پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 391157
۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۱
حرم امام رضا(ع)

حوزه/ اى ابن ابي محمود! وقتى مردم به چپ و راست مي روند تو ملازم راه ما باش، زيرا هر كس با ما همراه شود ما با او همراه خواهيم بود و هر كس از ما جدا شد ما نيز از او جدا خواهيم شد.

خبرگزاری «حوزه»، اهداف جعل کنندگان حدیث به نام اهل بیت (ع) را از منظر امام رضا علیه السلام منتشر می کند.

قَالَ إِبْرَاهِيمُ بْنُ أَبِي مَحْمُودٍ فَقُلْتُ لِلرِّضَا يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ إِنَّ عِنْدَنَا أَخْبَاراً فِي فَضَائِلِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ (ع) وَ فَضْلِكُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ هِيَ مِنْ رِوَايَةِ مُخَالِفِيكُمْ وَ لَا نَعْرِفُ مِثْلَهَا عِنْدَكُمْ أَ فَنَدِينُ بِهَا .... قَالَ الرِّضَا يَا ابْنَ أَبِي مَحْمُودٍ إِنَّ مُخَالِفِينَا وَضَعُوا أَخْبَاراً فِي فَضَائِلِنَا وَ جَعَلُوهَا عَلَى ثَلَاثَةِ أَقْسَامٍ أَحَدُهَا الْغُلُوُّ وَ ثَانِيهَا التَّقْصِيرُ فِي أَمْرِنَا وَ ثَالِثُهَا التَّصْرِيحُ بِمَثَالِبِ أَعْدَائِنَا فَإِذَا سَمِعَ النَّاسُ الْغُلُوَّ فِينَا كَفَّرُوا شِيعَتَنَا وَ نَسَبُوهُمْ إِلَى الْقَوْلِ بِرُبُوبِيَّتِنَا وَ إِذَا سَمِعُوا التَّقْصِيرَ اعْتَقَدُوهُ فِينَا وَ إِذَا سَمِعُوا مَثَالِبَ أَعْدَائِنَا بِأَسْمَائِهِمْ ثَلَبُونَا بِأَسْمَائِنَا وَ قَدْ قَالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ وَ لا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْواً بِغَيْرِ عِلْمٍ يَا ابْنَ أَبِي مَحْمُودٍ إِذَا أَخَذَ النَّاسُ يَمِيناً وَ شِمَالًا فَالْزَمْ طَرِيقَتَنَا فَإِنَّهُ مَنْ لَزِمَنَا لَزِمْنَاهُ وَ مَنْ فَارَقَنَا فَارَقْنَاهُ إِنَّ أَدْنَى مَا يَخْرُجُ بِهِ الرَّجُلُ مِنَ الْإِيمَانِ أَنْ يَقُولَ لِلْحَصَاةِ هَذِهِ نَوَاةٌ ثُمَّ يَدِينَ بِذَلِكَ وَ يَبْرَأَ مِمَّنْ خَالَفَهُ يَا ابْنَ أَبِي مَحْمُودٍ احْفَظْ مَا حَدَّثْتُكَ بِهِ فَقَدْ جَمَعْتُ لَكَ خَيْرَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَۀ.

ابراهيم بن ابي محمود (راوى حديث) گويد: به امام رضا عليه السّلام عرض كردم: يا ابن رسول اللَّه! نزد ما از روايات مخالفين شما در فضائل اميرمؤمنان و خاندان شما (ع) رواياتى هست كه امثال آن را در بين روايات شما نمى ‏بينیم، آيا به این روایات معتقد شويم؟..... حضرت فرمودند: اى ابن ابي محمود! مخالفين ما سه نوع خبر در فضائل ما جعل كرده‏ اند:

1- غلوّ، 2- كوتاهى در حقّ ما، 3- تصريح به بدى ‏هاى دشمنان ما، و دشنام به آنان.

وقتى مردم، اخبار غلوّ را مي شنوند، شيعيان ما را تكفير مى ‏كنند و مي گويند: شيعه قائل به ربوبيّت ائمّه خود مى ‏باشد. و وقتى كوتاهى در حقّ ما را مى ‏شنوند، به آن معتقد مي شوند، و وقتى بدى‏ هاى دشمنان ما و دشنام به آنان را مي شنوند، ما را دشنام مي دهند. و حال آن كه، خداوند مي فرمايد: «وَ لا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْواً بِغَيْرِ عِلْمٍ»  و معبودهای مشرکین را دشنام ندهيد، چه آن كه آنان نيز خدا را به ظلم و از روى نادانى دشنام خواهند داد.

اى ابن ابي محمود! وقتى مردم به چپ و راست مي روند تو ملازم راه ما باش، زيرا هر كس با ما همراه شود، ما با او همراه خواهيم بود و هر كس از ما جدا شد، ما نيز از او جدا خواهيم شد. كمترين چيزى كه باعث مى ‏شود انسان از ايمان بيرون رود اين است كه: در مورد سنگريزه بگويد؛ اين هسته است و سپس بدان معتقد شده و از مخالفين خود تبرّى جويد. اى ابن ابي محمود! آن چه را برايت گفتم حفظ كن و نگه ‏دار، زيرا خير دنيا و آخرت را برايت در اين گفتار گردآورى كردم.

توضیح: هدف آن ها از جعل حدیث در قسم اول، این است که با جعل حدیث غلوّآمیز، شیعیان را تکفیر کرده و بگویند: چون این ها کافرند، خونشان هدر است!.

هدف جعل در روایات دسته دوم از سوی دشمنان اهل بیت(ع)، این است که شیعه با شنیدن چنین روایاتی باور کند که نعوذ بالله، امامان آن ها دارای عیب و نقص بوده اند؛ مثلاً به امام حسن(ع)، مِطلاق می گفتند. یعنی کسی که زیاد زنان را طلاق می دهد!!.

از اهداف جعل حدیث در قسم سوم که سبّ و دشنام به بزرگان اهل سنّت را به امامان نسبت می دهند، این است که ادعا کرده و بگویند: وقتی ائمۀ شما به اسم، به مقدّسات ما توهین می کنند، ما هم به اسم، به مقدّسات شما توهین می کنیم!!.

در تاریخ، خوارج و نواصب از کسانی بودند که به اسم، اهل بیت(ع) را سبّ کردند و احادیثی از قول شیعه ساختند که شیعه به اسم، به مقدّسات اهل سنّت نیز اهانت کرده است!!.

منبع: عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج‏1، ص: 303

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha