پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله حسینی بوشهری

حوزه/ امام جمعه قم، با اشاره به سالروز پیروزی مقاومت حزب الله لبنان در جنگ ۳۳ روزه این پیروزی را پیروزی اسلام و قرآن و جهاد همراه با اخلاص دانست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری ظهر امروز در خطبه های نماز جمعه قم با اشاره به سالروز مقاومت و پیروزی قهرمانانه پیروزی حزب الله لبنان در جنگ 33 روزه افزود: در این جنگ، حزب الله جنگی تمام عیار از خود به نمایش گذاشت؛ اولین ویژگی حزب الله آن بود که یک مجموعه ای از کشوری عربی در مقابل رژیم صهیونیستی پیروز شدند؛ تا آن زمان هیچ ارتش عربی نتوانسته بود رژیمی که ارتش خود را افسانه ای خطاب می کرد شکست دهد؛ این پیروزی، پیروزی اسلام و قرآن و جهاد همراه با اخلاص بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: در اینجا باید از مقاومت و رهبر مقاومت جناب سید حسن نصرالله بعنوان رهبری هوشمند و رهبری انقلابی به خاطر حضور در لبنان و عرصه بین المللی از طرف خود و ملت ایران تشکر و قدردانی کنم.

آیت الله حسینی بوشهری اظهارکرد: 28 مرداد سالروز کودتای ننگین آمریکا علیه دولت قانونی دکتر مصدق بود؛ آمریکایی ها پس از این قضیه ساواک را ایجاد کردند؛ یک نکته مهم در این قضیه وجود دارد که باید به آن دقت کرد؛ روز 27 مرداد آیت الله کاشانی به دکتر مصدق نامه ای می نویسد و به ایشان بیان می کند که من متوجه شدم که زاهدی قصد کودتا دارد، این اقداماتی که انجام شده است زمینه را برای آنها ایجاد کرده است آیا می شود تغییری در روش خود ایجاد کنید؟ مصدق درپاسخ به این نامه بیان می کند که من به پشتوانه ملت مستظهرم؛ یعنی نیازی به توصیه تو ندارم.

وی گفت: اگر آن روز اعلامیه مشترکی بین مصدق و آیت الله کاشانی منتشر می شد به مردم اطلاع رسانی می شد، مردم به صحنه می آمدند و چنین کودتایی یا رخ نمی داد یا احتمال آن کم بود ولی متاسفانه به این نصیحت ایشان توجهی نشد.

معاون جامعه مدرسین  افزود: دردیدار مجموعه وزارت اطلاعات با رهبر انقلاب، رهبری از این مجموعه تقدیر کردند زیرا این مجموعه وظایف مهم و سنگین و چند وجهی را به دوش می کشد؛ ایشان فرمودند که جهت گیری انقلاب باید توسط وزارت حفظ شود و خط فاصل ما بین خود و آمریکا باید محفوظ بماند.

امام جمعه موقت قم بیان کرد: امام علی(ع) ثمره تقوی را سعادت دنیا و آخرت می دانند؛ کسانی که به دنبال تقوا هستند هم در دنیا احساس خوشبختی دارند و هم در آخرت خوشبختی را درخواهند یافت.

وی افزود: یکی از عواملی که در مقابل ناهنجاری ها و شبیخون فرهنگی مقاومت می کند و راه برون رفت از بحران های اجتماعی است، مساله امر به معروف و نهی از منکر است؛ در زمینه های مختلف می توان تحت یک سرفصل در خصوص امربه معروف و نهی از منکر سخن گفت.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: آنچه شرع مقدس اسلام و عقل سلیم و عرف قطعی جامعه اسلامی به عنوان معروف می شناسد، می توان به عنوان معروف نام برد و آنچه شرع مقدس اسلام و عقل سلیم و عرف قطعی جامعه اسلامی آن را منکر می داند را منکر می نامند.

آیت الله حسینی بوشهری اظهارکرد: اگر شایستگی عملی در شرع و عقل سلیم و عرف قطعی جامعه اسلامی محرز شود آن امر معروف است و باید در جامعه انجام شود؛ عرف می تواند تعیین کننده موضوع حکم فقهی باشد و به همین خاطر عرف در این بحث مورد اعتنا است.

وی گفت: علاوه بر آن، برخی از منکرات به یک سری از مسایل اقتصادی و... تسری پیدا می کند و به همین میزان معروفات و منکران اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و... شکل می گیرد؛ اگر دایره و گسترده معروف و منکر را به این سمت برسانیم می توانیم کل فضای فردی و اجتماعی جامعه را در آن مفروض کنیم.

استاد حوزه علمیه قم  افزود: باید یک وزارت خانه به امر معروف و نهی از منکر اختصاص یابد ولی به خاطراینکه امر به معروف و نهی از منکر تا کنون نسبت به یک سری از مسایل خاص بیان شده است همگان تصور می کنند که امر به معروف تنها در همان دایره محدود معنی می شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نیازبیان امر به معروف ونهی از منکر در جامعه بیان کرد: امر به معروف و نهی از منکر هم دارای پشتوانه عقلانی و هم وحیانی است زیرا اعضای جامعه نسبت به هم متاثر هستند یعنی تاثیر و تاثر در جامعه وجود دارد و این وضعیت منتج به این مساله می شود که اگر جامعه فضای معطری به خود گرفت، مردم نیز معطر می شوند ولی اگر جامعه به سمت فساد و آلودگی رفت، افراد نیز از این آلودگی متاثر می شوند.

آیت الله حسینی بوشهری اظهارکرد: انسان هم مامور به اصلاح خود است و هم باید جامعه را اصلاح کند؛ بین فرد و جامعه رابطه ای دو سویه وجود دارد؛ پیامبر اکرم(ص) برای بیان ضرورت امربه معورف و نهی از منکر داستان کشتی را بیان می کنند.

وی با اشاره به دهه کرامت گفت: این دهه از اول ماه ذیقعده و با میلاد کریمه اهل بیت(ع) آغاز شده و پایان آن نیز میلاد امام رئوف امام رضا(ع) است؛ برای بیان سیره نورانی امام رضا(ع) مدت های مدیدی باید سخن گفت زیرا این شخصیت والا به حدی برکات و فضایل داشتند که باید در عرصه های مختلف به آن پرداخته شود.

امام جمعه قم  افزود: امام موسی بن جعفر(ع) فرمودند پدرم امام صادق(ع) فرمودند که در صلب تو، عالم آل محمد وجوددارد و ای کاش من آن زمان را درک می کردم؛ این مساله نشانگر عظمت و جایگاه مقدس امام علی بن موسی الرضا(ع) است.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: یکی از ویژگی های شخصیتی آن حضرت، بعد علم و دانش ایشان است؛ شاگردانی که در مکتب ایشان پرورش یافتند و فضایی که در زمان ایشان برای گسترش معارف اهل بیت(ع) ایجاد شد بسیار مهم است؛ حسن بن محبوب و صفوان بن یحیی و... از چهره های طراز اول شاگردان این مکتب هستند؛ جلسات مناظره حضرت بسیار جالب توجه است.

آیت الله حسینی بوشهری اظهارکرد: ویژگی اول در زمان امام رضا(ع) برتری مدرسه اهل بیت(ع) بود؛ دوم آنکه فرهنگ اهل بیت(ع) تا دورترین مرزهای جهان اسلام گسترش پیدا کرد و نکته سوم آنکه پیوند فکری بین مردم و اهل بیت(ع) در آن زمان شکل گرفت؛ یعنی دشمن با دست خودش فضا را برای رشد مکتب اهل بیت(ع) فراهم کرد.

وی گفت: امام رضا(ع) در بیان وصف بهترین مردم بیان کردند که بهترین مردم کسانی هستند که وقتی کار خوبی انجام می دهد خرسند می شوند و وقتی کار زشتی از آنها سر می زند سریعا پیشمان می شوند و انسان های ناسپاسی هم نیستند و اگر چیزی به آنهاداده می شود شاکر هستند؛ این افراد زمانی که دچار ناملایمات می شوند بردار هستند و زمانی که خشمگین می شوند عفو و بخشش شعار زندگی آنها است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha