جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله العظمی  نوری همدانی

حوزه/ حضرت آیت الله نوری همدانی گفتند: در دفاع و صیانت از انقلاب و ولایت فقیه به میدان رفتن و کشته شدن سخت است؛ اما این مهم برای حوزویان و حوزه های علمیه بسیار ساده و آسان می باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حضرت آیت الله نوری همدانی، در همایش «نقش بسیج روحانیت در تقویت حوزه انقلابی» با بیان این که عربی زبان حوزه های علمیه است، گفتند: امروز در تمام رشته ها از جمله علم طب، تشریح بدن، فیزیک، شیمی و هندسه  عبارات عربی به کار رفته و عربی زبان حوزه هاست.

معظم له ادامه دادند: هر شخصی که رکن علمی پیدا کرد باید نظر بلند داشته و به دنیا و ذخائر آن نگاه نکند؛ آنهایی که شیفته و فریفته دنیا باشند هرگز نمی توانند عالمی با نظر وسیع باشند؛ اخلاص، تواضع و زهد بسیار ارزشمند است و در همین راستا تلاش مدیران حوزه های علمیه باید بر اخلاق و معنویت باشد.

*لزوم همت بیشتر مدیران حوزه های علمیه بر هدایت و خدمت به مردم

این مرجع تقلید با بیان این که مدیران حوزه های علمیه باید بر هدایت و خدمت، تأکیدی مضاعف داشته باشند، تصریح کردند: علما باید خود را برای خدمت به مردم خالص کنند؛ زیرا که پیامبران با آن خلوص، در درجه اول به سراغ مردم آمده و پس از آن به سراغ فرعون ها می رفتند.

ایشان با بیان این که باید قدر این مردم را بدانیم، خاطرنشان کردند: مردم زمان ما از مردم زمان نبی مکرم اسلام (ص) بالاترند؛ در کتاب «گریز از ایمان و گریز از عمل» شهید مطهری آمده است که علت جنایات غرب، گریز آنان از ایمان و دلیل ضربه خوردن مسلمانان نیز گریز از عمل بوده است .

معظم له با بیان این که اگر از اول مردم را آنطور که اسلام دستور داده به میدان می آوردیم و می گفتیم واجب است در سیاست دخالت کرده و با ظالم و استبداد مبارزه کنید وضعیت بالاتری نسبت به امروز را شاهد بودیم، خاطر نشان کردند: ملت ما  رژیم شاهنشاهی  و استکبار را محو کردند و هشت سال دفاع مقدس مرهون زحمات همین مردم مظلوم بود که بیدار و هشیار در نبرد حق علیه باطل حملات دشمن را پشت سر گذاشتند.

*ائمه جماعات در رفع مشکلات مردم متواضعانه قدم بردارند

این مرجع تقلید با بیان این که علمای بزرگوار هیچ گاه از مشکلات مردم کناره نمی گرفتند و متواضعانه با مردم برخورد می کردند، یادآور شدند: ائمه جماعات باید به خانه های مردم رفت و آمد کنند و در رفع مشکلات کریمانه و متواضعانه قدم بردارند و بسیجی باید همینطور باشد.

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که یکی از مهم ترین مسائل روز مبارزه با دشمنان اسلام است، تاکید کردند:  باید بدانید که مسلمانان همواره برابرشان کفار، منافقین و صهیونیست ها قرار دارند و علما در برابر هر پدیده ای که با دین اصطکاک دارد نباید ساکت بنشینند؛ امروز در یمن، بحرین و سوریه دشمنان ما به میدان آمده اند؛ در برابر ظالمان بی تفاوت بودن اصلا درست نیست .

این مرجع تقلید با بیان این که دشمنان ما علومی که از خودمان صادر شده بود را نابود کردند، گفتند: حوزه های علمیه در تمام دنیای اسلام اثرگذار بوده و اقتدار و عظمت حوزه علمیه قم مثال زدنی است؛ تاریخ حوزه های علمیه سراسر کشور نیز مثال زدنی و درخشان است.

این استاد برجسته حوزه ادامه دادند:  امام علی(ع) در جنگ صفین به بالای تپه ای می رود؛ یاران می بینند در حال سخن گفتن است. یاران می گویند چه اتفاقی افتاده و امیر مومنان می فرمایند در اینجا حوزه علمیه برپا خواهد شد که رجالی افتخار آفرین در آن تربیت خواهند شد.

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این وظیفه مدیران حوزه های علمیه حساس و تاثیر گذار است، بیان داشتند: در حوزه های علمیه باید به فقه و فقاهت اهمیت داد،  فقه اهل بیت(ع) شریف ترین و عالی ترین سرمایه ای است که خداوند به ما عنایت کرده و باید سعی شود تا در حوزه های علمیه فقیه پرورش پیدا کنند زیرا که حوزه های علمیه نیز مرکز تربیت فقها هستند.

*انتقاد نسبت به کمبود فقیه در کشور

 این مرجع تقلید با بیان این که باید حوزه های علمیه را طبقه بندی نماییم  بیان کردند: طبقه بندی با شناخت استعدادها، افکار و آمادگی ها باید انجام شود؛ در طبقه بندی حوزه ها نیز عده ای باید فقیه باشند.

معظم له با بیان این که در تاریخ ما سه هجرت پیامبر گرامی اسلام(ص)، امام رضا(ع) و امام حسین(ع) آمده است، ابراز کردند:  باید ببینیم این هجرت ها چه اندازه اثر داشته است؛ زیرا که بازنگری بر تاریخ مهم و کلیدی است؛ در حقیقت تاریخ مبتنی بر سنن الهی است  و شناخت سنن تاریخ مهم و ارزشمند است.

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که باید مدیران حوزه در راستایی حرکت کنند که تربیت شدگان حوزه اهل قلم، نویسنده و خطیب باشند، اظهار کردند: در کرسی تدریس مدرس و در برابر دشمنان سرباز و خط شکن باشید؛ کار شما مدیران حوزه های علمیه کار مشکلی است.

این مرجع تقلید با بیان این که وظیفه حوزه های علمیه تربیت فقیه، مجاهد، نویسنده و مفسر است، ابرازداشتند: آیت الله بروجردی و سایر علما از همان اوایل انقلاب کرسی تدریس فقه شیعه گذاشته بودند .

*عالمان پیشرو در اخلاق اثر گذار جامعه اند

ایشان با بیان این که بدون شک در اسلام علم توام با معنویت و اخلاق دارای ارزش و اهمیت است، گفتند: در حوزه ها درس اخلاق کار هر کسی نیست و آن عالمی می تواند در جامعه تاثیر گذار باشد که از لحاظ اخلاق پیشرو باشد؛ در کتاب آداب المتعلمین نیز اولین شرط علم اخلاص است.

این مرجع تقلید با بیان این که باید در خط اول مبارزه با استبداد باشیم، ادامه دادند: در فقه و فقاهت باید از امام خمینی(رضوان الله تعالی)  درس بگیریم و کتاب ها و سخنان ایشان باید به حوزه ها بیاید؛ ایشان از لحاظ فقه و فقاهت در سطح بالای خدمت به مردم قرار داشتند و چه خدمتی از این بالاتر که نظام ولایی به وجود آوردند و امروز بیداری اسلامی در کل جهان همه و همه متعلق به امام است که جهان شمول بوده و کل اسلام را فرا گرفته است.

معظم له با بیان این که در قرآن آمده است آنچه را ما به شما دادیم صیانت کنید، اظهار کردند: باید در حوزه ها همیشه صحبت از انقلاب باشد و امام خامنه ای می گویند انقلابی بمانید؛ همچنین در حوزه های علمیه باید همیشه درس، بحث، فکر و تبادل نظری از انقلاب مطرح باشد.

*حوزه ها در صیانت از انقلاب و ولایت فقیه کفن پوش و آماده اند

آیت الله نوری همدانی با بیان این که حوزه ها باید کفن پوش و آماده باشند، تصریح کردند:  علمای حاضر  باید مبین و حافظ انقلاب و نمونه ای برای عالم انقلابی باشند؛ کسانی که در حوزه ها تربیت می شوند حجت خداوند هستند و امروز هر کسی بخواهد از اسلام سوال کند باید از شما بپرسد چرا که اسلام کارگشا و پاسخگوی شبهات از حیث فرهنگی و سیاسی است.

این مرجع تقلید با بیان این که شما باید در دل دیگران همین احساس و انقلاب را بکارید، یادآورشدند: در دفاع و صیانت از انقلاب و ولایت فقیه به میدان رفتن و کشته شدن سخت است  اما این مهم برای حوزویان و حوزه های علمیه بسیار ساده و آسان است.  

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha