پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
آیت الله محسن اراکی دردیدار حجت الاسلام والمسلمین مختاری رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی

عضو خبرگان رهبری گفت:رصد تمام فعالیت‌های گروه‌های تکفیری اعم از کتاب‌ها و ماهواره‌های آنها و نقد اندیشه‌های تکفیری ضروری است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، آیت الله محسن اراکی دردیدار حجت الاسلام والمسلمین مختاری رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی، ضمن تقدیر از فعالیت‌های پژوهشی پژوهشگاه مطالعات تقریبی با اشاره به فعالیت‌های مرکز الحوار الاسلامی گفت : باید حلقات حوار به صورت نظام‌مند ادامه یابد.

وی افزود:  ابتدا باید با کارشناسی  مهمان‌های خارجی که قدرت گفتگو‌های علمی را دارند انتخاب و دعوت شوند و سپس اندیشمندانی از حوزه هم برای برگزاری نشست‌های علمی در ایران مورد بررسی قرار گیرند . همچنین ضمن اطلاع‌رسانی گسترده باید متن گفتگو‌ها و نشست‌های علمی برگزار و به صورت کتاب گردآوری شده و به دست مهمان‌های خارجی برسد .

آیت الله اراکی ضمن پیشنهاد تشکیل غرفه الحوار الالکترونی افزود: پیشنهاد می‌کنم به دلیل اهمیت فضاهای مجازی و گستردگی کاربران در این فضاها غرفه الحوار الالکترونی راه اندازی شود تا علاوه بر دیدارهای رودررو از ظرفیت فضاهای مجازی هم استفاده شود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب با اشاره به اهمیت انتشار و عرضه مجله رساله التقریب اظهار داشت: مجله رساله التقریب یکی از باسابقه‌ترین مجلات مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی است که  باید پس از چاپ به دست تمام اندیشمندان و علمای جهان اسلام برسد تا ارتباط ما با آنها افزایش یابد.

وی سپس با اشاره به تفاهم نامه‌ای که در سفر به سوریه امضا شد،  افزود: این تفاهم نامه 3 محور اساسی از جمله تأسیس مجمع تقریب در سوریه، تأسیس دانشگاه مذاهب اسلامی در سوریه و  انجام کار مشترک در مورد فقه المقاومه و فقه التقریب داشت.

آیت الله اراکی با اشاره به اهمیت فقه المقاومه و فقه التقریب افزود : ابتدا باید طرح تفصیلی  این دو موضوع توسط پژوهشگاه مطالعات تقریبی تهیه شود و سپس یک تیم کارشناسی قوی روی این موضوعات فعالیت کنند ، ما در سفر سوریه با آنها به توافق رسیدیم وآنها 4 نفر را معرفی کردند و ما هم باید یک تیم قوی برای این مورد انتخاب کنیم.

استاد  حوزه تاکید کرد : باید روی  کتاب‌های  قدمای اهل سنت که در فضایل اهل بیت (ع)  به نگارش در آمده است تحقیق و از آن کتاب‌ها استفاده نمود. همچنین از کتاب‌های چاپ شده معاصرین اهل سنت هم در زمینه اهل بیت (ع) می‌توان بهره برد.

آیت الله ارکی با بیان اینکه محتوا و نوع چاپ دو  فاکتور  عرضه مناسب کتاب است اظهار داشت : دو نکته مهم در عرضه مناسب و جذب مخاطب محتوای قوی و کیفیت مناسب چاپ کتاب است. اگر کتاب خوب چاپ و عرضه نشود به محتوای کتاب ظلم شده است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به دو نکته مهم در پروژه شناخت جریان‌های تکفیری تاکید کرد: دو نکته در موفقیت پروژه تکفیر حائز اهمیت است، رصد تمام فعالیت‌های گروه‌های تکفیری اعم از کتاب‌ها و ماهواره‌های  آنها  و  نقد اندیشه‌های تکفیری که از  جمله آن می باشد.

وی ضمن تقدیر از فعالیت‌های پژوهشگاه مطالعات تقریبی در چاپ موسوعه السنه النبویه گفت: این موسوعه حاصل فعالیت چندین ساله محققین بوده است که الحمدالله با بهترین کیفیت در لبنان به چاپ رسید تا عرضه آن به جهان اسلام آسان‌تر شود .

در ابتدای این جلسه حجت الاسلام والمسلمین مختاری ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های پژوهشگاه مطالعات تقریبی با اشاره به آغاز کلان پروژه تکفیر و شناخت جریان‌های تکفیری گفت : بعد از آخرین جلسه شورای‌عالی پژوهش و تصویب کلان پروژه تکفیر فعالیت ما با تشکیل 4 گروه  تخصصی آغاز شد . سپس با دعوت از اساتید و اندیشمندان صاحب نظر در این حوزه نشست‌های تخصصی با حضور مدیران گروه‌ها‌ی علمی و محققین پژوهشگاه برگزار شد.

رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی با اشاره به  اطلاع رسانی گسترده پروژه تکفیر افزود: در ادامه پروژه با دعوت از خبرگزاری‌ها و مطبوعات طی یک نشست خبری به اطلاع رسانی گسترده پرداختیم و از همه اندیشمندان حوزه و دانشگاه برای کمک در پروژه تکفیر دعوت به همکاری نمودیم .

وی در پایان اظهار داشت : در نظر  داریم از اوایل سال تحصیلی نشست‌های علمی را با حضور علما و اندیشمندان حوزه در پژوهشگاه مطالعات تقریبی برگزار کنیم.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha