پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کتاب ستارگان از ديدگاه قرآن

حوزه/ کتاب "ستارگان از ديدگاه قرآن"‏ اثر آيت اللّه دكتر محمد صادقى تهرانى پيرامون يكى از موضوعات علوم قرآنى يعنى مسأله اعجاز علمى قرآن نوشته شده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» مؤلف كه از قرآن پژوهان عصر حاضر مى ‏باشد مسأله خلقت و آفرينش ستارگان را از نظر قرآن مورد بررسى قرار داده و با استفاده از آياتى از كلام نورانى قرآن مجيد، يكى از ابعاد اعجاز آن را بيان كرده است گرچه مطالب كتاب توسط مؤلف فصل ‏بندى نشده ولى آنها را مى ‏توان در 3 فصل دسته ‏بندى كرد.

* فصل نخست مربوط به آغاز آفرينش جهان و ماده نخستين است كه در آن از چگونگى ماده اصلى جهان سخن گفته و چند احتمال را در اين رابطه مورد بررسى قرار داده، در پايان نتيجه مى ‏گيرد كه ماده اصلى، آب و يا دو اتم اكسيژن و هيدروژن نمى ‏باشد بلكه ماده ‏اى است يكنواخت كه سابقه تركيب نداشته است.

* فصل دوم مسأله خلقت زمين را مورد بررسى قرار داده است. وى در ابتدا چگونگى آفرينش زمين را از ديدگاه حضرت على( ع) در نهج البلاغه توضيح داده، آنگاه برخى از آيات و روايات درباره رتق و فتق را بيان كرده، در ادامه بحث مفصلى پيرامون دوران هاى آفرينش زمين و آسمان انجام داده ضمن بيان مطالبى، مراد از يوم در آيات مربوط به آفرينش آسمان و زمين را روشن نموده است. در قسمتى ديگر از اين فصل پيدايش زمين، كوه ها، دحو الارض جاذبه زمين، با استفاده از برخى از آيات مربوطه توضيح داده شده است.

* فصل سوم مربوط به خلقت آسمان می باشد كه در آن ديدگاه هاى مفسران و علم جديد درباره آن بحث و بررسى شده است. برخى از اين مباحث عبارتند از: حيات و زندگى در كرات آسمانى، كهكشان ها، تولد ستارگان، قصرهاى آسمانى شهاب ها و سنگ ‏هاى آسمانى و تفاوت ميان شهاب و سنگ آسمانى، خورشيد يا چراغ آسمانى، رستاخيز جهان و آيات و اخبار. گرچه عنوان كتاب مربوط به ستارگان مى ‏باشد ولى مباحث مطرح شده در آن عام‏ تر بوده و اصل خلقت آسمان و زمين را بحث كرده است‏

ويژگى ‏ها

 «سعى شده كه ابتدا ديدگاه قرآن مطرح و توضيح داده شود آنگاه چنانچه نظرات دانشمندان با آن موافقت داشته باشد ذكر شود، در حقيقت محور اصلى، قرآن است كه نظرات دانشمندان بر آن عرضه مى ‏شود»، «مطالب كتاب سير منطقى دارد»، «در كنار آيات از روايات نيز استفاده شده است»، «ديدگاه هاى مختلف دانشمندان زمين شناسى و ستاره شناسى مورد نقد و بررسى قرار گرفته است»، «برخى از نظرات مفسران اسلامى همچون طنطاوى( در تفسيرش) ذكر و اشكالات آن بيان شده است»، «در اكثر مباحث واژه ‏هاى مهم آن تعريف شده، توضيحاتى درباره آنها ذكر شده است».

نسخه شناسى‏

 کتاب "ستارگان از ديدگاه قرآن"‏ داراى 351 صفحه مى ‏باشد در نوبت دوم چاپ در سال 1380 ش. از سوی انتشارات اميد فردا منتشر شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha