شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
انتظار موعود

حوزه/ پنجاه و یکمین شماره از فصلنامه «انتظار موعود» به صاحب امتيازی: مركز تخصصي مهدويّت حوزه علميه قم منتشر شد.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری«حوزه» ، این نشریه در تازه ترین شماره خود، شش مقاله از سوی محققین را در موضوع مهدویت ارائه کرده است.

عناوین سایر مقالات عبارتند از: «آسيب شناسي پژوهش نيل رابينسون پيرامون دجال»، حسن رضايي هفتادر، سيفعلي زاهدي فر، «موعودگرايي، مقاومت و اعتراض: نگاهي به تجربۀ انقلاب اسلامي ايران»، مهراب صادق نيا، «روش شناسي تطبيقي احاديث مهدويت در مكاتب حديثي قم، بغداد و اصفهان» علي راد، مريم نساج، «واكاوي وصيت نازل شده از آسمان به حضرت محمد (ص) و نقش آن در شناسايي مدعيان دروغين»، مسعود پور سيد آقايي، محمد شهبازيان، «بررسي و نقد مناسبات ولايت و منتظران از ديدگاه تصوف گنابادي»، جواد اسحاقيان دُرچه، حجت حيدري چراتي.

«تحليل رويكرد شناختي و كاركرد شناختي انتظار از منظر اهل سنت»، مقاله ای از حسين الهي نژاد در این شماره فصلنامه ارائه شده است. در چکیده مقاله آمده است: این نوشتار، به بيان يكي از آموزه هاي مهم مهدويت به نام «انتظار از منظر اهل سنت» مي پردازد. انتظار به عنوان باوري اساسي در ميان اهل سنت، داراي شاخصه ها و مباحث مختلفي است كه با بازخواني هر كدام از آن ها، نسبت به ابعاد انتظار شفافيت و باز شناسي بيشتري پيدا مي شود. مثلاً يك بار مباحث «رويكردشناختي انتظار» كه به رويكرد «حديث محوري» و «باورمحوري» قابل تقسيم است؛ مطرح مي گردد و از اين طريق به گستره وجودي انتظار در منابع حديثي و كتاب هاي علماي اهل سنت پي برده مي شود؛ بار ديگر به دنبال طرح مباحث ديگري نظير «ماهيت شناختي وكاركردشناختي انتظار» رفته و با واكاوي انتظار از اين دو منظر، به تقسيمي نظير انتظار عام و خاص و نيز انتظار مثبت و منفي رهنمون مي شويم.

در بحث كاركرد شناسانه انتظار كه حاوي تنوعاتي نظير انتظار مثبت و منفي است؛ انديشمندان اهل سنت در بيانات و مكتوبات خويش به صورت فراگير به اين موضوع پرداخته و با ضوابطي دقيق، به بيان تمايزات آن دو مبادرت كرده اند. همچنين با تشريح نقش غير سازنده انتظار منفي و با تبيين نقش تاثير گذار انتظار مثبت؛ زمينه ساز ترويج انتظار مثبت در ميان اهل سنت شده اند.

پنجاه و یکمین شماره از فصلنامه «انتظار موعود» به صاحب امتیازی: مركز تخصصي مهدويّت حوزه علميه قم عرضه شده است.

علاقه مندان جهت تهیه فصلنامه به نشانی: قم، خیابان شهداء (صفائیه)، کوچه آمار، مرکز تخصصی مهدویت، دفتر فصلنامه مراجعه کرده و یا با شماره تلفن: 37841661-025 تماس گرفته و یا به پایگاه اطلاع رسانی مجله به نشانی: www.entizar.ir  مراجعه نمایند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha