه جوانی، استعداد و  عمر خود وارد این عرصه شده اند و همه هستی خود را تقدیم این حوزه معرفتی کرده اند.

وی تصریح کرد: قم شهر جهاد، اجتهاد و میراث دار علم انسانی اسلامی جهان اسلام است و کانون منحصر به فردی برای جامعه بشری می باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: نخبگان رشته علوم انسانی از سویی رشته مطالعاتی و درسی علوم انسانی را در نهاد دانشگاه دارند که دروازه آشنایی با علوم انسانی جهان امروز است و از سوی دیگر با هجرت به قم و حضور در طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی با حوزه علمیه قم که وارث علم اسلامی و انسانی جهان اسلام و ذخیره عظیم تاریخی می باشد، آشنا می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا با قدردانی از محبت حضرت آیت الله جوادی آملی در ارسال پیام تصویری به این همایش، گفتند: انشاءالله در امتداد این دوره و اشارات و مطالبی که در این پیام بوده و دیدگاه هایی که معظم له و دیگر متفکران حوزوی دارند، بحث و گفت وگو خواهیم داشت.

دبیر قطب بنیادهای نظری نظام متقن علوم انسانی و اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: امیدواریم بخش نخبگانی دانشجویی شورای تحول علوم انسانی از خروجی های گفتمان نخبگان علوم انسانی تامین شود. 

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا در ادامه با بیان اینکه هدف طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی، تامل درباره علوم انسانی است، اظهار داشت: نظام آموزشی موجود با مرجعیتی که در کانون های تولید خود دارد، مفاهیم پرورش داده خود را توزیع کرده است.

وی افزود: ما در جامعه اسلامی ایران، ضمن فراگیری نظام آموزشی، باید شناسنامه علوم انسانی را نیز بشناسیم و با یک نگاه عمیقانه ظرفیتی پیدا کنیم تا رویکرد مجتهدانه ای به این علوم داشته باشیم و در بازخوانی و بازسازی آنها متناسب با جامعه ایران، جهان اسلام و بشریت اقدام کنیم. 

رئیس کمیسیون حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: بدون تردید بخشی از آینده امت اسلام از مسیر نشست های گفتمان نخبگان علوم انسانی روشن می شود و رقم می خورد.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا با بیان اینکه تلاش شده اندیشمندان متفکر علوم انسانی در طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی حاضر شوند، ابراز داشت: وظیفه ما این بود توانمندی های حوزه و متفکران حوزوی را در معرض نظر نخبگان قرار دهیم؛ اما به این اکتفا نکرده و از اشخاصی که در حوزه های نظری خاص نیز صاحب نظر هستند، دعوت شده است.

وی با بیان اینکه حدود 50 استاد علوم انسانی در این طرح حضور خواهند داشت. تصریح کرد: در طرح نخبگان علوم انسانی فقط به رویکردهای موافق تحول علوم انسانی اسلامی بسنده نکرده و تلاش کردیم منتقدین نیز حضور داشته باشند. 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی در یک دوره چهار تا شش ساله تداوم خواهد داشت، گفت: این حرکتی که در ابتدا با کلیت علوم انسانی است در طی مسیر، متوجه رشته های اختصاصی خواهد شد.

انتهای پیام/313/33

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha