جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ اختتامیه  اجلاسیه مدیران استانی حوزه های علمیه در مشهد

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه با بیان این که بدنه نظام علمی و فکری باید صاحب رای و نظر باشند، گفت: تقسیمات حوزه ها نباید حائلی میان صاحبان فکر و اقدام ایجاد کند، همچنین در نظام علمی همه باید صاحب اندیشه و نظر بوده و مشارکت داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، آیت الله علیرضا اعرافی، ظهر امروز در اختتامیه اجلاسیه مدیران استانی و معاونان ستادی حوزه های علمیه، گفت: خروجی این جلسه با تلاش دوستان مهیا شده که تمام راهکارها و راهبردها در آن آمده، برخی گره ها با تصمیم معاونین و تصویب طرح و برخی دیگر با تلاش و پشتکار در بلند مدت حل و فصل می شود.

بدنه نظام علمی و فکری باید صاحب رای و نظر باشند

وی ادامه داد: در خصوص نظامات و طرح های دیگری که تدوین خواهیم کرد انتظار داریم تا مدیران استانی، مدیران شهرستانی را فعال و از فکر و نظر آنان استفاده کنند؛ این سیاست را نیز تاکید می کنیم که بدنه نظام علمی و فکری باید صاحب رای و نظر باشند.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که بدنه نظام علمی و فکری باید صاحب رای و نظر باشند، خاطر نشان کرد: تقسیمات حوزه ها نباید حائلی میان صاحبان فکر و اقدام ایجاد کند، همچنین در نظام علمی همه باید صاحب اندیشه و نظر بوده و مشارکت داشته باشند.

آیت الله اعرافی با بیان این که تاکید خاصی در ستاد مرکزی نسبت به افق گشایی در معاونت ها داشته ایم، خطاب به حضار بیان کرد: در این اجلاس شما فعال شده و اقدامات و نظرات امروزتان برای ما راهگشاست.

وی با بیان این که مدیران باید در اتاق فکرهایی در خصوص افق های آتی حوزه های علمیه زمینه همراهی و هم افزایی را فراهم کنند، ابراز داشت: همه مدیران باید  ماموریت های روحانیت را دنبال کنند و مشارکت داشته باشید.

درختواره رشته ای حوزه تهیه می شود

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که نظام جامع رشته ای حوزه باید مورد تاکید همه حوزه ها باشد، گفت:  در این خصوص کارهایی در دبیرخانه صورت گرفته که باید تجمیع شود تا به درختواره رشته ای حوزه دست پیدا کنیم.

آیت الله اعرافی نظام جامع آموزش های کاربردی و مهارتی حوزه را از موضوعات مورد تاکید مقام معظم رهبری خواند و ابراز داشت: باید پایه مجموعه ماموریت های حوزه در قالب رشته ها و آموزش های مهارتی کاربردی پاسخ داده شود که در این خصوص اقداماتی صورت گرفته است.

تبیین فعالیت های 5 سال آینده حوزه های علمیه

وی با بیان این که در کنار ده ها پروژه و چشم انداز باید به سمت معیارهای چشم انداز 5 ساله برویم، یادآور شد: باید فعالیت های 5 سال آینده حوزه های علمیه تبیین و برش های دقیق تری از این واحد ها گرفته شود؛ همچنین آماده سازی بیشتر مدیران و اساتید برای مشارکت در طراحی های چشم انداز حوزه ها باید فراهم شود که شما زمینه سازان این رویکرد کلان هستید.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که برای ورود اساتید به برنامه ریزی های راهبردی، آموزش هایی لازم است، اظهار کرد: امیدوارم زمینه ای برای راه اندازی کارگاه ها در استان ها فراهم  و سلسله کارکاه هایی برای آمادگی نیروها در این خصوص برگزار شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: مدیران استانی و معاونان ستادی حوزه های علمیه  باید مواردی را که در این اجلاسیه طرح شد، با مدیران و کارشناسان خود مطرح و آنان را در جریان بگذارند تا حس مشارکت بیشتری در این فضا ایجاد گردد.

استخراج 80 نکته از نظرات مدیران و معاونان

وی با بیان این که بالغ بر 80 نکته از نظرات مدیران و معاونان در این اجلاسیه به همراه نشست ها و کارگروه های قم استخراج شده، تاکید کرد: این نکات پس از تکمیل، در دستور کار ستاد مرکزی قرار می گیرد تا همه برای گره گشایی مشکلات حاضر تلاش کنند.

مدیران حوزه سرآمد انقلابی بودن هستند

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که مدیران حوزه سرآمد انقلابی بودن هستند، خاطر نشان کرد: بدون شک اگر مدیران استانی حوزه ها و شهرها سرآمدی در آداب، اخلاق و معنویت نباشند، طلاب و حوزویان از ما درس نمی گیرند.

از تربیت و بازسازی درونی خود غفلت نکنیم

آیت الله اعرافی با بیان این که باید از مسیر معنوی، اخلاقی، تربیتی و بازسازی درونی خود غفلت نکنیم، تاکید کرد:  اگر قافله حوزه های علمیه سرشار از علم، معنویت و اخلاق باشد، همه را به سمت خود می کشاند؛ در حقیقت عشق الهی و معنویت خالص، همه کاستی ها را جبران می کند و حوزه های ما در سراسر تاریخ تا کنون  با همین رویه نورافشانی کرده اند.

وی با بیان این که در سخت ترین شرایط حوزه های علمیه علمای فاضلی همچون امام خمینی(ره) حضور داشتند، بیان کرد: باید به فضای حوزه های علمیه نگاه توسعه ای داشت؛ همچنین  نباید فکر کنیم امکانات جمهوری اسلامی، جای عناصر اصلی عشق، اخلاص و معرفت را می گیرد بلکه امکانات باید در اختیار این سه مولفه ارزشی باشند.  

تاکید بر مدیریت توام با تدریس و تحقیق

مدیر حوزه های علمیه با تاکید بر مدیریت توام با تدریس و تحقیق، گفت: با این وجود باید مراقب باشید این تحقیق و تدریس جای مدیریتتان را نگیرد، در حوزه های علمیه استاد و مدیر، محور همه بخش ها هستند، همچنین در خصوص بازشناسی آنان کارهای دقیق تری باید صورت بگیرد و هر بخشی باید سنن اصیل حوزه را بازشناسی تا مبنای طراحی های جدید باشد.

مدیر حوزه های علمیه کشور افزود: باید سنت های پایدار حوزه را حریصانه شناخت و در صیانت از آنان تلاش کرد.

تحول در حوزه بر پایه سرمایه های اجتهادی

آیت الله اعرافی با بیان این که بهترین نظریه ها در خصوص تحول از آن رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام تقلید است، ابراز داشت: حوزه متحول بر پایه سرمایه های اجتهادی خود، نگاهی به داشته های جهان امروز دارد.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که اگر روزی از داشته هایمان فاصله گرفتیم حتما سقوط خواهیم کرد، یادآور شد: در عین حال شتابزدگی های بیجا درست نیست و از طلاب و فضلای جوان می خواهم عمیق و همه جانبه به مسائل نگاه کنند.

ضرورت جاری شدن نگاه تحولی در بدنه حوزه

وی با بیان این که حوزه متحول ذاتیات، سنن و آداب را می شناسد، تصریح کرد: حوزه های علمیه با سابقه بیش از هزار ساله هستند و سابقه آنها به سادگی از بین نمی رود.

آیت الله اعرافی با بیان این که  باید حوزه ناظر به شرایط جدید باشد، اظهار کرد: حوزه متحول، اصل حاکمیت دین را شناخته و گفتگو های تحولی را درک می کند، به همین سبب باید این نگاه تحولی در حوزه های علمیه  از کوچکترینشان تا  حوزه مرکزی این نگاه جاری باشد.  

حوزه های انقلابی مولد فکر و اندیشه انقلابی باشند

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که حوزه انقلابی باید مولد فکر و اندیشه باشند، تاکید کرد: به عنوان کسی که سالها عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و درگیر مسائل اجرایی بوده است، از کشور مطلعم و می گویم کشور ما در سبک زندگی و علوم انسانی نیاز به توسعه کلام دارد.

وی با بیان این که خروجی های حوزه باید نگاه جامع اعتقادی، سیاسی داشته و آشنا با شرایط انقلاب اسلامی باشند، گفت: رهبر معظم انقلاب مفسر حوزه انقلابی است و باید هر نگاهی در این خصوص، مورد تایید معظم له و مراجع عظام در قله های علمی و معرفتی قرار بگیرد.  

بی تفاوتی به اندیشه های ضد انقلابی پسندیده نیست

آیت الله اعرافی با بیان این که  حوزه انقلابی اهل نقد و نظر بوده و بی تفاوتی نسبت به اندیشه های ضد انقلابی پسندیده نیست، یادآور شد: حوزه متحول و انقلابی، اصول و ارکانی دارد که باید مطابق با آن معیارها در  خصوص احیای آن تلاش کرد.

طرح "مدرسه الگو"

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که طرح "مدرسه الگو" باید در دستور کار قرار بگیرد، ابراز داشت: اصل در حوزه های علمیه تاکید بر کیفیت است، اما اگر سالانه کمتر از حد معمول اما سنجیده پذیرش کردید نیز مساله ای نیست چرا که باید خروجی های حوزه عالم و مبلغان راستین باشد.

وی با بیان این که اصل مسائل شما باید مبتنی بر کیفیت باشد، خاطر نشان کرد: باید تاکیدتان به طلابی باشد که زمینه رشدشان فراهم است و آنان را جدی بگیرید، زیرا پیشگام جامعه هستند.   

لزوم راه اندازی درس خارج در همه استانها

آیت الله اعرافی افزود: در همه استانها و شهرستانهای کشور باید درس خارج در قالب فقه و اصول راه اندازی شود و اگر قله های تدریسی راه بیافتد، همه طلاب و حوزویان در شعاع قله ها جان می گیرند، البته نباید شتابزده و عجول بود و با پرداخت به کمیت، کیفیت را از یاد نبریم.  

مدیر حوزه هایی علمیه با بیان این که مراکز تخصصی باید از پایگاه های برجسته نیرو و فکر باشند، اظهار کرد: باید نظام جامع استادی را طراحی و به تصویب برسانیم.

وی با بیان این که دفتر سیاسی اجتماعی به همراه امور وقف و تامین منابع پایدار راه اندازی می شود، گفت: در استان ها نباید تمرکز گرا باشید و باید بگذارید تا شهر ها  رشد کننند؛ همچنین شما مدیران حوزه تلاش کنید تا همراه با مراکز استانها نیز همزمان شهرستانها رشد کرده و ارتقا پیدا کنند.  

لزوم تعامل طلاب و مجمع نمایندگان

آیت الله اعرافی با بیان این که علاقه مند به بهره گیری از مجمع نمایندگان هستیم، تصریح کرد: طلاب شهرها باید از طریق مجمع نمایندگان فعال تر بوده  و شما مدیران حوزه های علمیه باید ارتباط طلاب و مجمع نمایندگان را برقرار کنید که این یکی از تاکیدات اجلاس است.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به عناوین برخی تاکیدات مشترک اجلاسیه مدیران ستادی حوزه یادآور شد: امور اخلاقی و معنوی، تاکید بزرگان و رهبری بر امور خانواده و صیانت از جایگاه خانواده روحانی، تاکید بزرگان بر استقلال حوزه و تاکید مراجع بر آداب و سننن اصیل حوزه برخی از این عناوین شمرده می شوند.

وی افزود: تاکید بر ضرورت تحول مدیریت شده، تاکید بر استقلال علمی معرفتی حوزه، تاکید بر شبهات کلامی، انقلابی ماندن حوزه، اهمیت آشنایی با تاریخ حوزه های علمیه، اهمیت و جایگاه مرجعیت، ضرورت مهاجرت به شهر ها برای تبلیغ و تدریس، تقویت حوزه های شهرستانها و تاکید بر توسعه رشته ها با حفظ کیفیت از جمله دیگر تاکیدات مشترک می باشد.

حوزه ها پاسخگوی نیاز نخبگانی باشند

آیت الله اعرافی با بیان این که حوزه باید پاسخگوی نیاز نخبگان باشد و بدنه ای از حوزه برای نیازهای تبلیغی و ترویجی باشد، ابراز داشت: اهتمام به فقاهت و کلام، اهتمام به آموزش های کاربردی و هنر دینی به همراه اهتمام به مطالعات راهبردی از دیگر تاکیدات می باشند.

مدیر حوزه های علمیه در پایان با بیان این که خدا را شاکریم در دامن حوزه های علمیه انقلاب شکوهمند اسلامی رخ داد، گفت: خدا را شاکریم تا در شعاع نورانیت حضرت ولی عصر(عج) اجلاسیه برگزار و نور ایام دهه کرامت  در مسیر تعالی حوزه های علمیه  تابیده شد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با تقدیر از مدیران استانی و معاونان ستادی حوزه های علمیه سراسر کشور به سبب حضور در  این اجلاسیه، بیان کرد: از اعضای شورا و شخصیت های بزرگوار حامی این مراسم صمیمانه تقدیر به عمل می آوریم.

تقدیر از خبرگزاری حوزه

آیت الله اعرافی در پایان با تقدیر از تلاش و فعالیت هدفمند خبرگزاری حوزه در طول اجلاسیه، ایراز داشت: از زحمات و همراهی همه آنانی که با همت و تلاش خود در این اجلاسیه حامی ما بودند به خصوص اعضای شورای عالی، دست اندرکاران ستاد مرکزی و کارشناسان تقدیر و سپاسگزاری می کنیم.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha