سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
تصاویر/ اختتامیه  اجلاسیه مدیران استانی حوزه های علمیه در مشهد

حوزه/ در کمیسیون های تخصصی اجلاسیه مدیران استانی و و معاونان ستادی حوزه های علمیه، نظام های جامع حوزه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، عباس علم الهدی، مسئول دفتر برنامه ریزی و نظارت، در اجلاسیه مدیران استانی و معاونان ستادی حوزه علمیه در مشهد به ارائه گزارشی از فرآیند تدوین نظامات جامع و تشکیل کمیسیون های تخصصی پرداخت.

وی ادامه داد: از آنجایی که نظام های ده گانه باید در قالب الگوی هماهنگ طراحی می شد، چندین کارگروه و کمیته از جمله کارگروه تدوین نظامات جامع با مشارکت دبیرخانه شورای عالی و حضور معاونین ایجاد شد و پس از آن اسناد اولیه توسط معاونت ها در نظام های ده گانه مطرح و در دفتر برنامه ریزی و نظارت در قالب کارگروه تدوین نظامات به تصویب رسید.

علم الهدی با بیان این که نظام های جامع در ذیل سند چشم انداز تشکیل و برگزار شد، ابراز داشت: به دستور مدیر حوزه های علمیه مقرر شد اجلاسیه سال 1395 حوزه های استانی برگزار و امکان مشارکت مدیران استانی فراهم شود.

مسئول دفتر برنامه ریزی و نظارت افزود: در این خصوص برای عملیاتی سازی این دستور، نظام ها با ابلاغیه برای مدیران استانی ارسال و مقرر شد با  مشارکت آنان پس از بررسی های لازم و جمع بندی، در دفتر برنامه ریزی و نظارت تدوین شود که پس از تشکیل کارگروه ها نقطه نظرات جمع آوری گردید تا معاونت ها آنان را در کمیسیون های ده گانه ارائه کنند.

وی با اشاره به برگزاری جلسات توجیهی با کارشناسان کمیسیون ها، تاکید کرد: در عصر روز دوشنبه از ساعت 16 تا 19 به صورت همزمان در مجتمع فرهنگی اقامتی ولایت کمیسیون ها برگزار گردید و نقطه نظرات مدیران بررسی و تصیمات اتخاذ شده در پیش نویس ها نوشته شد.گزارشی از کمیسیون های اجلاسیه مدیران استانی حوزه

 علم الهدی با بیان این که نقطه نظرات مشاورین در قم باید نهایی شود، ابراز داشت: پس از آن گزارش شورای طرح و برنامه با ارسال نقطه نظرات برای شورای عالی مصوباتی اتخاذ می شود.

* کمیسیون "تهذیب"

حجت الاسلام و المسلمین حسینخانی، رئیس کمیسیون تهذیب، با اشاره به نظرات ارزشمند استان های البرز، آذربایجان غربی، اردبیل، چهار محال بختیاری و کاشان به این کمیسیون گفت: پس از تحلیل نظرات در نظر گرفتیم تا به عبارت  «رفع نیاز های اخلاقی حوزه های علمیه طلاب مؤمن و مهذب» واژه انقلابی نیز افزوده شود.

معاون تهذیب حوزه های علمیه  ادامه داد: در حوزه اهداف کلان ارزش های انقلابی، مساله حفظ هویت طلبگی و تلبس طلاب به همراه التزام به قانون اساسی به آن افزوده شد، همچنین با اهتمام به رصد وضعیت اخلاقی حوزه های علمیه در سیاست های کلان «معارف اهل بیت(ع) در فضای تربیتی حوزه» نیز به آن افزوده گردید.

* کمیسیون "پژوهش"گزارشی از کمیسیون های اجلاسیه مدیران استانی حوزه

حجت الاسلام و المسلمین عماد، رئیس کمیسیون پژوهش، نیز در این اجلاسیه با بیان این که ما در گذشته کتابچه ای را از نظام جامع پژوهش طراحی کردیم، گفت: با مطالعات قبلی پیش از برگزاری کمیسیون ورود خوبی را به بحث داشته و پیشرفت های چشمگیری را شاهد بودیم.

وی از نظرات استان های البرز، قزوین، زنجان و برخی دیگر از شهرها به کمیسیون تقدیر و برای استفاده از نقطه نظرات همه شهرها ابراز امیدواری کرد.

معاون  پژوهش حوزه های علمیه، با بیان این که نقطه نظرات با سند تطبیق داده شده و فرصتی برای اظهار نظر در اختیار اعضا قرار گرفته است، تصریح کرد:  مجموعه پیشنهادات مکتوب مدیران در بخش های مختلف حسب نقطه نظرات و رویکرد ها در بخش های ارزش، اهداف و سیاست تبیین شد

وی با بیان این که در حوزه مبانی ارزش ها با حذف ارزش شماره نه، تعداد ارزش ها به ده ارزش تقلیل پیدا کرد، گفت: همچنین فرصتی برای مباحثه راهبرد های 24 گانه فراهم شد.

حجت الاسلم عماد افزود: در حوزه اقدامات نیز با تامل و همفکری اعضای کمیسیون 6 مورد به لحاظ تکرار و همپوشانی با سایر مباحث حذف و بخش راهبردها و اقدامات مورد تاکید قرار گرفت.

* کمیسیون "تبلیغ"گزارشی از کمیسیون های اجلاسیه مدیران استانی حوزه

حجت الاسلام و المسلمین نبوی، رئیس کمیسیون تبلیغ، هم با بیان این که در حوزه اهداف کلان تبلیغ چندین هدف به تصویب اعضا رسید، تاکید کرد: جذب، آموزش سطح دینی سیاسی و شخصیت های اجتماعی جهت فعلیت در سطوح مختلف مورد طرح و بحث قرار گرفت.

وی افزود: با نظر به اینکه نمی شود همه آموزش ها را بر عهده تبلیغ گذاشت، به این نتیجه رسیدیم که آموزش های حوزه با نیاز های کاربردی روز باید مطابقت و همخوانی داشته باشد.

معاونت تبلیغ حوزه های علمیه با بیان اینکه اعزام گروه های تبلیغی به همه عرصه های ملی و فراملی و پشتبانی ارزشی از آنان مورد بحث قرار گرفته است، تصریح کرد: باید سرمایه گذاریی های خوبی در خصوص تبلیغ صورت بگیرد و اگر طلبه ای ماه رمضان خانواده را رها کند و  تبلیغ برود، باید سازمان های تبلیغی برای خدمات رسانی به او بسیج شوند.

حجت الاسلام و المسلمین نبوی، رصد رسانه ها و پایش تحولات فرهنگی جامعه اسلامی به همراه بهره گیری از دانش فناوری و تجهیزات روز آمد ارتباطی را از اهداف کلان طرح شده در این جلسه خواند.

وی با اشاره به همکاری با سازمان ها در تولید محتواهای مناسب در خصوص تبلیغ، خاطر نشان کرد: هنوز از فعالیت برخی فرق در کشور بی اطلاع هستیم و حوزه تبلیغ باید بیش از اینها فعال باشند.

* کمیسیون "اداری مالی"گزارشی از کمیسیون های اجلاسیه مدیران استانی حوزه

حجت الاسلام و المسلمین آبادی پیشه، رئیس کمیسیون اداری مالی، با بیان این که امیدواریم سال های سال از زیارت امام رضا(ع) و عنایات و برکات این امام همام بهره ببریم، گفت: در کمیسیون پشتیبانی هنوز در ابتدای کار هستیم و پیشنهاداتی را از 7 استان همچون چهار محال و بختیاری، یزد، کاشان دریافت کرده بودیم که نقطه نظرات مورد توجه و تاکید کمیسیون قرار گرفت.

وی با بیان این که هدف ما در کمیسیون اداری مالی حرکت نظام جامع از وضع موجود به وضع مطلوب می باشد، تصریح کرد: در استانها باید نقاط قوت و ضعف تحلیل شوند و تلاش هایی در خصوص حمایت از نقاط محروم صورت بگیرد.

معاون اداری مالی حوزه های علمیه افزود: در این کمیسیون به ثبات و انسجام در قوانین مجرب کشوری تاکید مضاعفی شد و  واژه چابک نیز به سند چشم انداز  افزوده شد.

وی گفت: در حوزه های علمیه روحیه خدمتگزاری، تشکیل درس اخلاق، برگزاری مسابقات و امتیاز دادن به طلاب شرکت کننده در دروس اخلاق باید مطرح شود و به این معیار ها در کمیسیون ضریب بیش تری داده شد.

 

حجت الاسلام و المسلمین آبادی پیشه، با بیان این که در بخش ماموریت، مرکز مدیریت حوزه باید نظام جامع اداری مالی را تالیف و سه خرده نظام تدوین  کند، یادآور شد: مرکز مدیریت حوزه باید هدفمند نسبت به اقدامات راهبردی متناسب با ماموریت های حوزه های علمیه  اقدام نماید.

رئیس کمیسیون ادرای مالی با بیان این که در بخش چشم اندازها، مطابق با نظر و رای کمیسیون  باور های صحیح و ماندگار و رضایت در افراد و نهاد های تامین کننده مالی باید ایجاد شود، گفت: یک حوزه علمیه نباید فقط به کار اقتصادی و حوزه دیگر به کار فرهنگی مشغول باشد.

* کمیسیون "امور طلاب و دانش آموختگان"گزارشی از کمیسیون های اجلاسیه مدیران استانی حوزه

حجت الاسلام و المسلمین بهرام پور، مخبر کمیسیون امور طلاب و دانش آموختگان، نیز در این اجلاسیه با تقدیر از چشم انداز تدوین شده گفت: خرسندم که معاونت ها و مدیران استانی با یکدیگر هم اندیشی و هم افزایی در راستای رفع مشکلات دارند.

وی ادامه داد: در بخش چشم انداز، پس از بحث در کمیسیون به نظر آمد باید قید روزآمد به نظام حوزه پاسخگو و تاثیرگذار افزوده و از امکانات بروز حوزه ها استفاده شود.

مخبر کمیسیون امور طلاب و دانش آموختگان در بخش اهداف کلان کمیسیون امور طلاب با اعمال دو تغییر با بیان این که در ماموریت ها باید به آرمانهای انقلاب اسلامی پرداخته و تاکید مضاعفی صورت بگیرد، یادآور شد: در حوزه ترویج فرهنگ ایثار، شهادت و تقوی باید توجه بیشتری بر ارزش های اسلامی صورت گرفته که در این خصوص قید پیشرو به میان آمد.

* کمیسیون "بین الملل"گزارشی از کمیسیون های اجلاسیه مدیران استانی حوزه

حجت الاسلام و المسلمین زمانی، رئیس کمیسیون امور بین الملل، با بیان این که پیشنهادات رسیده از کمیسیون ها مطرح و مورد بحث قرار گرفت، گفت: در این خصوص اصلاحات جزئی بر سند صورت گرفته و در حوزه چشم انداز دو واژه تاسیس امت اسلامی و دیگری حوزه انقلابی مطرح شد.

وی ادامه داد: در حوزه سیاست ها چندین بند بدون آسیب به محتوا حذف شد، همچنین در بند 7 سند، عبارت «بهره گیری از ظرفیت های بین المللی» اضافه شد و به تصویب رسید.

معاون بین الملل حوزه های علمیه،  با بیان این که قدرت پاسخگویی نظام آموزشی باید به گونه ای باشد که فارغ التحصیلان توانایی پاسخگویی به نیاز های روز را داشته باشند، تاکید کرد:  معتقدم حوزه های علمیه در تبلیغ تشیع اسلام باید پویاتر باشند و فعالیت های بین المللی آنان نیز  چند برابر شود.

* کمیسیون "منابع انسانی"گزارشی از کمیسیون های اجلاسیه مدیران استانی حوزه

حجت الاسلام و المسلمین علیزاده، رئیس کمیسیون منابع انسانی، با تقدیر از آیت الله اعرافی به سبب طرح کمیسیون منابع انسانی در نظامات گفت: بزرگان حوزه منشأ خیر و برکات فراوانی شده اند که هنوز آثار آن در جای جای بلاد قابل مشاهده است.

وی افزود: محوری ترین بحث در این کمیسیون، توسعه و نگه داشت منابع حوزه های علمیه بود که در این خصوص عبارت «به کارگیری خدمات منابع انسانی حوزه های علمیه» در سند تغییر کرد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha