پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
امام رضا علیه السلام

حوزه/ حجت الاسلام کمالی گفت: امام رضا (ع)ب ا برگزاری جلسات مناظره علمی با نمایندگان مکاتب و علمای مذاهب مختلف توانستند برتری و جامعیت اسلام را به اثبات برسانند.

 حجت الاسلام شیخ محمود کمالی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» از اصفهان با تبریک میلاد امام رضا(ع)، در مورد القاب حضرت ثامن الائمه(ع)  و علت تشبیه این امام همام به باران در روایات، اظهار کرد: در احادیث و روایات آمده است که امام برای شیعیان خود ابری بارنده و بارانی پیاپی است و این مطلب را اینگونه می توان تفسیر کرد که در هر زمانی خداوند رحمان برای ارتباط میان خود و بندگانش، حجتی قرار می دهد که آن حجت حالت ولی نعمت مردم را دارد؛ به این معنا که واسطه فیض بوده است.

وی ادامه داد: در روایات آمده است که زمین هیچ زمان از حجت خدا خالی نمی ماند؛ خداوند به واسطه آن حجت، نعمات و برکات خود را بر مردم ارزانی می دارد؛ حال در این روایت امام علی بن موسی رضا(ع) می فرمایند: «ابری بارنده و بارانی پیاپی» و در حقیقت امام(ع) بیان می کنند که ائمه واسطه فیض و سبب رسیدن نعمت ها هستند.

کارشناس الهیات و علوم قرآنی حوزه اصفهان ادامه داد: خداوند به واسطه امامان معصوم، به سوی ما نعمت می فرستد؛ به همین دلیل همانند ابری بارنده و بارانی پیاپی است که بر سر  مردم نازل می شود.

استاد حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: درباره ابر و باران در روایات آمده است که هر گاه که باران بر قومی نازل می شود، لحظه نزول برکت و رحمت بر آن قوم است؛ یا در روایتی دیگر آمده است که قطرات باران به وسیله هر مَلک به زمین می آید، این همان بارش رحمت بر آن قوم است و در حقیقت خداوند رحمت را نازل می کند و یا در روایت معروف دیگر آمده است که زمان نزول باران، وقت استجابت دعاست؛ زیرا خداوند هنگامی که به آن قوم نظر می کند، رحمتش را نازل می نماید.

حجت الاسلام کمالی در توضیح لقب عالم آل محمد(ص) و ثامن الحجج، خاطرنشان کرد: این لقب به دو دلیل به امام هشتم(ع) داده شده است که یک جنبه آن، مناظرات ایشان با نمایندگان مکاتب و علمای مذاهب مختلف است که در تمام مناظرات، برتری و جامعیت اسلام را به اثبات رسانیدند.

استاد حوزه علمیه اصفهان بیان کرد: جنبه دیگر به خاطر علم لدنی این امام همام است که خداوند منان در ذات آن امام شریف قرار داده است؛ چراکه عالم بما کان و یکون هستند؛ البته همه ائمه اینگونه بودند؛ ولی این صفت در امام رضا(ع) متجلی شد؛ چراکه مامون (لعنت الله علیه) قصد اثبات ناتوانی امام را داشت که در این حربه شکست خورد.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha