پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
 حجت الاسلام و المسلمین ماندگاری

حوزه/ اگر یک طلبه حداکثر فکر، برنامه‌ریزی و تقوا را به کار گیرد، می‌تواند در زندگی دنیا و آخرتش به مقام طهارت رسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدمهدی ماندگاری، رئیس مؤسسه روایت سیره شهدا، در جمع طلاب جدیدالورود حوزه علمیه خوزستان که در نمازخانه مجتمع نور سازمان تبلیغات قم برگزار شد، بابیان این‌که اگر در مسیر طلبگی تلاش حداکثری انجام دهید، خداوند متعال نیز به شما برکت حداکثری می‌دهد، اظهارداشت: برکت حداکثری خدا یعنی رسیدن انسان به نزدیک‌ترین نقطه از مرزهای عصمت که یقیناً توفیق هرکسی نمی‌شود.

وی بابیان این‌که اهل‌بیت(ع) حداکثر برکت خداوند را دریافت و مقام «إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً» را دریافت نمودند، افزود: بالاترین برکت خداوند متعال دادن توفیق طهارت و طاهر کنندگی به انسان است و نمونه بارز این مهم را می‌توانید در شهدای گران‌قدر انقلاب اسلامی که تلاش حداکثری انجام دادند، مشاهده کنید.

*تلاش حداکثری برای رسیدن به مقام طهارت

این استاد حوزه علمیه، با تأکید بر اینکه یک طلبه می‌تواند تلاش حداکثری کند، گفت: تلاش حداکثری 3 مرحله دارد که نخستین مرحله آن «فکر»، دوم «برنامه‌ریزی» و سوم «تقوا» است؛ به‌طوری‌که اگر یک طلبه حداکثر فکر، حداکثر برنامه‌ریزی و حداکثر تقوا را به کار گیرد، می‌تواند در زندگی دنیا و آخرتش به مقام طهارت رسد.

*به مسیری که در آن هستید، اعتقاد و باور قلبی داشته باشید

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ماندگاری، بابیان این‌که طلاب پیش از هر مسئله‌ای، اول باید به خودشان باور داشته باشند که قادر به حضور در مسیر طلبگی هستند، بیان داشت: اگر شما ایمان و اعتقادی به خودتان ندارید، نمی‌توانید در مسیر طلبگی موفق عمل کنید؛ چراکه باور قلبی به میزان توانتان، ارتباط مستقیمی با عملکردتان خواهد داشت.

رییس مؤسسه روایت سیره شهدا، داشتن برنامه روزانه و استفاده حداکثری از این برنامه را دیگر وظیفه طلبه در رسیدن به طهارت، دانست و گفت: توصیه می‌کنم که از همین اوایل دوران طلبگی، با خدا و مولای خود عهد بندید که بی‌برنامه نباشید و کارهایتان را بر مبنای نظم و ترتیب انجام دهید.

این استاد حوزه علمیه، با اشاره به آیه 96 سوره اعراف مبنی بر «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُري‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْض...»، بیان داشت: طلبه‌ای که باتقوا باشد و در حرکات و سکنات او تقوای الهی موج زد، بنا به آیه شریفه، خداوند نور و حرکت را از آسمان برای او می‌ریزد.

*چگونه شهدا به طلاب غبطه می خورند!؟

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ماندگاری، تصریح کرد: اگر تلاش شما طلاب، منظم، با نیت خالص و همراه با برنامه و تقوا باشد، خداوند متعال همچون شهدا، شما را به درجه شفاعت رسانده و محبوب دل‌ها می‌کند.

وی در پایان با اشاره به روایت «مِدادُ الْعُلَمآءِ أَفْضَلُ مِنْ دِمآءِ الشُّهَداءِ»، اظهارداشت: اگرچه من و شما غبطه جایگاه و عظمت شهدا را می‌خوریم، اما اگر ما در مسیر طلبگی‌مان درست انجام وظیفه کنیم، شهدا هم غبطه ما را می‌خورند؛ چراکه در روایت معصوم(ع) آمده است «مِدادُ الْعُلَمآءِ أَفْضَلُ مِنْ دِمآءِ الشُّهَداءِ»، پس نیاتتان را خالص کرده و سعی در اصلاح سبک زندگی‌تان باشید که بهترین سبک زندگی برای شما طلاب، سبک زندگی علمای بزرگی همچون امام خمینی(ره) و دیگر مراجع عظام تقلید است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha