پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله نابلسی

حوزه/ آیت الله نابلسی ابراز داشت: امروز همان امام موسی صدر که برای نجات لبنان از موانع داخلی و خارجی تلاش می کرد، در شخصیت سید حسن نصرالله و اندیشه و سخنان او متجسم شده و کسی که لبنان مورد نظر امام موسی صدر را می خواهد باید آن گونه باشد که سید نصرالله است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، آیت الله عفیف النابسی از علمای لبنان در یادداشتی به تبیین ویژگی های امام موسی صدر و مقایسه میان وی و سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان پرداخت و ابراز داشت:

تهمت های زیادی به امام موسی صدر نسبت داده شد

امام موسی صدر در طول فعالیت های خود در لبنان با انواع اتهام ها و دشمنی ها روبرو شد و این اتهام ها و دشمنی ها از تشکیک در اصل و نسب و ریشه های او شروع شد و تا وابستگی های او ادامه یافت و این حملات و دشمنی ها هم در یک سطح نبود و به عنوان مثال فعالیت وی در زمینه فرهنگی و انتشار نظریات روشنفکرانه فکری وی موجب شد در معرض خشم گروه زیادی از فرهنگیان قرار بگیرد و فعالیت و تبلیغ دینی وی و قرائت های خاص وی از برخی نصوص دینی موجب شد آماج حملات نقد علمای سنتی قرار بگیرد و فعالیت سیاسی و تلاش برای تغییر و اصلاح در لبنان و مبارزه با طایفی گری و تلاش برای ایجاد کشوری بر اساس شهروندی یکسان مردمی باعث شد بسیاری از رهبران سیاسی با وی دشمنی کنند.

اما فعالیت های امام موسی صدر در تلاش برای تغییر و رسیدن به آرمان های انسانی در لبنان، کار ساده ای نبود و گویی در یک میدان مین قدم بر می داشت یا در لبه پرتگاهی که هر لحظه در معرض فروپاشی قرار داشت. لبنان که در ظاهر از بهترین کشورهای عربی بود در واقع کشوری سرشار از تناقض ها و اختلاف ها و ضد ارزش ها بود و نیازمند یک عمل جراحی بزرگ بود که آن را از هرج و مرج داخلی نجات دهد.

زیباترین ویژگی امام موسی صدر این بود که هرچقدر هم شرایط ست و دشوار می شد، دست از کار بر نمی داشت و نا امید نمی شد و و به زانو در نمی آمد و از مسئولیت خود شانه خالی نمی کرد.

تمام اتهام های امام صدر به سید نصرالله هم نسبت داده می شود

یکی از اتهام هایی که به ایشان نسبت داده می شد این بود که می گفتند وی برای ایران کار می کند و مهره ایران است و قصد دارد شیعیان را به سیبری ببرد و او یک رهبر طایفی و شیعی است و اکنون تمام این اتهام ها به سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله نسبت داده می شود با اینکه زمان و شرایط لبنان فرق کرده است.

سید نصرالله به خاطر اعتقاد به نظریه ولایت فقیه و دریافت کمک های مالی و نظامی از جمهوری اسلامی ایران متهم است که مهره ایران است و سیاست های ایران را اجرا می کرد و برای تامین منافع ایران تلاش می کند نه در جهت تامین منافع لبنان، گویی هرکس برای آزادسازی سرزمین خود از یک دوست کمک بگیرد، باید مزدور و وابسته به خارج شناخته شود! این در واقع منطقی است که اگر در مورد ملت هایی که برای رسیدن به آزادی از دوستان خود کمک گرفته اند پیاده شود، همه آنها مزدور خواهند بود!

اتهام دیگر سید این است که چون مجاهدان مقاومت را برای جنگ به سوریه فرستاده، شیعیان را در معرض نابودی قرار داده در حالی که بر عکس این اتهام باطل، وجود رزمندگان مقاومت در سوریه باعث شده هم شیعیان و هم تمام طوایف لبنان از خطر دست اندازی و توحش دشمنان تکفیری در امان باشند و این یک واقعیت علمی، سیاسی و تاریخی است که هر انسان منصفی آن را باور دارد.

اتهام دیگر سید این است که می خواهد شیعیان را بر طوایف دیگر لبنان مسلط کند در حالی که این اتهام نیز کاملا با موضع گیری ها و عملکرد سید نصرالله منافات دارد؛ چراکه وی پیروزی سال 2000 و 2006 خود را به تمام مردم لبنان هدیه کرد و آنها را در این پیروزی با خود شریک کرد.

در آستانه سالروز ربوده شده امام موسی صدر آیا این مغرضان و کینه توزان می دانند که همان کاری را که با امام صدر می کردند، امروز نیز با سید نصرالله می کنند؟

این حملات و اتهام زنی های گذشته و حال نتیجه ای جز نابودی وحدت لبنان و تضعیف قدرت لبنان و ارتش و مقاومت ندارد. امروز همان امام موسی صدر که برای نجات لبنان از موانع داخلی و خارجی تلاش می کرد، در شخصیت سید حسن نصرالله و اندیشه و سخنان او متجسم شده و کسی که لبنان مورد نظر امام موسی صدر را می خواهد باید آن گونه باشد که سید نصرالله است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha