پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله نابلسی

حوزه/ آیت الله نابلسی گفت: این روزها چیزی وجود ندارد که مانع اظهار اعتقادات شیعه باشد و شیعیان به راحتی و بدون نگرانی اعتقادات خود را بیان می کنند، چون آنها در موضع قدرت هستند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، به نقل از پایگاه النشرة لبنان، درپی سوء استفاده برخی سیاسیون لبنان از مفهوم تقیه در تشیع، آیت الله نابلسی از علمای لبنان در یادداشتی به تبیین این مفهوم شیعی و دفاع از تشیع و حزب الله پرداخت:

برخی سیاسیون که از دشمنان مقاومت هستند، اصرار دارند از برخی مفاهیم اعتقادی شیعیان سوء استفاده کرده و از آن برای تحریک مردم و اهداف سیاسی خود بهره ببرند و گمان می کنند می توانند از این مفاهیم به عنوان گواهی بر فریبکاری رهبران مقاومت استفاده کنند که تقیه یکی از این مفاهیم است.

کسانی که تقیه را این گونه و به دور از فضای علمی برای مردم تبیین می کنند هدف روشنی دارند که همان تضعیف مقاومت است.

تقیه چیست؟

اما برای روشن شدن مطلب باید گفت: تقیه و عمل به آن به خاطر پرهیز از وارد شدن ضرر زیاد و عمده به جان خود و خویشان و مال در صورت اظهار نمودن نظر دینی خود می باشد و این امری است که عقل نیز آن را تایید می کند و از ناحیه شرع نیز منعی از آن وارد نشده و بر اساس این مفهوم، انسان ایمان خود را می پوشاند و اعتقادات خود را آشکار نمی کند تا از تهدید سلاطین ظالم و پیروان آنها که تحمل شنیدن نظر مخالف خود را ندارند در امان بماند.

البته تقیه احکام و شرایطی دارد که بر اساس این شرایط ممکن است تقیه واجب، مستحب یا حرام باشد. و شرایط آن همیشه مساوی و یکسان نیست و در زمان و مکان های مختلف این شرایط و مقتضیات فرق می کند و بر این اساس، تقیه آن گونه که برخی تصور کرده اند عملی نیست که باعث بشود شیعه و تشیع به یک فرقه باطنی و مخفیانه و پنهان تبدیل شود؛ چرا که کتاب های شیعه سرشار از اندیشه ها و آراء و اجتهادهای علمای شیعه و فعالیت های علنی آنها در دوره های مختلف است.

اعتقاد شیعه به تقیه بر اساس حکم عقل و قرآن است که در برخی آیات قرآن نیز به پرهیز از برخی خطرها بر اساس ترس از جان اشاره شده است و در واقع انگشت اتهام باید به سمت کسانی دراز شود که می خواهند شیعیان را شکنجه کنند و بکشند و از بین ببرند و اندیشه شیعی را نابود کنند، نه شیعیانی که حق دارند مانند هر گروه و مذهب دیگر، اعتقادات خود را داشته باشند.

شیعیان در موضع قدرت هستند

در هر صورت این روزها چیزی وجود ندارد که مانع اظهار اعتقادات شیعه باشد و شیعیان به راحتی و بدون نگرانی اعتقادات خود را بیان می کنند، چون آنها در موضع قدرت هستند، و اگر مانند برخی دوره های گذشته در حالت ضعف بودند شمشیر بر گردن آنها حاکم بود.

اما مسخره کردن تقیه، نشانه بیچارگی و درماندگی دشمنان است که می خواهنداز هر وسیله ای برای تامین منافع خود استفاده کنند و عقب نشینی خود در برابر اسرائیل و دست برداشتن خود از ارزش های اسلامی را از این راه توجیه کنند و نتیجه این شده که اسلام در جهان مهجور شده یا توسط عده ای متحجر و عقب مانده، مصادر شده و چهره ای خشن و نادرست را از اسلام ارائه می کنند.

حزب الله همیشه باتقوا بوده

این در حالی است که حزب الله که برخی می خواهند آن را یک گروه مذهبی و طایفی جلوه دهند در افعال و اقدامات خود تقوا را رعایت می کند و مقاومت پس از بیرون راندن صهیوینست ها از لبنان از دشمنان داخلی خود انتقام نگرفت و سعه صدر بالای خود را نشان داد.

اما در داخل لبنان و به ویژه پس از جنگ 2006 برخی مزدوران آمریکا و اسرائیل تلاش کردند به مقاومت و شیعیان لبنان ضربه وارد کنند، اما با این وجود فرماندهان مقاومت با این افراد با سعه صدر برخورد کرده و به وجود آنها در لبنان احترام گذاشتند و با تنوع موجود در لبنان با سعه صدر و فرهنگ تحمل و گفتگو برخورد کردند. در سوریه نیز که جوانان حزب الله از امت اسلام و ارزش های دینی و انسانی دفاع می کنند، هیچ گاه جوانان حزب الله سر از تن تکفیری ها جدا نکردندو از شهروندان عادی انتقام نگرفتند و مخالفان خود را شکنجه نکردند.

بر این اساس می توان گفت مقاومت یک الگوی انسانی متمدن به تمام معنای کلمه و الگویی است که تقوا را در هر حال مقدم می داند و به دشمنان هم اجازه نمی دهد خود را تحت برخی عناوین براق پنهان کنند و در عین حال با دوستان خود مدارا می کند و به آنها فرصت می دهد با مقاومت شریک شوند و مسئولیت بپذیرند و به دیگران در زمینه سیاست های فرهنگی و اجتماعی عادلانه فرصت می دهد.

شیعیان در لبنان تصویری روشن و زنده از پذیرش و تحمل و احترام به دیگران با اعتقادات دیگر ارائه کرده اند و قدرت شیعیان باعث نشده به زورگویی و ظلم و حذف دیگران روی بیاورند، اما آیا کسی هست که این واقعیت را با دیده انصاف بنگرد؟

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha