جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام احمد واعظی   رئیس دفتر تبلیغات

حوزه/ رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم با توجه به اصرار و تاکیدات مقام معظم رهبری پیرامون اسلامی کردن علوم و علوم انسانی اسلامی، گام هایی که برداشته شده تناسبی با آن ضرورت، نیاز و اصرار معظم له ندارد.

حجت الاسلام و المسلمین  احمد واعظی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به ضرورت اسلامی کردن علوم در دانشگاه ها  اظهارداشت: در زمینه اسلامی کردن علوم و علوم انسانی اسلامی کارهایی صورت گرفته ولی به هیچ وجه رضایت بخش نیست، نه حوزه و نه دانشگاه نمی توانند مدعی شوند که در این زمینه فعالیت درخوری داشته اند.

نویسنده کتاب « انسان از دیدگاه اسلام» به دشواری مسیر و سختی های موجود اشاره کرد و افزود: سخن از اسلامی کردن علوم در واقع تولید علم، نظریه پردازی و ارائه معارف جدید در این عرصه است، چیزی نیست که با دستور و کارهای شکلی و قالبی، تدابیر و تصمیمات بعضی کمیسیون ها و بعضی شوراها حاصل شود، تا بدنه نخبگانی جامعه حرکت نکند و تا آن چرخ دنده های تولید علم و آن خودباوری در فضای نخبگانی جامعه در محیط های آکادمیک، دانشگاهی و حوزوی، پژوهشگاه ها به حرکت در نیاید آن اتفاق مهم رخ نخواهد داد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم  با اشاره به نقش سازمان ها و نهادهای فعال تحول در علوم انسانی اظهارداشت: در این عرصه نهادهای رسمی و شوراهایی مانند شورای تحول علوم انسانی می توانند با یک تدابیری در واقع تسهیل کننده و به نوعی فضا را برای استفاده بهینه فراهم کنند تا این تحول محقق گردد؛ ولی تا آن موج از سوی بدنه نخبگانی جامعه برنخیزد و آن چرخ دنده ها به حرکت در نیایند آن تولید علم صورت نمی گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین واعظی بیان داشت: این دستگاه ها و نهادها نمی توانند مولّد علم باشند، مولّد علم آن بدنه نخبگانی جامعه است که باید به این باور، انگیزه، جهت گیری برسند و در این مسیر گام های عالمانه برداشته و مجاهدتهای علمی داشته باشند تا نتیجه مطلوب و مقصود نهایی حاصل شود.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به برپایی دومین دوره طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی در دهکده تحقیقاتی وسف قم گفت: در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم یک کلان برنامه ای را در عرصه های مختلف مسائل علمی و فرهنگی جامعه خودمان به صورت میزهای تخصصی تشکیل شد که با حضور صاحب نظران در این میزهای تخصصی نسبت به اقدامات عینی و عملی در سطح جامعه همفکری هایی صورت گرفت بطوریکه نتیجه آن ارائه یک بسته جامع اقدامات طراحی شد.

نویسنده کتاب « منزلت عقل در هندسه معرفت دینی » افزود: یکی از این میزهای تخصصی، میز تخصصی علوم انسانی اسلامی بود که دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با همکاری سازمان سنجش و آموزش کشور به صورت گسترده ای عهده دار اجرای آن با حضور نخبگان علوم انسانی از سراسر کشور شد.

وی ادامه داد: در میز تخصصی علوم انسانی بخشی مربوط به گفتمان سازی نخبگان اختصاص یافت، چرا که معتقدیم که اقدامات علمی و عینی در حوزه اسلامی کردن علوم و علوم انسانی اسلامی اتفاق نمی افتد مگر اینکه بدنه نخبگانی جامعه نسبت به این مساله حساس بشوند و یک گفتمان سازی در قبال آنها و یک فرهنگ سازی صورت بگیرد و این به عنوان یکی از برنامه های این بخش مطرح گردید.

حجت الاسلام و المسلمین واعظی بیان داشت: یکی دیگر از اقدامات این بخش از میز تخصصی، تالیف متون درسی و انجام پژوهش های بنیادی می باشد.

وی اظهارداشت: برای انجام این مهم طی تعاملی با سازمان سنجش لیست 4هزار نفره ای از دانشجویان نخبه علوم انسانی آماده سازی شد و طی فراخوانی تعداد 1500 نفر برای حضور در دوره آموزشی اعلام آمادگی کردند که بعد از انجام مصاحبه تخصصی تعداد 300 نفر به عنوان شرکت کنندگان دومین طرح گفتمان معرفی شدند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: هدف از این دوره برگزاری یک اردو نیست که بعد از چند روز تمام شود، هدف این طرح آغاز یک همکاری بلند مدت است ما بنا نداریم با قشر نخبه دانشجویی علوم انسانی در ارتباط مستمر باشیم، بطوریکه بعد از اتمام دوره دو هفته یکبار به صورت مجازی و حضوری اساتید با دانشجویان پیرامون مسائل مطرح شده در ارتباط هستند و یا اقدام به برگزاری کلاس های حضوری می کنند.

وی افزود: در این طرح علاوه بر دانشجویان نخبه ، اساتید علوم انسانی در یک برنامه منسجم حضور داشته تا در این فضای فکری و با هم اندیشی و تفکر همچنین با مطالعه، فضاهایی باز شود که در آینده بتوانند فعالانه وبا خلاقیت و تلاش علمی خودشان عملا در حوزه علوم انسانی اسلامی مولّد شوند.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: بار تولید علوم انسانی بومی در کشور ما تبعاً بر دوش همه دانشجویان است که در آینده استاد و پژوهشگر این حوزه خواهند شد.

لازم به ذکر است، دومین گفتمان نخبگان علوم انسانی با حضور 350  نفر از نخبگان مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای دانشگاه های مطرح سراسر کشور برای دومین سال متوالی از تاریخ پانزدهم الی بیست و نهم مرداد ماه در دهکده تفریحی تحقیقاتی وسف برپا شده است.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha