جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام نظری شاهرودی

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر این که شورای فقهی در بانک مرکزی به تنهایی معجزه نمی کند، تصریح کرد: اصلاح ساختار بانکداری هماهنگ با چارچوب های دینی، راه توفیق در نظام بانکی کشور است.

حجت الاسلام و المسلمین حسن نظری شاهرودی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خصوص دیدگاه خود مبنی بر ارتقای شورای فقهی به سطح یکی از ارکان اصلی بانک مرکزی اظهار داشت: گرچه این اقدام فی نفسه خوب است؛ اما با توجه به این که مشکل بانکداری در کشور ما یک مشکل ساختاری است، می بایست اول از همه این ساختار را با نگاه دینی و آموزه های اسلامی اصلاح کنیم.

وی افزود: از سویی در حال حاضر وضع به گونه ای شده که هر کس که یک مقدار سرمایه ای دارد حالا با هر شغلی یک بانک یا موسسه پولی و اعتباری راه می اندازد که همین مساله در آشفتگی بازار پولی و بانکی کشور تاثیرگذار بوده است.

این اقتصاددان حوزوی خاطرنشان کرد: در این وضع که پول بازار آشفته و نابه سامانی دارد، شاید وجود چند نفر فقیه در بانک مرکزی نتواند چندان باعث شود که بانکداری اسلامی محقق شده و از آفت ها و آسیب ها به دور باشیم و لذا این مساله به تنهایی نمی تواند انتظارات را در جامعه محقق کرده و باعث رفع شبهه ربوی بودن بانک ها شود.

وی گفت: از دیگر سو متاسفانه ما در بازار سرمایه هم نتوانسته ایم سیستم بانکی را متقاعد کنیم که با سازمان بورس به رقابت سالم بپردازد چرا که بورس در سایه نظام بانکی رو به توسعه همواره قرار گرفته و حال آن که ما باید در نظام سرمایه کشور یک رقابت درست در زمینه تولیدات ملی ایجاد کنیم تا شاهد بهبود وضع اقتصادی باشیم.

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بیان داشت: در واقع از این طریق می بایست یک فضایی ایجاد کنیم که بانک بر اساس عقود شرعی کار کند و سازمان بورس نیز فعال شود و به رقیبی سالم و پویا برای نظام بانکی تبدیل شود تا اگر مردم پس اندازی داشته باشند در انتخاب این دو مخیر باشند.

وی گفت: در کشورهای دیگر بازار سرمایه یک سامانی دارد که مردم در سایه آن انتخاب می کنند که با سرمایه خرد و کلان خود به کدام سمت و سو برود و سرمایه گذاری داشته باشند ولی در کشور ما عمده فضا و امکانات در اختیار نظام بانکی است که خودش هم سامان و ساختار درستی ندارد و هر کسی که در توانش بوده برای خودش مجوز یک بانک یا موسسه اعتباری را گرفته است.

این استاد حوزه تصریح کرد: وضع طوری شده که گویا به تعداد عناوین در دعای جوشن کبیر ، موسسات پولی و اعتباری با اسامی مقدس داریم که این ها وقتی بد عمل می کنند و ورشکسته می شوند باعث اذیت و دلخوری مردم و زدگی آن ها می شوند و چه بسا خانواده های بسیاری با مشکلات جدی اقتصادی به این طریق روبرو شوند.

حجت الاسلام و المسلمین نظری شاهرودی گفت: واقعیت آن است که در حال حاضر بسیاری از موسسات پولی و اعتباری در کشور ما عملاً ورشکسته هستند و باید این ها بررسی شده و به مردم اطلاع داده شود تا مشکلات بعدی رخ ندهد.

وی افزود: در هر صورت آنچه مسلم است این که با وضع فعلی معجزه ای رخ نمی دهد بلکه باید اولاً ساختار نظام بانکداری در کشور ما اصلاح شده و بر اساس چارچوب های اسلامی ساماندهی یابد و بعد ما بتوانیم شورای فقهی برای بانک مرکزی قرار دهیم که موثر باشد، اما همین شورا نیز نباید در کار بانک مرکزی دخالت کند بلکه مهم و اصل نظارت است.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha