پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سروری

حوزه/ يكي از اصول اخلاق حرفه اي خبرنگاري، دستيابي و ارائه اطلاعات و اخبار سازنده و مفيد و موثق است و به تعبیر قرآن قول سدید باید داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین سروری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به نقش خبرنگران در عرصه اطلاع رسانی به خصوص در زمینه ترویج و تبلیغ آموزه های دینی  گفت: يكي از ابزارهاي موثر و مفيد در زمينه آگاهي بخشي و اثرگذاري بر حفظ ارزشها و هنجارهاي یک جامعه و جهت دهي زندگي اجتماعي و رشد و هدايت دادن افكار عمومي، حرفه با ارزش خبرنگاری است.
ویبا بیان این که در این میان افق  رسالت خبرنگاری به واسطه هدايت رفتار اجتماعي به سمت الگوهاي قابل قبول، نقش مهمي در جامعه ایفا می کند افزود: این حرفه مي توانند هنجارهاي اجتماعي را تقويت و يا تضعيف سازد، نقش مثبت خبرنگاری در فرايند توسعه و نضج مشاركت سياسي و اجتماعي مردم و بالندگي  در فرهنگ یک جامعه می توان ياد شود.
این نویسنده حوزه بیان کرد: در این میان اخلاق رسانه اي نقطه تلاقي علم اخلاق و عمل رسانه يا ارتباط جمعي است؛ اخلاق رسانه اي امري دروني و مرتبط با ارزشها و هنجارهاست؛ برهمین اساس می توان گفت:  ‏يكي از مهم ترین  اصول اخلاق حرفه اي خبرنگاري صداقت در برابر مخاطبان است. 
وی گفت: اخلاق خبرنگاری مستقیما با ارزشها و هنجارها سروكار دارد، ارزش ها و هنجارهايي كه از درون فرهنگ جامعه و در جامعه اسلامي از درون فرهنگ اسلامي سر بر مي آورد؛ خبر رساني و اطلاع رساني دقیق يكي از كاركردهاي اصلي رسانه هاست . 
نویسنده کتاب اخلاق داروی همه دردها بیان کرد: اخلاق حرفه اي روزنامه نگاري و خبرنگاري دربرگيرنده هنجارهايي است كه روزنامه نگاران و خبرنگاران بايد به آنها پايبند باشند و ناديده گرفتن آنها نيز مي تواند به روزنامه نگار، خبرنگار و رسانه آسيب جدي وارد كند. 
نویسنده کتاب اقتصادمقاومتی، اقدام و عمل، اظهارکرد: يكي از اصول اخلاق حرفه اي خبرنگاري دستيابي و ارائه اطلاعات و اخبار سازنده و مفيد وموثق است و به تعبیر قرآن قول سدید باید داشته باشند؛ در قرآن کریم دو مرتبه در کنار توصیه به تقوا، به قول سدید توصیه شده است« فَلْیَتَّقُوا اللَّهَ وَ لْیَقُولُوا قَوْلاً سَدیداْ؛ نساء/9 و «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلاً سَدیداً؛ احزاب/70».قول سدید یعنی سخن محکم و استوار و صحیح(سخن بی‌پایه و اساس نگفتن ونقل نکردن است). 
وی افزود: قول سدید، سخنی است که هم راست و صحیح باشد(اشتباه نباشد)، و هم «دقیق» باشد؛ شما گاهی می‌توانید راست بگویید، ولی «بخشی» از یک حقیقت را بیان کنید و با آن، مردم را به اشتباه بیندازید یا می‌توانید زمان گفتن یک سخن درست را نابه‌جا انتخاب کنید و مردم را گمراه کنید و می‌توانید بدون زدن قید و حاشیۀ لازم به یک سخن صحیح، با آن سخن صحیح، مردم را گمراه کنید.
این استاد حوزه بیان کرد: امام صادق(ع) می‌فرماید:«خداوند در قرآن فرموده است؛ قول سدید بگویید تا خدا کار شما را اصلاح کند، بدان که تا سخن عادلانه بر زبان جاری نکنی خدا از تو چیزی را قبول نمی‌کند؛ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ فِی کِتَابِهِ یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلًا سَدِیداً  یُصْلِحْ لَکُمْ أَعْمالَکُمْ اعْلَمْ أَنَّهُ لَا یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنْکَ شَیْئاً حَتَّى تَقُولَ قَوْلًا عَدْلًا»؛یعنی خدا از ما هیچ چیزی را قبول نمی‌کند مگر اینکه قول سدید بگوییم.
وی خاطرنشان کرد: یک جمله معروف وجود دارد که بیان می دارد، بهتر است که دوم شویم، اما خبر را دقيق بدهيم تا اینکه اول شویم، اما اشتباه کنیم؛ دقیق بودن یکی از بزرگ ترین چالش های پيش روی خبرنگاران است؛ حساسیت ودقت نظر خبرنگاری نسبت به حرفه های دیگر مضاعف است، چون گاهی  مواقع  با طرح يک خبر، می تواند پيامدهايی وخيم و جدی به همراه داشته باشد.
این محقق حوزه بیان کرد: یک خبرنگار موفق بایدکنجکاو، پرسشگر، تحلیلگر، صادق، عادل و شجاع، دارای روابط عمومی بالا وعاشق حرفه وکار خود باشد؛ استقلال فکری داشتن. توانایی تشخيص و جدا کردن اطلاعات مهم از غیر مهم، روشن و مختصر و مفید نوشتن از جمله محسنات یک خبرنگار است.
وی گفت: یک خبرنگار موفق. ارزش های فرهنگی جامعه خود را به خوبی می شناسد ، نيازهای مخاطبان مختلف را درک می کند و در پی برآورده کردن اين نيازها از راه های مناسب هستند؛ البته گفتن این نکته لازم است که باید بین  خبرنگار عمومی و تخصصی تفکیک قائل شویم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • احمدی IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    0 0
    جالب بود
  • قرائی IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    0 0
    این جمله اخری... باید بین خبرنگار عمومی و تخصصی تفکیک قائل شویم.کاش مصداقی توضیح می دادنند
  • قربانی IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    0 0
    برام جالب بود از این منظر به قضیه نگاه کنم
  • دهقانی IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    0 0
    استاد بزرگوار سخنان شما کاملا درست و سنجیده بودند و ارتباط خبرنگاری به قران وار زشها را بخوبی بیان نمودید
  • ایمان IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
    0 0
    جالب بود
  • کمیل IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۸
    0 0
    خیلی مصاحبه زیبا وشسته روفته ای بود