پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
شهید اول

حوزه/ علمای نامدار شیعه همواره در مقابل بدعت ها و انحرافات ایستاده اند و اگر چنانچه بدعت یا انحرافی حتی از نزدیکان خود را شاهد بوده اند بدون هیچ واهمه ای آن را برملا کرده و اگر از راه نصیحت و اندرز راه به جایی نبرده اند حکم به طرد آنان را صادر کرده اند.

آیه:
خداوند متعال در قرآن می فرماید:
«أَ فَتَطْمَعُونَ أَنْ يُؤْمِنُوا لَكُمْ وَ قَدْ كانَ فَريقٌ مِنْهُمْ يَسْمَعُونَ كَلامَ اللَّهِ ثُمَّ يُحَرِّفُونَهُ مِنْ بَعْدِ ما عَقَلُوهُ وَ هُمْ يَعْلَمُون»‏ (بقره، 75)

آيا انتظار داريد به(آئين) شما ايمان بياورند، با اينكه عده ‏اى از آنان، سخنان خدا را مى ‏شنيدند و پس از فهميدن، آن را تحريف مى‏ كردند، در حالى كه علم و اطلاع داشتند؟!.

آینه:

حکایت/ محمد بن مکی؛ معروف به «شهید اول» به موازات حركت‌ هاي سياسي، مراقب فرهنگ مردم نيز بود و به تصحيح آن همت مي ‌گماشت. وی در مصون ‌سازي اهالي جبل عامل و نقاط مجاور از عقايد فرقه‌ هاي انحرافي و باطل مي ‌كوشيد و در ضمن برخي طوايف شيعي را براي قيامي مسلحانه با خود همراه مي ‌ساخت و در ساماندهي تشكل ‌هاي شيعي براي اين منظور جديت داشت و اجازه نمي‌ داد آنان راه افراط را بپيمايند.
شيخ محمد مالوشي، شاگرد شهید اول و از علماي كُرد شيعه بود که غالي ‌گري درباره ائمه (علیهم السلام) را رواج مي ‌داد. شهيد اول احساس كرد اين شاگردش از سير اصلي تعاليم تشيع طغيان كرده و راه انحراف و بدعت را پيش گرفته است؛ اين روند خطري جدّي است كه ضمن آسيب واردساختن به جامعه شيعي موجب ايجاد تفرقه بين آنان و اهل تسنّن مي ‌گردد. بنابراین وقتی از طريق گفتگو، نصيحت و اخطار متوالي موفق نشد شاگردش را از اين انحراف و اعوجاج باز دارد، حكم به تكفير او داد؛ اما شيخ مالوشي كه در علوم غريبه يد طولايي داشت، حاميان فراواني از شيعيان تندرو و افراطي را گرد خود فراهم آورد و سپاهي در جبل عامل از پيروان خود كه در افكار باطل خويش اصرار مي ‌ورزيدند،‌ تدارك ديد.
حاميان شهيد اول به كمك برخي كارگزاران محلي با قواي مالوشي در حوالي نبطيه وارد نبردي سخت شدند، در اين ماجرا شيخ مالوشي كه فرماندهي نيروهاي خويش را عهده ‌دار بود، به هلاكت رسيد؛ اما متأسفانه بعد از قتل وي هوادارانش از عقايد انحرافي او دست برنداشتند و «شيخ تقي الدين جبلي خيامي» راه پرآفت او را پي گرفت و بعد از مرگ وي «شيخ يوسف بن يحيي» رهبر فرقۀ منحط مالوشيه گشت، اين دو نفر ضمن اينكه قيام مسلحانه شهيد اول را دچار شكست كردند و اجازه ندادند او در تأسيس دولت شيعي جبل عامل موفق بماند،‌ با فتنه ‌انگيزي و نشر اكاذيب، زمينه شهادت شهید اول را به وجود آوردند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha