جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام نوائی

حوزه/ حجت‌الاسلام نوائي، بالندگي جامعه اسلامي را مرهون نظريه‌پردازي انديشمندان اسلامي و دغدغه‌هاي علمي ايشان دانست و گفت: انديشه سياسي امام خميني(ره) در پرتو دو رويكرد فكري نظريه‌پردازي و گفتمان‌سازي قابل درك، دريافت و شناسايي است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت‌الاسلام نوائي، در اجلاسيه سراسري اساتيد اعزامي حوزه علميه خراسان عنوان كرد: همه انديشمندان اسلامي از گذشته تا به حال داراي نظريات و انديشه‌هاي سياسي پرمحتوا و بالنده‌اي بوده و هستند.

وي افزود: اگر مباحث، انديشه‌ها و نظريات سياسي انديشمندان و نظريه‌پردازان اسلامي را مورد بررسي و تحقيق قرار داده و از آن‌ها استخراج مطلب كنيم، دايرة المعارف ارزشمندي به دست خواهيم آورد.

حجت‌الاسلام نوائي با اشاره به نقش پررنگ موضوعات سياسي در آثار بزرگان تاريخ اسلام، گفت: عمق انديشه سياسي در نظريات بزرگاني چون فارابي، سهروردي، ملاصدرا، شيخ مفيد، خواجه نصير، علامه حلّي، شيخ صدوق و افرادي مثل علامه طباطبائي، شهيد مطهري و امام خميني(ره) مشهود است.

امكان ندارد اسلام فاقد انديشه‌هاي سياسي باشد

اين پژوهشگر حوزوی  در ادامه و براي ارائه شاهد مثال در مورد ادعاهاي بيان شده، ضمن بررسي موضوع ولايت فقيه در آراء اين بزرگان، عنوان كرد: جامعه اسلامي اگر مي‌خواهد تحت فرمان خدا، رسول خدا و اولي الامر قرار بگيرد، بايد مسئله اطاعت را به خوبي بشناسد و بداند كه اين مسئله امري لا يزال، دائمي و فراگير است و در دوره غيبت امام، به قائم مقام ايشان يعني «فقيه» مي‌رسد.

وي با اشاره به آيه«أَلَمْ تَرَ إِلَي الَّذينَ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُوا بِما أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ يُريدُونَ أَنْ يَتَحاكَمُوا إِلَي الطَّاغُوتِ وَ قَدْ أُمِرُوا أَنْ يَكْفُرُوا بِهِ وَ يُريدُ الشَّيْطانُ أَنْ يُضِلَّهُمْ ضَلالاً بَعيداً» (نساء/ 60)،ابراز داشت: چگونه ممكن است خداوند به حاكميّت و ولايت فسّاق راضي شود در حالي كه مطابق معارف اسلامي، اطاعت از كسي كه آشنا به دستورات و تعاليم بوده و آگاه به مسائل روز باشد، سفارش شده است.

حجت‌الاسلام نوائي با انتقاد از افرادي كه دين را امري مجزا از حكومت و سياست مي‌پندارند، عنوان كرد: امكان ندارد اسلام با گستردگي خاص خود در موضوعات حقوقي، اجتماعي، اخلاقي، اقتصادي و...، فاقد انديشه‌هاي سياسي باشد.

جامعيت امام(ره)

اين استاد حوزه در تمجيد از شخصيت، انديشه سياسي و هندسه فكري رهبر كبير انقلاب اسلامي، گفت: در سده‌هاي اخير، يا شخصي به جامعيت امام خميني(ره) نداريم و يا اگر هم داريم، نتوانسته در دوره زندگي خود مثل ايشان ظهور داشته باشد.

وي، انديشه سياسي اسلام را در چهار گروه فلسفي و حكمي، عرفاني، كلامي و فقهي دسته‌بندي كرد و افزود: امام خميني(ره) فيلسوف، عارف، متكلّم و فقيه برجسته بود و از تمامي اين نماهاي علمي در تفكر اسلامي، استفاده نمود.

حجت‌الاسلام نوائي با نام بردن از برخي آثار عرفاني امام خميني(ره) همچون پرواز در ملكوت، شرح دعاي سحر و چهل حديث، تصريح كرد: رهبر كبير انقلاب اسلامي در عرفان بر اساس سيره سلف صالح عمل كرده و آن را با سياست در هم آميخت و از عرفان‌هاي منفک از جامعه دوري گزيد.

ايشان با تأكيد بر اين‌كه هندسه فكري بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران را بايد از آثار و متون ايشان شناخت، عنوان كرد: امام خميني(ره) حسنه‌اي الهي و از بركات خداوند در دوران معاصر بود و طلاب حوزه‌هاي علميه بايد اهتمام جدي در مطالعه آثار و شناخت شخصيت ايشان داشته باشند.

وي در پايان بالندگي جامعه اسلامي را مرهون نظريه‌پردازي انديشمندان اسلامي و دغدغه‌هاي علمي ايشان دانست و گفت: انديشه سياسي امام خميني(ره) در پرتو دو رويكرد فكري نظريه‌پردازي و گفتمان‌سازي قابل درك، دريافت و شناسايي است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha