جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
امام رضا(ع)

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) تصریح کرد: بی شک رویکرد اخلاقی و هدایتگرانه امام رضا(ع) در برخورد با مردم و جوانان باید الگوی همه ما باشد.

مرضیه اسکندرجوی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» ضمن تبریک فرارسیدن سالروز ولادت امام رضا(ع) اظهار داشت: همه جنبه های رفتاری، اخلاقی، منش سیاسی و اجتماعی و رویکرد علمی و فرهنگی ثامن الحجج(ع) برای جامعه ما درس آموز است به خصوص برای اهل علم که هر چه بیشتر و بهتر به سیره نورانی حضرت تاسی کنند.
وی با اشاره به درس هایی که ما از کلام امام رضا(ع) به ویژه حدیث معروف سلسله الذهب می گیریم، گفت: حضرت با این کلام خویش به خوبی معنا و مفهوم سیاست را در جامعه اسلامی بیان کرده و نشان دادند که خط این بزرگوار خط و سیره الهی و نبوی و علوی است و از خط مامون و حاکمان وقت کاملاً متفاوت و جداست.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که ما در عرصه اخلاقی نیز باید به سیره رضوی تاسی کنیم، افزود: نوع رفتار حضرت در برخورد با یاران و نیز آحاد مردم می تواند برای ما درس آموز باشد به ویژه این که برخوردی که حضرت دارند متفاوت است و با همه به یک نحو برخورد نمی کنند
وی اضافه کرد: در واقع این مساله نشان دهنده آن است که تفکر حضرت ، تفکری بوده که در روایات داریم و آن هم این که باید به اندازه عقول مردم با آن ها به صحبت پرداخت و موعظه و اندرز نمود.
اسکندرجوی گفت: امام رضا(ع) همچنین در رابطه با مناظره هایی که با سران ادیان و مذاهب مختلف داشتند، با این که آن ها می خواستند ضعف حضرت را نشان دهند اما نتوانستند و حضرت حقانیت خود را نه فقط در گفتار بلکه در عمل نشان دادند و این سخن حقی است برای ما مبنی بر این که ما نیز این گونه باشیم.
وی با بیان این که در نوع رفتار سیاسی امام (ع) شاهدیم که در برخی جاها ، ایشان برای نجات جان شیعیان تقیه می کنند، ابراز داشت: امام هشتم در قضیه ولایتعهدی نیز با هوشمندی تمام شروطی را می گذارند تا حکومت جور عباسی نتواند به اهداف شوم خود دست یابد.
اسکندرجوی افزود: ایشان همچنین در رابطه با مسایل اجتماعی، وقتی ایمان ها ضعیف می شود با نماز باران ، باورها و اعتقادات را تقویت می کنند و با کار خود نشان می دهند که ائمه اطهار(ع) همه در یک مسیر و خط نورانی برای تبیین دین آمده اند و حرکتشان صرفاً برای رضای خدای متعال است.
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) همچنین گفت: از آن جا که اساس همه بدبختی های انسان جهل است با نگاهی به بیان و سیره حضرت متوجه می شویم که اگر ما بتوانیم با این جهل مبارزه کنیم در هدایت انسان موفق خواهیم بود.
وی اضافه کرد:هدف اصلی حضرت این بود که مردم را از جهل نشان داده و هدایت کنند که این همان سیره حضرت رسول (ص) و امیرالمومنین و دیگر ائمه هدی(ع) بوده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha