پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تصاویر/ بزرگداشت روز خبرنگار با حضور آیت الله مقتدایی در رسانه حوزه

حوزه/ دبیر دوم شورای عالی حوزه با تقدیر از کارکنان و خبرنگاران مرکز خبر و اطلاع رسانی حوزه گفت: همان گونه که حوزه علمیه مورد احترام و تکریم جوامع مختلف در داخل و خارج است، رسانه حوزه نیز باید نماد این حوزه انقلابی باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله مرتضی مقتدایی پیش از ظهر امروز در مراسم «بزرگداشت روز خبرنگار و تجلیل از کارکنان «مرکز خبر و اطلاع رسانی حوزه های علمیه» ضمن تبریک دهه کرامت و روز خبرنگار، اظهار داشت: خبرنگاری شغل بسیار خطیر، تأثیرگذار و بابرکتی است که باید به آن افتخار کرد.

برخی رسانه ها به وظایف شرعی خود عمل نمی کنند

نایب رئیس جامعه مدرسین با بهره گیری از آیات قرآن و روایات اهل بیت(ع) شکستن حرمت مؤمن را مستوجب عذاب سخت قیامت و غضب الهی یاد کرد و گفت: اهالی رسانه باید توجه داشته باشند مطالبی که نشر آنان برای اسلام، نظام، حوزه و جامعه مفسده دارد، منتشر نکنند.

این استاد حوزه با اشاره به روایتی از نبی مکرم اسلام(ص)، اذعان داشت: رسول اعظم(ص) فرمودند: «قالَ اللّه‏ُ تباركَ و تعالى: مَن أهانَ لي وَليّا فقد أرْصَدَ لِمُحارَبتي/ خداوند تبارك و تعالى فرموده است: هر كه به يكى از دوستان من تحقير و توهين روا دارد، به جنگ با من برخاسته است».

آیت الله مقتدایی در بخش دیگری از سخنان خود به برخی دروغ پراکنی ها از سوی بعضی از رسانه ها اشاره کرد و گفت: متأسفانه برخی از خبرگزاری ها به وظایف شرعی خود عمل نکرده و به توهین و هتک حرمت افراد می پردازند در صورتی که در روایات آمده است هتک حرمت مومن جنگ با خداست.

وی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع)، بیان داشت: حضرت فرمودند: «ان الله عزوجل عیر اقواما فی القرآن بالاذاعة، قلت جعلت فداک این قال؟ قال: قوله: و اذا جاء هم امر من الامن أو الخوف اذا عوابه/ به راستی خدای متعال مردم را در قرآن به فاش کردن راز سرزنش کرده است عرض کردم: فدایت شوم در کجای قرآن؟ فرمود: در آیه و اذا جاءهم ...».

دبیر دوم شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که انتشار برخی اخبار در رسانه ها، موجب ریخته شدن آبروی مومن می شود گفت: فرض کنید شخصی در جمع خصوصی مطلبی را بیان کرده است، اما متاسفانه مطلب محرمانه و خصوصی را رسانه ای می کنند و موجب ریخته شدن آبروی او می شود و  یا مطلبی را به دروغ بیان می کنند و سپس تکذیبیه می زنند که دیگر فایده ای ندارد، زیرا خبر دروغ اثر خود را گذاشته و با تکذیبیه زدن دیگر نمی توان آبروی ریخته شده یک مومن را جمع کند.

وی در ادامه با اشاره به ویژگی های کار در رسانه حوزه ابراز داشت: چنانچه خوب دقت کنیم خواهیم دید رسانه ای که شما در آن خدمت می کنید دارای یک پسوند مهم به نام «حوزه» است این عنوان نماد ترویج دین و اخلاق است بنابراین عنوان خبرگزاری رسمی «حوزه» و هفته نامه افق «حوزه» باید در شأن و قامت اسلام و تشیع ظاهر شود.

خبرگزاری حوزه مورد احترام همگان است

دبیر دوم شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: این پسوند مبارک دو ویژگی  مفید دارد، اول بیانگر جایگاه عظیم این خبرگزاری است که متعلق به حوزه بوده و همان گونه که حوزه مورد تکریم همگان است، خبرگزاری و هفته نامه آن نیز مورد احترام همگان می باشد.

نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه تصریح کرد: حوزه علمیه از جایگاه عظیمی برخوردار است که به رسانه آن نیز سرایت می کند؛ البته در این صورت، مسئولیت ها نیز بیشتر شده و فعالیت ها باید با دقت هر چه تمام تر انجام گیرد.

این استاد حوزه با تأکید بر اینکه روش خبرگزاری باید روش خود «حوزه» باشد، بیان داشت: نشر علوم اهل بیت(ع)، علوم دینی، تبلیغ احکام اسلامی، ترویج ارزش های اسلامی، ترویج و تحکیم اعتقادات مردم، اجتناب دادن مردم از رذائل اخلاقی، تشویق مردم به فضائل اخلاقی و ... از وظایف حوزه های علمیه است و این رسانه نیز باید همگام با «حوزه» این خط را دنبال کند.

آیت الله مقتدایی اظهار داشت: باید گروهی متخصص گردهم آمده و تصمیم سازی کنند که رسانه حوزه در چه مباحثی فعالیت کند تا منشأ خیرات و برکات بیشتری گردد.

افق حوزه را صفحه به صفحه می خوانم

وی با تقدیر از انتشار هفته نامه افق حوزه، ابراز داشت: نشریات  فراوانی به دست من می رسد و در میان آنان افق حوزه را صفحه به صفحه  می خوانم و واقعا قابل استفاده است و این هفته نامه ای جامع و متنوع است و باید تلاش کرد هر شماره آن بهتر از گذشته منتشر گردد.

نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخش دیگر از سخنان خود به اخلاق رسانه ای اشاره و تأکید کرد: احکام و اعتقاداتی که منتشر می کنید، باید در مخاطبان تأثیرگذار بوده و سبب تقویت ایمان آنان گردد.

این استاد حوزه تصریح کرد: وابستگی این رسانه به حوزه باید روز به روز سبب ارتقاء علمی و اخلاقی مخاطبان «خبرگزاری و هفته نامه افق حوزه» شود، جنبه اخلاقی و دینی مورد نظر بوده و اخبار مستند، متقن و صحیح عرضه کرده و مخاطبان، اخبار صحیح را از شما بگیرند.

حوزه مظلوم است

آیت الله مقتدایی  با بیان این که حوزه واقعاً مظلوم است و برخی بیان می کنند که در حوزه کاری انجام نشده است گفت: رشته های تخصصی بسیاری در حوزه وجود دارد که باید به اطلاع جامعه برسد؛‌ بسیاری از مردم از تألیفات، نشریات و خروجی های حوزه خبر نداشته و  رسانه حوزه باید این آثار را منتشر نماید.

وی اظهار داشت: انجمن های علمی حوزه خدمات مناسبی داشته و بیش از سه هزار عضو دارد؛ و باید با تعامل آثار، زحمات و خدمات آنان را منتقل گردد.

آیت الله مقتدایی بیان داشت: آثار بسیاری از حوزویان به جشنواره علامه حلی و کتاب سال حوزه ارسال  می شود که اینها فقط بخشی از برکات یک سال حوزه است، آنهم در میان کسانی که در این همایش ها شرکت کرده اند و بسیاری دیگر آثار خود را ارسال نکرده اند که باید اطلاع رسانی مناسبی از آن صورت گیرد.

وی با بیان این که  خدمات جامعه مدرسین از دیگر مباحثی است که در حوزه انجام می شود و باید آن را منعکس کرد بیان داشت: البته تمام اخبار جامعه مدرسین قابلیت انعکاس ندارد، برخی از وزرا و مدیران کشوری در جلسات جامعه مدرسین حضور پیدا کرده و با انتقادات جدی اعضا و دلسوزان مواجه می شوند؛ اما چون خط و مشی جامعه مدرسین اصلاح امور و تذکر از سر دلسوزی است نمی توانیم آن را رسانه ای و منعکس کنیم.

نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان ساخت: آمادگی داریم هرگونه حمایت ویژه ای که در صلاحیت جامعه مدرسین و شورای عالی حوزه باشد، از  خبر گزاری حوزه و هفته نامه افق داشته باشیم گفت: تقویت رسانه حوزه از ضرورت های  اجتناب ناپذیر است و در این راستا هیچ مضایقه ای نداریم.

انتظار مردم از حوزه، تحکیم و تقویت ایمان و اعتقادات  است

نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم  اظهار داشت: انتظار مردم از حوزه تحکیم و تقویت ایمان و اعتقادات است و خبرگزاری حوزه نیز می خواهند باورهای دینی و اخلاقیات را نشر دهد چون اصالت و رسالت حوزه تبلیغ دین است.

این استاد حوزه ابراز داشت: همان گونه که رهبر معظم انقلاب بر حوزه انقلابی تأکید دارند رسانه حوزه نیز باید انقلابی باشد و شاخص انقلابی بودن آن تبلیغ و ترویج خداباوری اخلاق و تهذیب است.

آیت الله مقتدایی تأکید کرد: لازمه حوزوی بودن، انقلابی بودن است و خوشبختانه خبرگزاری حوزه و هفته نامه افق، انقلابی بوده و انقلابی خواهند ماند.

گفتنی است: در پایان این مراسم از  دبیران و خبرنگاران مرکز خبر و اطلاع رسانی حوزه های علمیه تجلیل  با اهداء لوح سپاس تقدیر به عمل آمد.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha