پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 391138
۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳
کتاب شناخت قرآن

حوزه/ کتاب "شناخت قرآن"‏ نوشته آيت اللّه محمد على گرامى به بيان مسائلى که در شناخت بيشتر و بهتر قرآن مؤثر است، مى ‏پردازد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، مؤلف کتاب معتقد است كه در تفسير قرآن بايد به تأويل كه همان روش اهل بيت عليهم السلام است روى آورد، از اين ‏رو براى فهم بهتر آيات الهى، مطالبى را بيان مى‏ كند.

نویسنده برخلاف عقيده برخى، فهم زبان قرآن را مختص به من خوطب به (مخاطبان قرآن) ندانسته و همگان را قادر به درك معانى آن- البته در سطوح مختلف- مى ‏دانند.

از اين ‏رو انواع كار تحقيقى روى قرآن كريم- براى علاقه ‏مندان- را معرفى مى ‏كند. نظم كتابى قرآن از جمله مطالبى است كه در اين كتاب بدان پرداخته شده است. نظم كتابى يعنى اينكه قرآن كريم به همين صورت فعلى و با همين نظم موجود در زمان خود پيامبر اكرم (صلى اللّه عليه و آله و سلم) تهيه و تدوين شده است نه پس از ايشان و زير نظر خلفاء.

به اعتقاد نويسنده نظم موجود در قرآن، نظم هدايتى است از اين ‏رو با نظم علوم معمولى تفاوت دارد. در اين كتاب همچنين به تأويلات ائمه اهل بيت عليهم السلام درباره برخى آيات قرآن كريم پرداخته شده كه لازمه دستيابى به اين ‏گونه تأويلات رسوخ علمى است و اين رسوخ علمى با ممارست كافى در كلمات اهل بيت عليهم السلام و بررسى عميق ريشه لغات و كلمات و جمع و تفريق آيات قرآن دست ‏يافتنى است.

انواع مشمول و گسترش معنى، عربى بودن قرآن در اسلوب كلمات و آيات و ويژگى خاص آن، كتاب هدايت بودن قرآن نه كتاب علمى بودن آن، روش هاى مختلف تفسيرى نظير تفاسير ادبى، علمى، فلسفى، عرفاني، جامعه ‏شناختى و...، مبانى ديد هدايتى، دوگونه طرز كار با قرآن؛ يعنى كار موضوعى و كار قطعه ‏اى و واژه ‏اى از جمله مطالبى است كه براى شناخت زبان خاص اين كتاب آسمانى بدان ها پرداخته مى ‏شود.

كتاب حاوى مختصرى از زندگينامه نويسنده، مقدمه چاپ پنجم و مقدمه خود نويسنده و بخش ‏هاى ذيل مى ‏باشد: «شناخت قرآن»، «نظم هدايتى قرآن»، «عربى بودن قرآن»، «روش هاى مختلف تفسيرى»، «مبانى ديد هدايتى، طرز كار: كار واژه‏ اى، كار قطعه ‏اى و كار موضوعى».

اين كتاب در قطع رقعى با جلد شوميز براى پنجمين نوبت در 160 صفحه در سال 1383 شمسى توسط انتشارات «موسسه فرهنگ منهاج» قم به چاپ رسيده است.‏

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha