پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سید مجید امامی

حوزه/ همزمان با سی ویکم مردادماه، روز جهانی مسجد، نشست بررسی جایگاه مسجد در شهر مدرن در مسجد مقدس جمکران برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» سید مجید امامی رییس بنیاد پژوهش و نشر مسجد جمکران با اشاره به روز جهانی مسجد گفت: اسلام هویتی به نام مسجد را پدید آورد تا به نیازهای عبادی، آموزشی، سیاسی و نظامی جامعه ی اسلامی پاسخ دهد از اینرو مقام معظم رهبری درباره ی آن فرموده اند: «مسجد نه فقط در زمان ما و نه فقط در كشور عزیز اسلامی ما بلكه در نقاط مختلف عالم و در طول تاریخ، منشا آثار بزرگ و نهضتهای بزرگ و حركات اسلامی بزرگی شده است».

وی افزود: مسجد به عنوان بااهمیت ترین فضای معماری اسلامی همواره نقش بسیار پررنگی در شکل گیری و روند توسعه ی شهرها به عهده داشته و جایگاه رفیعی در حوزه ی فرهنگی و اجتماعی پیدا کرده؛ تا آنجا که در شکل گیری شهرهای جهان اسلام، به ویژه ایران، همواره نقش محوری بازی می کرد و بافت های شهری، حول آن ها نقش می بستند.

رییس بنیاد پژوهش و نشر مسجد جمکران ادامه داد: اما امروزه بر خلاف گذشته مساجد نتوانسته اند با معماری زمان و عصر خود در هم آمیزند و از لحاظ فرمی و عملکرد ظاهری، همسو و همگام با نیازهای معاصر شوند. از دیگر سو، سیمای کلی شهرهای ما نیز تا حد زیادی عاری از مفاهیم اعتقادی، اجتماعی و فرهنگی شده و حضور مساجد در شهرها، به عنوان مهم ترین عنصر ساختار شهر، بسیار کم رنگ شده و نقش آن در سازمان دهی فضای شهرهای اسلامی نادیده گرفته میشود.

امامی گفت: از اینرو در سالروز به آتش کشیده شدن مسجد الأقصی به دست صهیونیست ها که به عنوان روز جهانی مسجد مطرح شده، فرصتی دست داد تا در پژوهشکده مهدویت و آینده اندیشی مسجد جمکران طی نشستی علمی نگاهی نو بیندازیم به نسبت میان مسجد مطلوب و شهر مدرن.

رییس بنیاد پژوهش و نشر مسجد جمکران اظهار داشت: این نشست علمی در دو موضوع «بررسی فقهی نسبت امامت و امارت و جایگاه اجتماعی مسجد در شکل گیری آن» و «بازشناسی نسبت مسجد با توسعه یافتگی شهری» با حضور اساتید حوزه و دانشگاه حجت الاسلام صمصام الدین قوامی، ابراهیم فیاض، محمود نجاتی حسینی، سید مجید امامی، عبدالحسین کلانتری و میثم فرخی در روز یکشنبه سی و یکم مردادماه از ساعت 9صبح در سالن اجلاس ساختمان امام خمینی(ره) مسجد جمکران برگزار می شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در این نشست از کتاب "سیاستگذاری مسجد در جمهوری اسلامی ایران" نوشته میثم فرخی با حضور مؤلف رونمایی خواهد شد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha