جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال

حوزه/حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال جزییات طرح ساماندهی دروس سطوح عالی حوزه علمیه استان و اجرای گام نهایی این طرح در سال تحصیلی جدید را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال مدیر حوزه علمیه استان قم امروز در جمع اصحاب رسانه در مدرسه عالی دارالشفاء به تشریح جزییات طرح ساماندهی دروس سطوح عالی حوزه علمیه استان قم پرداخت و از اجرای گام نهایی این طرح در سال تحصیلی جدید خبر داد.

وی گفت:حوزه علمیه قم در سطوح یک، دو، سه و چهار دارای محصل و طلبه فعال می باشد و بیش از ۸۰هزار نفر طلبه و فاضل و استاد در این حوزه مبارکه مشغول فعالیت های علمی، تدریسی و تالیفی هستند.

مدیر حوزه علمیه استان قم در تبیین سال های تحصیلی سطوح مختلف حوزه گفت:طلاب سطح یک، با گذراندن شش سال تحصیلی موفق به دریافت مدرک سطح یک که معادل کاردانی است می شوند و سطح دو و سه حوزه نیز دارای چهار سال تحصیلی می باشد که طلاب در سطح سه و چهار برای گرفتن مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد، ملزم به ارائه پایان نامه نیز هستند و سطح چهار حوزه نیز معادل دکتری می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال در تبیین جزییات طرح ساماندهی دروس سطح عالی حوزه علمیه قم خاطر نشان ساخت: برنامه ساماندهی دروس سطوح عالی در حوزه علمیه قم از سال۱۳۹۰  با  موافقت مراجع عظام تقلید و شورای عالی حوزه های علمیه اجرایی شد.

وی با اشاره به اینکه در سال نخست حضور و غیاب اجمالی صورت می گرفت، ابراز داشت: با توجه به اینکه در دروس آزاد حوزه، مواجه با چالش هایی بوده و هستیم، باید اصلاحات به گونه ای که مورد رضایت رهبری، مراجع تقلید و شورای عالی است، انجام شود.

مدیر حوزه علمیه استان قم با بیان اینکه این طرح در همان آغاز سال نخست در دروس فقه و اصول با قالبی منظم و منسجم آغاز به کار کرد، گفت: در سال نخست حضور و غیاب هفته ای یک مرتبه صورت می گرفت که نتایج مثبتی به همراه داشت.

وی با اشاره به اینکه مراجع تقلید و شورای عالی حوزه در سال دوم اجرای طرح اجازه دادند که در هفته سه روز حضور و غیاب صورت گیردبیان داشت:  این طرح برای سال تحصیلی جدید در صورت موافقت مراجع عظام و شورای عالی هرروز اجرایی می شود و محدودیت های بیشتری برای کسانی که بدون حضور در کلاس می خواهند امتحان دهند، صورت خواهد گرفت و به عبارتی گام نهایی این طرح امسال پیاده خواهد شد.

* نظم بخشی به امور حوزه با حفظ سنت ها
وی با بیان این که ساماندهی دروس سطوح عالی حوزه، همواره از دغدغه های اساسی شورای عالی بود، بیان داشت: مهمترین دغدغه ای که اعضای شورای عالی و مدیریت حوزه های علمیه در هنگام استقرار مدیریت حوزه علمیه استان قم داشتند، ساماندهی و منظم نمودن دروس سطح عالی آزاد بود؛ همان طوری که در دین مقدس اسلام و معارف دینی هم به نظم تاکید شده است، نظم و انضباط بخشیدن به کارهای حوزه با حفظ سنت های سلف صالح از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد و در اجرای گام نهایی سعی شده است که همه مزایای حوزه آزاد نیز حفظ شود.

مدیرحوزه علمیه استان قم با بیان این که مراجع عظام تقلید در طی این سال ها با  اجرایی شدن این طرح موافقت کرده اند، ابراز داشت: در تهیه و تنظیم طرح ساماندهی دروس سطوح عالی، بعد از این که اکابر حوزه و مدیریت حوزهای علمیه دستور دادند، پس از اخذ نظرات مراجع عظام و بزرگان حوزه کار تهیه این طرح را آغاز کردیم و با بهرمندی از نظرات کارشناسان و اساتید حوزه علمیه قم و با تشکیل جلسات متعدد در جهت اعمال نظرات صائب و مفید، این طرح توسط شورا ی عالی تصویب و گام نهایی این طرح امسال برای ۱۸هزار طلبه فعال در سطح دو و سه حوزه قم پیاده خواهد شد.

* نحوه اجرای گام نهایی طرح ساماندهی دروس
وی در خصوص نحوه اجرای این طرح گفت: یکی از نظراتی که از سوی مراجع و اکابر مطرح می شد، حفظ سنت های سلف صالح حوزه بود که از ظرفیت علمای برجسته، مدرسین و اساتید شایسته و بزرگوار حوزه به نحو شایسته استفاده شود و به گونه ای عمل شود که از قدیم سنت طلاب و علما بوده به طوری که طلاب در محضر استاد تلمذ نموده و از رفتار و اخلاق او سجایای علمی و معنوی را خوشه چینی کنند.

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال ادامه داد: در این طرح، حضور طلاب پایه های 7 که کتاب های مکاسب و رسائل را می خوانند تا پایه 10 که مشغول کفایه و مکاسب خواهند بود؛ در سه درس رسایل، کفایه و مکاسب بصورت مستمر در کلاس درسی که خودشان انتخاب کرده اند، شرکت می کنند؛ همچنین دروس تفسیر و کلام همانند سال های قبل برگزار می شود و هر روز از طلاب حضور و غیاب انجام می گیرد و تنها یک روز در هفته هر طلبه برای رسیدگی به کارهای خود می تواند در کلاس شرکت نکند و غیبت او موجه خواهد بود.

وی با اشاره به حجم زیاد دروس ارائه شده به طلاب، بیان داشت: حجم فراوان دروس به حدی است که واقعا اگر یک سال محصل و طلبه با همه سختی ها و مشکلات این دروس را فرا بگیرد، در پایان سال برای امتحان دچار مشکل خواهد شد و باید این حق را به طلاب داد که بتوانند در نیمه سال تحصیلی هر آنچه راکه فرا می گیرند، امتحان دهند.

* طلاب در انتخاب استاد آزادند
حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال، با اشاره به آزادی عمل طلاب در انتخاب استاد، خاطر نشان ساخت: طلاب و فضلای حوزه مانند سابق می توانند اساتید خود را طبق درسنامه ای که در پنل شخصی هر فرد آمده است انتخاب نمایند و در سر درس حاضر شوند و نسبت به ثبت حضور و غیاب خود اقدام نمایند و اگر کسی در این کلاس های درس شرکت نکند از او امتحانی گرفته نخواهد شد.
مدیر حوزه علمیه استان قم با اشاره به نحوه حضور و غیاب طلاب در سر کلاس درس، ابراز داشت: اولاً حضور و غیاب طلبه توسط اساتید و طلابی که به عنوان نماینده اساتید منصوب می شوند، هفته های اول و دوم اعمال نمی شود تا طلاب فرصت انتخاب استاد را داشته باشند و بعد از گذشت دو هفته، لیست اسامی شرکت کننده در درس توسط استاد و یا نماینده وی ثبت و قبل از برگزاری امتحانات به مدیریت حوزه علمیه استان قم اعلام می گردد.

*استقبال اساتید از تدریس تفسیر

وی با اشاره به اهمیت درس تفسیر قرآن و اینکه سابقا تعداد اساتید تفسیر قرآن به تعداد انگشت های دست نیز نبود افزود: امروز با هماهنگی مرکز مدیریت و حمایت های مراجع عظام تقلید بیش از 400 نفر از اساتید کرسی درس تفسیر دارند و با عنایت اساتید معزز، تفسیر قرآن کریم تقریبا از مهجوریت خارج شده است.

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال افزود: مدیریت حوزه علمیه قم بستر را در زمینه درس تفسیر به گونه ای فراهم کرد که محصلین همانند درس فقه و اصول به شرکت کردن در این درس اهتمام داشته باشند.

مدیر حوزه علمیه استان قم تاکید کرد: از فضاهای موجود و مدارس و مراکز حوزوی برای تشکیل دروس سطح عالی استفاده خواهد شد که از جمله این مراکز می توان به مدرسه فیضیه ، دارالشفاء، مدرسه آیت الله گلپایگانی، مدرسه آیت الله العظمی بروجردی، مدرسه امام کاظم (ع )و سایر مدارس موجود حوزه علمیه قم نام برد و ان شاء الله در آینده از مدرس هایی که توسط مراجع معظم تقلید در حال ساخت می باشد نیز استفاده خواهیم کرد.
*دستاورد های اجرای طرح
حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال با اشاره به مهمترین دستاوردهای این طرح، اظهارداشت: از مهمترین دستاوردهای حوزه آزاد این است که دروس سطوح عالی منطبق بر سنت های سلف و صالح منضبط تر خواهد شد و طلاب بعد از پایان پایه 6 رها نخواهند بود، و بلکه حضور درسی آنان در ضمن این که آزاد است، نظامند خواهد بود و از همه ظرفیت های شایسته اساتید برای هرچه با شکوه تر شدن شایستگی های علمی آنان و پر بار کردن طلاب در عرصه گستره دانشی ، استفاده شده است، علاوه بر آن همه طلاب و فضلا بعد از این که با سلایق خود استاد را انتخاب کردند، با یک سبک واحد متحد خود را در امتحان می آزمایند و کسی هم ادعایی نمی تواند داشته باشد که در حق کسی اجحاف شده است.

* نحوه برگزاری امتحانات
حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال با اشاره به نحوه برگزاری امتحانات در دو نیم سال تحصیلی، ابرازداشت: کلیه مراحل امتحانات اعم از طرح سئوال، اعلام زمان برگزاری و تصحیح اوراق امتحانی، توسط مدیریت حوزه علمیه استان قم به صورت متمرکز انجام خواهد شد و امتحانات خصوصی توسط اساتید یا مدارس و مراکز حوزوی پذیرفته نخواهد شد و به لطف خداوند، تعادل و یکسان نگری در طرح سوال و تصحیح توسط مدیریت اعمال خواهد شد و حقوق هیچ طلبه ای پایمال نخواهد شد.

وی با تببین تعداد اساتید حوزه علمیه قم گفت:تعداد ۹۵۰استاد در سطح یک حوزه، ۱۲۶۰استاد در سطوح عالی و ۷۰۰استاد نیز در مدارس و مراکز تخصصی حوزه مشغول به تدریس می باشند.

*وضعیت درسی طلاب شاغل

مدیر حوزه علمیه استان قم در خصوص طلاب و فضلای شاغل در مراکز و موسسات نیز گفت:بخشی از طلاب و فضلایی که در مناصب مختلف شاغل محسوب می شوند همان برنامه سابق به اجرا گذاشته می شود و در قالب آموزش های غیرحضوری آموزش خواهند دید و نمزه قبولی آنان۱۲خواهد بود.

وی همچنین در مورد طلابی که در مراکز تخصصی حوزه مشغول به تحصیل می باشند گفت:کسانی که در مراکز تخصصی حوزه شرکت کرده اند و مشغول به تحصیل هستند در دو درس فقه و اصول شرکت می کنند و از دو کلاس دیگر آنان به خاطر حضور در مراکز تخصصی معاف می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال در پایان با اشاره به مراسم آغاز سال تحصیلی جدید حوزه قم گفت:شنبه ۱۳شهریور ماه سال جاری و با سخنرانی یکی از مراجع معظم تقلید و همچنین مدیر حوزه های علمیه، مراسم افتتاحیه حوزه علمیه قم خواهد بود و دروس حوزه از روز یکشنبه که یوم الشروع نیز می باشد به صورت رسمی آغاز خواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • طلبه IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
    0 0
    لطفاً به هیج وجه دم از رضایت رهبری نزنید.