چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
برگزاری سمینار سالانه اندیشه اسلامی در نیجریه

حوزه/ در سمینار سالانه اندیشه اسلامی سخنرانانی از مکاتب فکری مختلف درباره وحدت امت اسلامی سخنرانی کردند و خواستار آزادی بی‌قید و شرط شیخ زاکزاکی شدند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از islamicmovement.org، سمینار سالانه اندیشه اسلامی به همت شاخه انجمن علمی جنبش اسلامی نیجریه روز گذشته در ایالت بوچی این کشور برگزار شد.

در این گردهمایی سخنرانان از مکاتب فکری مختلف در خصوص موضوع وحدت امت اسلامی علیه ظلم و ستم به صحبت پرداختند. شیخ ادریس عبدالعزیز از روحانیون برجسته سنی در نیجریه درباره وضعیت کنونی جهان اسلام و چالش‌های پیش روی آن به صحبت پرداخت. وی در سخنرانی خود به مشکلات اصلی دنیای اسلام از جمله تفرقه، عدم درک و احترام به دیدگاه‌های دیگران، نقض حقوق بشر و ظلم و ستم اشاره کرده و به زدودن آن‌ها از  جوامع اسلامی تاکید کرد.

ابراز انزجار علمای سنی از کشتار شیعیان

شیخ عبدالعزیز سپس با ابراز انزجار از کشتار شیعیان در زاریا، عدم پیگرد قانونی قاتلان این جنایت، پرداخت غرامت کشته‌شدگان و اموال تخریب شده توسط دولت نیجریه را مایه شرمساری و ناامیدی دانست و پیام تسلیت خود را به شیخ زاکزاکی اعلام و برای ایشان آرزوی بهبودی سریع نمود.

محمد ابوبکر، وکیل دعاوی نیز سخنرانی جامعی درباره شهروندی و وضعیت حقوق شهروندان در قانون اساسی نیجریه انجام داد.

نورآدم حکیمی بوچی از روحانیون برجسته نیجریه نیز در سخنرانی کوتاه خود با ابراز خرسندی از اجرای مسالمت آمیز این برنامه، شیخ زاکزاکی را انسانی شریف و اهداف ایشان را به حق معرفی کرد.

سپس سید یعقوب بادامسی شرح مختصری از جنایات مرگبار دشمنان صلح و بشریت در برابر شیخ زاکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه، همچنین وضعیت سلامتی ایشان را ارائه داده و به آزادی بی‌قید و شرط ایشان از حبس تاکید کرد.

تشیع، اسلام نام محمدی است

پروفسور دهیرا یحیی نیز در سخنانش از مردم خواست تا همگی دربرابر ظلم و ستم و نابرابری ایستادگی کرده و گفت: تشیع، اسلام ناب محمدی است که از سوی شجره طیبه حضرت محمد (ص) پیامبر اسلام،  به یادگار مانده است.

او در ادامه تاکید کرد: ایدئولوژی وهابیت سبب خلق سازمان‌های تروریستی چون داعش، بوکوحرام و الشباب شده است.

این پروفسور برجسته همچنین شیخ ابراهیم زاکزاکی را نماد حق و عدالت برای میلیون‌ها تن از پیروان ایشان دانسته و راه ایشان را شکست‌ناپذیر دانست.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha