جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
میرباقری

حوزه/ عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه علم کلام باید بر محوریت امامت بازتولید شود، گفت: این تنها راه حل برای حل مشکل بوده و علم کلام باید بر مدار امامت حرکت کند تا ذیل آن دانش کلام شکل گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»از اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین سید محمد مهدی میرباقری، عضو مجلس خبرگان رهبری، شب گذشته در مراسم افتتاح دومین مدرسه کلام امامیه اصفهان که در مدرسه امام صادق (ع) چهارباغ برگزار شد، بیان کرد: برخی امامت را به مدیریت سیاسی تنزل می دهند؛ در حالی که امامت به معنای اقامه توحید و بندگی در عالم و در مقیاس تاریخ بشریت است؛ اگر امام و علم امام نبود؛ رابطه انسان ها و خداوند و رابطه زمین و آسمان منقطع می گردید.

وی با اشاره به اینکه ولایت امام باید بر ظاهر و باطن ما جاری شود، ابراز داشت: عقل ما اگر تحت سرپرستی امام قرار نگیرد، رشد نمی کند؛ عالم حس، عقل و شهود با امام نورانی می شود و گرنه شیاطین آن را ظلمانی می کنند؛ البته انسان نیز باید ظرفیت و تمایل خود را به فرا گرفتن علوم امامان نشان دهد مانند دانه‌ای که خود نیز باید اشتیاق به رشد کردن داشته باشد.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی تصریح کرد: دین اسلام و متن قرآن کریم در درون خود هم استدلال و هم شهود دارد و استدلال و شهود خارج از متن دین چیزی جز اندیشه های ناقص بشری نیست و اگر اینچنین نبود، اساسا نیازی به بعثت پیامبران و نصب امامان معصوم نبود.

وی با اشاره به اینکه امامت از ابعاد گوناگونی برخوردار است، اذعان کرد: نظر بنده بر آن است  که هدف امامت، اقامه و برپا کردن  همه جانبه توحید در  تمام شئون حیات ظاهری و باطنی انسان است؛ امامت موضوعا خود، بندگی خداوند است و اگر فردی تحت  ولایت  اولیاء طاغوت قرار گیرد، دنیایش جهنم و اگر تحت ولایت  ولایت  امامت باشد، دنیای او بهشت است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این مطلب که مطابق با روایات، شرک در هر امری مذموم است، خاطرنشان کرد: توحید باید در سراسر جهان فراگیر شود؛ دین چیزی جز جریان عبودیت نیست و از آنجا که  انسان دین را بر می گزیند یا آن را ترک می کند، دو نوع ولایت وجود دارد، ولایت طاغوت و ولایت خداوند؛ بنابراین امامت ادامه ولایت الله است.

وی با بیان اینکه مطابق با احادیث، معارف قرآنی اگر به سه بخش تقسیم شود، یک سوم آن مربوط به امامت است، ابراز کرد: امامتی که ما از آن بحث می کنیم، زیارت جامعه کبیره  به بخشی از اوصاف شئون آن امام پرداخته است؛ لذا آنچه که در پیش روی  فرهیختگان عهده دار علم کلام  است، این بوده  که علم کلام را بر محور امامت قرار دهند.

۳۱۳/۳۸

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha