چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حسن شوندی آزاده و راوی دفاع مقدس

حوزه/ آزاده ، نویسنده و راوی دفاع مقدس با تاکید بر این که توکل بر خدا و تاسی به سیره اهل بیت(ع) ؛ رمز و راز اصلی استقامت بی نظیر آزادگان در سال های غربت و شکنجه بوده است، خواستار اهتمام جدی مبنی بر استخراج گنجینه ی دفاع مقدس و تبیین آن برای نسل جوان شد.

حسن شوندی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، ضمن گرامیداشت 26 مرداد، سالروز ورود آزادگان سرافراز به میهن عزیزمان، با بیان این که از ابتدای عمر خویش این توفیق را داشته که در فضای معنوی قم و هم صحبتی با علما و روحانیون این شهر زندگی کند، اظهار داشت: دوران کودکی و نوجوانی ما در محله های قدیمی قم اعم از یخچال قاضی و اطراف همین میدان شهید مطهری گذشت و در آن ایام این توفیق را داشتیم که در محلاتی زندگی کنیم که بزرگانی چون مرحوم آیت الله مشکینی و آیت الله جنتی ساکن بودند و ما نیز به حد توان و وُسع خود از روحیه انقلابی و بصیرت والای این عزیزان بهره مند می شدیم.

وی افزود: از همان زمان به لطف الهی و به برکت هدایت حضرت امام (ره) و روحانیت انقلابی با چگونگی مبارزه با رژیم شاهنشاهی آشنا شده و بعدها درس مقاومت و حریت را از روحانیون مجاهد و مبارز آموختم.

حضور در جبهه و آغاز دوران آزادگی در سال 62

این نویسنده دفاع مقدس همچنین گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز جنگ تحمیلی ، با جمعی از طلاب حوزه علمیه قم به همراه رزمندگان لشکر 1 7 علی بن ابیطالب(ع) در مناطق عملیاتی غرب و جنوب حاضر شدیم تا این که سال 62 و در جریان عملیات خیبر، مجروح و به اسارت نیروهای عراقی درآمدیم.

وی اضافه کرد: دوران اسارت برای ما گرچه هفت سالی به طول انجامید ، اما حقیقتاً باید بگویم که بهترین دوران زندگی 52 ساله بنده همان موقع بود و یادم می آید که مرحوم حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی، سید آزادگان می فرمود که قدر این لحظات و سال های اسارت را بدانید که بعدها نسبت به آن غبطه می خورید و واقعاً همین طور بود و امروز یاد و خاطره آن دوران هنوز برای شخص بنده شیرین ترین لحظات است.

تعبیر جالب و تکان دهنده سید آزادگان

شوندی ادامه داد: خدا رحمت کند مرحوم حاج آقای ابوترابی را که به ما می گفت قدر لحظات دوران اسارت را بدانید و آگاه باشید همین لقمه ای که در این جا می خورید ، گرچه برای دشمن بعثی حرام است اما برای شما جزو پاک ترین لقمه ها به شمار می رود چرا که برای خدا و در مسیر مجاهدت الهی این جا هستید و همه لحظه لحظه تان عبادت می باشد.

وی تاکید کرد: نه فقط برای بنده بلکه همه آزادگان عزیز این باور را داریم که صبر و استقامت در دوران سخت و غریبانه اسارت آن هم با وجود دستگاه ظالم صدام ، تاسی به روش و سیره مظلومانه امام حسین(ع) و اهل بیت ایشان بوده است که بعد از عاشورا چگونه به اسارت یزیدیان درآمدند، اما این اسارت همان طور که زینب کبری(س) در آن خطبه معروف و شجاعانه فرمودند همه اش زیبایی بود چون در آن اخلاص برای خدا و تحقق هدف الهی مطرح بود.

استقامت آزادگان تاسی به سیره اهل بیت(ع) و امام خمینی (ره) بود

این آزاده سرافراز همچنین گفت:  بچه های آزاده در دوران سخت و پرفراز و نشیب اسارت و تحت سخت ترین شکنجه ها ، هیچ گاه تن به شکست و ذلت نداده بلکه برعکس محکم و استوار بر سر عقیده خود ایستادند و نشان دادند که چگونه به تاسی از خمینی کبیر، در برابر همه دنیای استکبار و عوامل آن عزتمندانه و مقاوم ایستاده اند و خم به ابرو نمی آورند.

وی در خصوص حس و حالش از زمانی که به همراه دیگر آزادگان وارد خاک کشورمان شدند، افزود: سال 69 ما از مرز خسروی و قصر شیرین به کرمانشاه آمدیم و مورد استقبال شدید مردم و لطف آن ها قرار گرفتیم ، بعد از کرمانشاه با یک فروند هواپیمای 130 C   به تهران آمدیم و در فرودگاه پادگان جی ، مصاحبه های رادیو و تلویزیونی و گفتگو با روزنامه ها و مجلات داشتیم.

ای از سفر برگشتگان ... کو شهیدان ما؟!

وی اضافه کرد: در همان مکان که خانواده های برخی مفقودین و آزادگان را می دیدیم که هنوز چشم به راه هستیم یک حس و حال غریبی به ما دست می داد و در چنین فضای پر احساسی ، طنین نوای گرم حاج صادق آهنگران که پخش می شد با این مصرع "ای از سفر برگشتگان، کو شهیدان ما کو شهیدان ما" اشک و  بغض بچه ها با هم ممزوج شده بود و من هر وقت در چنین ایامی به یاد آن روزها می افتم ناخودآگاه حال درونی ام منقلب می شود.

شوندی همچنین با بیان این که پس از دوران اسارت ، در زمینه وکالت و قضاوت و پژوهشگری به ویژه روایتگری دفاع مقدس فعال بوده است، گفت: از سال 69 که به کشور بازگشتیم بنده چون عضو لشکر 17 علی بن ابیطالب (ع) بودم در همان سال برای اولین بار به همراه پدران شهید این لشکر به اندیشمشک و پادگان شهید زین الدین رفته و روایتگری را از یادمان فتح المبین شروع کرده و تا به امروز در یگان های نظامی چون ارتش و سپاه و نیروی انتظامی و بسیج توفیق روایت گری را داشته ام و در راهیان نور شمال غرب تا جنوب حاضر بوده ام.

دشمن با تضعیف اعتقادات می خواهد ما را اسیر خود کند

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم تقویت بصیرت دینی و انقلابی مردم و نسل جوان و تداوم راه مقدس شهیدان و امام شهدا اظهار داشت: امروز دشمن گرچه می خواهد با تضعیف اعتقادات و باورهای ما ، جامعه ما را در محاصره و اسارت معنوی و مادی قرار دهد، اما به یقین ما با تاسی به فرهنگ اهل بیت(ع) که همانا مقاومت در برابر ظلم و ظالم و همراهی با مظلومان عالم است، می توانیم همچون گذشته به الگوی ملت های دردکشیده دنیا تبدیل شویم و ان شاءالله روزی آرزوی امام (ره) مبنی بر صدور انقلاب به اقصی نقاط عالم را به صورت کامل محقق سازیم.

این نویسنده و راوی دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: اگر اُسرا و آزادگان ما توانستند سال های پرمشقت و پرمحنت را در زندان های بعثی با حفظ عزت و عظمت ایرانیِ مسلمان سپری کنند، مرهون توکل بر خدا و عنایات اهل بیت(ع) و برگزاری مراسم های معنوی دعای کمیل و ندبه و زیارت عاشورا و اُنس با قرآن کریم بوده است و امروز هم اگر ما می خواهیم کماکان روحیه ایثار و مقاومت در جامعه ما برقرار باشد و به این طریق دشمن نتواند به اهداف شوم خود دست یابد، چاره ای نداریم جز آن که همان روحیه معنوی و ایثارگرانه و از خودگذشتگی را ترویج و تقویت دهیم.

گنجینه جنگ را استخراج و معرفی کنیم

وی افزود: از سویی ما باید بتوانیم به تعبیر رسای رهبر معظم انقلاب، جنگ ما که حقیقتاً یک گنج بود را با کتاب های خوب و جذاب و از طریق ادبیات و هنر و ابزارهای رسانه ای ، اولاً استخراج کرده و ثانیاً حقیقت آن را برای نسل جوانی که دوران دفاع مقدس را ندیده و درک نکرده به خوبی بیان کنیم.

وی گفت: سرمایه اصلی ما اتکای بر نیروی لایزال الهی، توسل بر اهل بیت عصمت و طهارت و همین روحیه ایثار و مقاومت است که ریشه در فرهنگ عاشورایی و صبر و استقامت زینبی وار دارد.

این آزاده سرافراز در خاتمه با اشاره به این که برای اولین بار کتابی با عنوان "بررسی حقوق بشردوستانه در خصوص اُسرای جنگی" از سوی وی منتشر شده است، ابراز داشت: جدای از کتاب هایی که به صورت مشترک با عزیزان دیگر نگاشته ام در حال حاضر در کنار روایتگری ، در برخی دانشگاه ها در زمینه علوم و فرهنگ دفاع مقدس برای دانشجویان تدریس دارم و به این وسیله می کوشم که میراث گرانقدر سال های دفاع مقدس را به نسل های جدید منتقل کنم.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha