جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سید مرتضی کشمیری

حوزه/ امام رضا علیه السلام در دوره خود نقش مهمی در نشر اندیشه اهل بیت(ع) و تبیین آموزه های این مدرسه و بیان حقانیت اهل بیت(ع) در تصدی منصب امامت داشت و شاگردان زیادی را تربیت کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین سید مرتضی کشمیری روز گذشته در خطبه های نماز جمعه در مرکز اسلامی الحسینی در "پیتربورو"، با اشاره با فرا رسیدن سالروز میلاد امام رضا علیه السلام این روز را به حاضران و شیعیان جهان تبریک گفت.

ایشان گفت: امام رضا علیه السلام در دوره خود نقش مهمی در نشر اندیشه اهل بیت(ع) و تبیین آموزه های این مدرسه و بیان حقانیت اهل بیت(ع) در تصدی منصب امامت داشت و این واقعیتی است که حتی مامون عباسی هم به آن اشاره می کند و در پاسخ نامه تعدادی از بنی هاشم چنین می نویسد: «هیچ کدام از مهاجران برای پیامبر(ص) مانند علی بن ابی طالب(ع) نبود. علی بود که پیامبر را یاری و جان او را حفظ کرد.. علی صاحب ولایت در حدیث غدیر خم است و پیامبر(ص) درباره او فرمود: تو برای من همچون هارون برای موسی هستی با این تفاوت که پس از من پیامبری نیست. علی محبوب ترین مردم نزد پیامبر بود که پرچمدار خیبر است و کسی است که رو در روی عمربن عبد ود ایستاد و او را بر زمین زد. علی برادر پیامبر است».

مامون در ادامه این نامه درباره مظلومیت اهل بیت(ع) و جنایت های عباسی ها می نویسد: «سپس همان طور که می دانید ما و بنی امیه یکی هستیم تا اینکه خلافت به ما رسید و ما شیعیان را ترساندیم و بر آنها سخت گرفتیم و بیش از دوره بنی امیه آنهار ا کشتیم».

سید کشمیری افزود: مامون در بیشتر سخنان خود از فضائل اهل بیت(ع) سخن می گفت و علاوه بر این در مورد برتری امام رضا(ع) به خلافت نیز سخن می گفت و به این واقعیت اعتراف می کرد.

نماینده آیت الله سیستانی ادامه داد: امام رضا(ع) در زمان حیات خود نشست ها و مناظره ها و گفتگوهای علمی زیادی با رهبران دینی و علمی زمان خود برگزار کرد که بیشتر این مناظره ها با دعوت مامون برگزار می شد که می خواست امام رضا(ع) را به چالش بکشاند و محکوم کند و به همین منظور به والیان خود دستور داده بود علمای بزرگ را به خراسان بفرستند و مسائل پیچیده را با امام رضا(ع) مطرح کنند، اما امام رضا با سعه صدر به تمام این سؤالات پاسخ می داد و برخی از شاگردان امام رضا(ع) تعداد این پرسش ها را تا بیست هزار ذکر کره اند که اکنون فقط تعداد اندکی از آنها به دست ما رسیده است.

سید مرتضی کشمیری گفت: امام رضا(ع) شاگردان زیادی داشته و راویان زیادی از چشمه جوشان علوم و معارف ایشان بهره برده اند و برخی علما، تعداد شاگردان امام را تا ۴ هزار نفر ذکر کرده اند که در علوم مختلف از امام استفاده کرده اند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha