جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت‌الله سبحانی

حضرت آیت الله سبحانی گفتند: عمل مومن هیچ گاه به دست هوا و هوس نیست، چرا که آمال و آرزوهای بی هدف، مستکبرانه و غیر شرعی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، معظم له، صبح امروز در پایان درس خارج اصول خود، در مسجد اعظم قم با بیان حدیثی از امیر المومنین(ع) اظهار داشتند: انسان اگر بخواهد به عالی ترین مقام برسد، باید امید و رجا داشته باشد.

ایشان با بیان روایتی از رسول اکرم(ص)«انَّ اخْوَفَ ما اخافُ عَلى امَّتِى الْهَوى‏ وَ طُولُ الاْمَلِ، امَّا الْهَوى‏ فَانَّهُ يَصُدُّ عَنِ الْحَقِّ، وَ امّا طُولُ الاْمَلِ فَيُنْسِى الْآخِرَةَ/ ترسناك‏ترين چيزى كه به حقيقت از آن بر امّتم مى‏ترسم هوا و آرزوى دراز است، هواى نفس بازدارنده از حق و طول آرزو فراموش دهنده آخرت است»، تصریح کردند: مومن واقعی، زمام امور خود را به دست عقل می دهد.

این مرجع تقلید بیان داشتند: عمل مومن هیچ گاه به دست هوا و هوس نیست؛ چراکه آمال و آرزوهای بی هدف، مستکبرانه و غیر شرعی است و در شرع مقدس هیچ جایگاهی ندارد.

معظم له با اشاره به آیه112 سوره مبارکه هود« فَاستَقِم كَما أُمِرتَ وَمَن تابَ مَعَكَ وَلا تَطغَوا ۚ إِنَّهُ بِما تَعمَلونَ بَصيرٌ»، خطاب به شاگردان خود افزودند: مراد خدای متعال این است که کسانی که می خواهند به مقامات عالیه فقاهت برسند، باید استقامت داشته باشند؛ زیرا رسیدن به  این مقام جز با کم کردن آرزوهای دنیا گرایانه میسر نیست.

حضرت آیت الله سبحانی در پایان خاطرنشان کردند: اجتهاد عالی ترین جایگاه فقیه است،کسانی که می خواهند به این جایگاه نائل شوند باید تلاش و کوشش دوچندان داشته باشند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha