سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
لشت نشا گیلان

حوزه/ در قرن های گذشته، مردان بزرگی از دیار لشت نشا برخاسته اند که متاسفانه نام، یاد و خدمات آنان در هیچ کتاب رجالی نیامده و یا با پسوند «رشتی» یا «گیلانی» به ذکر کوتاهی از شرح حال آنان بسنده شده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، یکی از مناطق سرسبز، زیبا و با طراوت استان گیلان، بخش «لشت نشا» از توابع شهرستان رشت است که در 25 کیلومتری شمال شرقی آن قرار دارد. در قرن های گذشته، مردان بزرگی از این دیار برخاسته اند که متاسفانه نام، یاد و خدمات آنان در هیچ کتاب رجالی نیامده و یا با پسوند «رشتی» یا «گیلانی» به ذکر کوتاهی از شرح حال آنان بسنده شده است.

حجت الاسلام محمد تقی ادهم نژاد لنگرودی در یادداشتی نیم نگاهی گذرا و اجمالی به عالمان دینی این دیار دارد.

* آیت الله حاج سید مهدی لشت نشایی

این عالم بزرگ، استاد بسیاری از علمای دینی گیلان در حوزه علمیۀ رشت بوده است از جملۀ آنان: آیت الله حاج شیخ مهدی مهدوی لاهیجانی (متوفای 1413ق) و برادر با فضیلت وی آیت الله حاج شیخ محمد مهدی مهدوی لاهیجانی (متوفای 1403ق) می باشند.

* آیت الله حاج سید حسین لشت نشایی

وی از عالمان مقیم رشت و محل تولد وی در قریۀ رودپشت لشت نشا بوده که بعد از تکمیل معارف دینی و اخذ اجازات اجتهاد از سوی مراجع تقلید عصر، در سال 1290 ق. در سن 90 سالگی در کاظمین رحلت نموده و در جوار حضرت امام موسی کاظم و حضرت امام جواد علیهماالسلام مدفون گردید.

* آیت الله سید حسن لشت نشایی

این عالم بزرگوار فرزند آیت الله سیدحسین لشت نشایی است که از عالمان فاضل به شمار می آید. وی مورد احترام مردم رشت و مرجع دینی آن خطه به شمار می رفت که در سال 1326ق. رحلت کرد.

* آیت الله حاج سید عباس لشت نشایی

وی فرزند دوم ایت الله سید حسین لشت نشایی بوده که در صنف خود عالم فاضل، زاهد و از شاگردان شیخ اعظ انصاری می باشد که به وقت زیارت بیت الله الحرام به دیدار معبودش شتافت و پیکرش در همان سرزمین امن الهی به خاک سپرده شد.

این عالم ربانی دو فرزند در کسوت روحانیت داشته که عبارتند از: آقا سید محمد لشت نشایی که بعدها به مقام شیخ الاسلامی رسید و دیگر آقا سید صادق لشت نشایی که از شاگردان برجسته آیت الله حاج شیخ محمدباقر گلپایگانی بوده است.

* آیت الله حاج شیخ علی لشت نشایی

این فقیه والامقام از عالمان دینی و نامدار تشیع است که سال ها از محضر نورانی آیت الله رشتی کسب علم نمود آن گاه در مقام تدریس شاگردان فراوانی در حوزه علمیه نجف تربیت کرد.

* آیت الله حاج شیخ حسین لیچایی

وی در روستای لیچاه متولد شد و پس از پیمودن مراحل تحصیلی مقدماتی به حوزۀ علمیه نجف اشرف رهسپار شد و در آن جا از دانش آیات عظام: میرزا حبیب الله رشتی، آخوند خراسانی، سیدکاظم یزدی (صاحب عروۀ الوثقی) خوشه های علمی و معنوی فراوانی بر ذخایر خود افزود. وی بعد از اخذ اجازات اجتهاد از اساتید بزرگوارش به زادگاهش بازگشت و سکان ارشاد مردم را به دوش گرفت. آن مرحوم در اواخر عمر خود به رشت آمد و در مسجد شیخ جواد، واقع در میدان بزرگ رشت به اقامه جماعت و تدریس پرداخت.

این عالم، انسانی وارسته، فقیهی والامقام، ادیبی کامل و دانشمندی خوش محضر بود و در بُعد معنوی و سِیر عرفانی بی نظیر بوده است. از تألیفات وی «الفیه لیچایی»، «کفایۀ الاصول منظوم» و «مواقع النجوم» به یادگار مانده است. همچنین وی دارای طبع شعری بوده و نکات ظریف را به صورت طنز به نظم درمی آورده است.

مرحوم لیچایی در سال 1333ش. در سن 70 سالگی رحلت کرد.

* حاج سید احمد فاطمی لشت نشایی

وی از عالمان نامدار و فقهای مشهور و مورد احترام همه به ویژه روحانیت گیلان بود و از کثرت فهم و درک مسایل دینی –سیاسی معروف خاص و عام بوده است.

حاج سید احمد در اندک مدت به جهت داشتن حافظۀ بسیار قوی، سطوح اولیه را به پایان رساند. آن گاه به نجف اشرف مهاجرت کرد و از محضر آیات عظام: آخوند خراسانی، شریعت اصفهانی، سیدمحمد کاظم یزدی، میرزا محمدتقی شیرازی، شیخ شعبان لنگرودی گیلانی و علامه میرزا محمد علی مدربسی چهاردهی بهره برد و با اخذ اجازات عالیه اجتهاد به رشت مراجعت کرد و به ارشاد مشغول گشت.

حاج سید احمد فاطمی مورد تعرض حکومت رضاخان واقع شد و مجبور به ترک لباس روحانیت گردید. وی در سال 1329ش. در سن 90 سالگی رحلت کرد و در نجف اشرف مدفون گردید.

علمای بزرگوار دیگری نیز از خطه لشت نشا در مسیر فراگیری فقه آل محمد (ص) قیام کردند و در این طریق خوش درخشیدند.

البته لازم به ذکر است علمای دیگری همچون: حجج اسلام زین العابدین عسکری، شیخ محمود عسکری و.. نیز از این دیار درخشیده اند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha