چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
سخنرانی آیت الله مصباح بزدی در جمع طلاب جدید الورود حوزه علمیه خوزستان

حوزه/ «علم‌آموزی»، «عمل و اخلاق» و «کسب بصیرت» سه عامل پیشرفت طلاب است که باید نسبت به آن‌ها دقیق و هوشیار بود.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت‌الله مصباح یزدی، امروز در دیدار طلاب جدیدالورود حوزه علمیه خوزستان که در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم برگزارشد، به بیان وضعیت حوزه‌های علمیه پیش از انقلاب و پس از آن پرداخت و اظهارداشت: تا پیش از آغاز قیام‌های مردمی علیه حکومت پهلوی، حوزه‌های علمیه وضع بسیار نامطلوبی را داشتند، اما این اوضاع با ورود حضرت امام خمینی(ره) آرام‌آرام سامان گرفت و بهتر شد.

ایشان بابیان این‌که باید عظمت انقلاب را درک و شکر آن را به‌جا آوریم، گفت: در طول تاریخ اسلام، کمتر نعمتی را سراغ دارم که این‌همه برکت و عظمت داشته باشد؛ نعمتی که آثارش از یک کشور فراتر رفته و مرزهای زمانه را درنوردیده و زمینه را برای پیشرفت‌ قرن‌های آینده تا ظهور حضرت ولی‌عصر(عج) فراهم کرده است.

رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)، یکی از آثار کوچک نعمت انقلاب را شکوفایی حوزه‌های علمیه مطرح کرد و افزود: بنده زمانی وارد دوران طلبگی شدم که تقریباً همه مدارس علمیه تعطیل و ساختمان مدارس و حجره‌ها نیز به انبار کالاهای بازاریان و مسکن برخی بی‌نوایان و مستمندان تبدیل شده بود و این وضع آن‌قدر ادامه داشت که دیگر یا جوانان برای معافیت از خدمت سربازی و یا صرفاً برای ادامه راه پدر و اجدادش وارد حوزه می‌شدند.

آیت‌الله مصباح یزدی، بابیان این‌که انقلاب اسلامی ایران توسط پرورش‌یافتگان مکتب امام(ره) به ثمره نشست، اظهارداشت: پس از ورود حضرت امام به عرصه مبارزه، وضعیت حوزه‌های علمیه، روند رو به رشدی را آغاز کرد تا اینکه حوزه‌های علمیه به اوج خود رسیده و درنهایت از تحصیل کنندگان و پرورش‌یافتگان مکتب امام(ره)، افرادی پیش‌گام شده و انقلاب را به پیروزی رساندند.

ایشان با تأکید بر این‌که انقلاب اسلامی و رشد حوزه‌های علمیه مرهون خون عالمان مجاهد و مبارز دوران انقلاب است، خاطرنشان کرد: امروز به برکت خون آن عزیزان، جوانان ما احساس می‌کنند که طلبه شدن، همچون سال 1326 تنها یک رفع بیکاری و زنده نگه‌داشتن نام پدر و اجداد نیست، بلکه مقدس، شریف، مؤثرترین خدمت به جامعه انسانی است.

*بایدها و نبایدهای طلبگی

رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)، در بخش دیگری از سخنان خود، به بیان نکاتی پیرامون «بایدها و نباید» و «پیش‌نیازها و نیازهای» کار طلبگی پرداخت و با تأکید بر این‌که طلاب، خادمان دین هستند، تصریح کرد: قصد شما طلاب جدیدالورود به حوزه‌های علمیه، باید خدمت به دین باشد؛ چراکه اگر حقایق دین را برای مردم بیان نکنید، دشمنان مباحث وارونه‌ای را برای آن‌ها مطرح کرده و بدین ترتیب، دیگر نمی‌توانید بگویید که شما خادم دین هستید.

آیت‌الله مصباح یزدی، بابیان این‌که دشمنان از هر طریقی قصد انحراف در دین را دارند، گفت: انحراف در دین کم نبوده و کم نیست! به‌طوری‌که امروز کسانی به نام دین، بدترین خیانت‌ها را انجام می‌دهند و نمونه بارز و خارجی آن همین گروهک‌های تکفیری و داعش است.

ایشان در ادامه افزود: نمونه‌های دیگری هم در داخل کشور هستند که به نام دفاع از دین و تشیع، به اسلام و تشیع لطمه می‌زنند که باید مراقب و هوشیار بود و اجازه نداد تا مردم را از راه اسلام و انقلاب جدا کنند.

رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)، بابیان این‌که هرکس عمامه بر سر گذاشت، صرفاً برترین انسان نیست، بیان داشت: آن که لباس آخوندی پوشید و عمامه بر سر گذاشت، باید رفتار و راهی که انتخاب می‌کند، چه در تحصیل، تحقیق، منبر، سخنرانی و حتی مقاله‌نویسی، به‌گونه‌ای باشد که وجود مقدس حضرت ولی‌عصر(عج) آن را بپسندد.

*«نیت پاک» داشتن جزئی از اصول طلبگی

آیت‌الله مصباح یزدی، «نیت پاک» داشتن را جزئی از اصول طلبگی خواند و تصریح کرد: قطعاً امربه‌معروف و نهی از منکر، عملی واجب و نیکوست، اما اگر شخصی آن را به نیت ریا و خودبرتربینی اجرا کند، نه‌تنها ثواب و بهره‌ای نبرده، بلکه گناه هم کرده است؛ پس «نیت پاک» داشتن جزئی از اصول بندگی و طلبگی است.

ایشان خطاب به طلاب حاضر در مراسم، گفت: شما هم‌اکنون در موقعیت و مرحله تصمیم‌گیری هستید، پس هرچه بهتر فکر کنید و آگاهانه‌تر تصمیم گیرید، زیباتر می‌توانید به دین خدا خدمت و مردم را به راه مستقیم هدایت کنید.

*علم‌آموزی مقدمه دریافت حرف حق است

رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)، بابیان این‌که یادگیری مقدمه‌ای برای پذیرفتن حرف حق، ایمان به خدا و سپس عمل به آموخته‌هاست، گفت: درس خواندن یادگیری یک سری مفاهیم بوده و آیا صرفاً با درس خواندن و یادگیری برخی مطالب، می‌توان سعادتمند شد و دیگران را عاقبت‌به‌خیر کرد! پاسخ این است که غیر از درس خواندن، یک‌چیز دیگری هم لازم است که نام آن خودسازی است.

*تهذیب و اخلاق نفس لازمه تحصیل طلبگی است

آیت‌الله مصباح یزدی، تهذیب و اخلاق نفس را لازمه تحصیل خواند و بیان داشت: درس خواندن علت ناقصه بوده و علت تامه، عمل به آن در سایه خودسازی و تهذیب نفس است که شما طلاب باید بدان جامه عمل پوشانیم.

*پاسخ به یک پرسش!

استاد حوزه علمیه با طرح این سؤال که «آیا با درس خواندن و خوب عمل کردن، می‌توان برای جامعه مفید بود!؟»، تصریح کرد: متأسفانه در طول تاریخ اسلام و دیگر کشورها، دیدیم کسانی را که دانش خوبی داشته و بدان عمل کرده‌اند، اما درنهایت عاملی شدند برای ضربه زدن به جامعه‌شان؛ چراکه فریب دشمن را خورده و ابزاری علیه کشور و جامعه پیرامونی خودش شده بودند.

رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)، ادامه داد و گفت: این مهم، همان نکته‌ای است که مقام معظم رهبری روی آن تأکید کرده و از آن با عنوان «بصیرت» یاد می‌کنند؛ به همین دلیل لازمه یک طلبه پویا و موفق، «علم‌آموزی»، «عمل و اخلاق» و «کسب بصیرت» است.

*فریب لبخند دشمن را نخوریم

آیت‌الله مصباح یزدی، در پایان بابیان اینکه یک طلبه موفق باید اهل بصیرت و بینش سیاسی برآمده از تقوای سیاسی باشد، تصریح کرد: باید جامعه‌شناس بود و دوست را از دشمن تشخصی داد تا مبادا دشمن ما را با لبخندها و در باغ سبز نشان دادن‌هایش، فریب دهد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha